Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurt med presenning på bil over lengre tid?

Anbefalte innlegg

Skal på 3 ukers ferie og lurer på om presenning som man dekker over bilen er lurt, den jeg kjøper på biltema. Tenker at det vil beskytte mot vind, vær og fugleskit. Men tenker at dersom det regner og det blir vått eller fuktig under presenningen, vil det ikke kunne få tørket ortelig og dannes fukt som blir liggende under presenningen. Det er vel heller ikke noe særlig bra for lakken. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt en god ting å bruke. Dvs, bruke den på en ren bil, og bruk en skikkelig sak som er beregnet til formålet. Jeg har aldri opplevd fuktproblemer under duken, selv ikke om bilen har stått slik i månedsvis. Men bilen er mye renere. F.eks fugleskitt, som kan lage permanente merker l lakken, er greit å slippe unna.

Lenke til kommentar

Presenning =nogo i min bok.

Særlig hvis bilen står på annet enn et tørt og hardt underlag.. Å stå på gress med presenning over bilen er en fin måte å drepe den på men også ellers ville jeg droppet det.

Noen lagringstrekk er ikke tette men har mest kun en støvbeskyttelse, det er langt bedre men her må bilen være HELT ren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Biler er stort sett laget for å kunne være ute. Faren min har i all sin tid vasket bilen til 17. mai hvert år, de har overlevd fint de også. ;-) Men gå gjerne over den med polering før du drar slik at fugleskit og annet ikke setter seg så godt. Fukten under en presenning, særlig hvis den står på jord/gress er drepen for en bil.

Men ønsker du ekstra beskyttelse, invester i et garasjetelt. Da har du beskyttet bilen uten de ulempene en presenning medfører. Bare husk å bardunere det ordentlig. ;-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Presenning =nogo i min bok.

Særlig hvis bilen står på annet enn et tørt og hardt underlag.. Å stå på gress med presenning over bilen er en fin måte å drepe den på men også ellers ville jeg droppet det.

Noen lagringstrekk er ikke tette men har mest kun en støvbeskyttelse, det er langt bedre men her må bilen være HELT ren.

Igrunn enig med deg Snylter. Det jeg mente forutsatte at bilen står på et sted med hardt og drenerende underlag, at bilen er ren, og at en bruker skikkelige bilpresenninger som både puster, er vannavvisende og helst har et mykt filtbelegg elns på innsiden. Stikkord er Tyvek og DuPont. Jeg har noen slike som jeg bruker på MC som står ute hele året, og tidligere, før jeg fikk hus med carport og garasje, så brukte jeg tilsvarende til bil når de skulle stå en stund. Har fungert aldeles utmerket det. Der finnes til og med tette poser man kan kjøre hele bilen inn i og lukke helt tett. Disse posene trekker ut oksygenet slik at bilen ikke kan ruste. Husker ikke hvor man kjøper slike til bil, men til MC er de ganske vanlige å bruke. Fungerer helt fint å la MC stå ute hele vinteren i en slik, uten at det kommer hverken rust eller skitt. For langtidslagring innendørs har jeg pleid å sy egne trekk av noe laken/dynetrekk, en billig og like god løsning som dyre fancye trekk :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...