Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Videreleasing av bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

70 % må være svært svært bra. Jeg vet av folk som har mistet alt, 50 tusen på 6 måneder.

Jeg ville aldri leaset en bil med stort innskudd, da faller litt av vitsen med leasing bort og du overtar en stor risiko.

 

Nei, jeg tror ikke det er "svært svært bra". Stort sett har innskuddets størrelse så å si ingenting å si for totalkostnaden over tre år. Hvis du "mister" et innskudd på 50.000 på seks måneder er du rimelig tett i pappen.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Si at du har innskudd på 100 tusen, det er ganske vanlig for en bil som koster 750 ny.

Etter en uke totalvraker du bilen. Hva skjer med innskuddet?

 

Hørt om forsikring? Tror du en bil som koster 750.000 ny etter en uke er verdt 100.000 mindre i verdi hos forsikringselskapet fordi du har betalt 100.000 av de 750.000 selv? Følger man din logikk så vil en bil til 750.000,- der du har betalt 50% av beløpet i egenkapital (lånt 325.000) kun være verdt 325.000 om du vraker den etter en uke.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Bruker har forsikring, som er lovpålagt. Men hvem står som eier av bilen? Ikke bruker.

Du snakker om noe helt annet (igjen) der man kjøper bilen selv ved hjelp av lån, og dermed står som eier selv. Her snakket vi utelukkende om leasing, og fortrinnsvis 3 år / 45 tusen km. En typisk leasingavtale jeg har sett på har bilpris 725 tusen. Innskudd og etablering 100 tusen. 4 tusen i mnd i 36 mnd.

Jeg tror du kanske ikke forstår hva jeg mener og risikoen rundt det med (høyt) innskudd ved leasing. 

Forøvrig: https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1823773/tittel/kjoepe-eller-lease-bil/side/2

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bruker har forsikring, som er lovpålagt. Men hvem står som eier av bilen? Ikke bruker.

Du snakker om noe helt annet (igjen) der man kjøper bilen selv ved hjelp av lån, og dermed står som eier selv. Her snakket vi utelukkende om leasing, og fortrinnsvis 3 år / 45 tusen km. En typisk leasingavtale jeg har sett på har bilpris 725 tusen. Innskudd og etablering 100 tusen. 4 tusen i mnd i 36 mnd.

Jeg tror du kanske ikke forstår hva jeg mener og risikoen rundt det med (høyt) innskudd ved leasing. 

Forøvrig: https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1823773/tittel/kjoepe-eller-lease-bil/side/2

 

Jeg mistenker at du, som flere her, aldri har leaset en bil, kun lest skremselspropaganda og har null erfaring med temaet.

 

1: Lovpålagt forsikring er ansvarsforsikring. Du forsikrer selvsagt ikke en leasingbil med kun ansvarsforsikring. Du har helt rett i at bildisponent ikke har eierskapet til bilen, men du har en kontrakt på at du skal disponere og ha en bruksrett på en bil.

 

2. Jeg forstår hva du mener, men det du mener er feil. Du mister ikke 100.000 / whatever innskuddet er dersom du skulle vrake bilen etter én uke hvis du forsikrer deg riktig. Tenk deg litt om: Hadde ikke da alle som leaset valgt å ikke gå inn med innskudd?

Har du ikke forsikring som dekker innskuddet er du tett i nepa ref. forrige innlegg. Hva en eller annen gnom på vgs nettsider skriver betyr ikke dermed at det er sant.

 

3. Jeg snakker ikke "om noe helt annet", jeg drar en parallell til en annen finansieringsmetode siden du tydeligvis ikke forstår hvordan leasing fungerer.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Jeg forstår hvordan dette fungerer. Du sier altså at du har en egen forsikring som sikrer ditt innskudd.

Videre sier du at de som sier noe annet enn det du mener, er en gnom. Da har man et godt grunnlag for en diskusjon.

Spør de som selger biler hva som skjer med innskudd ved vraking av bil. Du vil få høre en masse svada og bortforklaringer siden dette er noe de helst ikke vil folk skal vite om risikoen ved. Du klarer ikke få noe konkret svar på dette, og hvertfall ikke skriftlig. Det vil etter min mening si at de feier det under teppet, selv om kjøper nok helt sikkert har skrevet under på det med liten skrift. Kjøper/leaser av bilen tar dermed all risiko for denne faren.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg forstår hvordan dette fungerer. Du sier altså at du har en egen forsikring som sikrer ditt innskudd.

Videre sier du at de som sier noe annet enn det du mener, er en gnom. Da har man et godt grunnlag for en diskusjon.

Spør de som selger biler hva som skjer med innskudd ved vraking av bil. Du vil få høre en masse svada og bortforklaringer siden dette er noe de helst ikke vil folk skal vite om risikoen ved. Du klarer ikke få noe konkret svar på dette, og hvertfall ikke skriftlig. Det vil etter min mening si at de feier det under teppet, selv om kjøper nok helt sikkert har skrevet under på det med liten skrift. Kjøper/leaser av bilen tar dermed all risiko for denne faren.

 

Nei, jeg sier at den lovpålagte forsikringen du viser til er en ansvarsforsikring (da dekker den uansett ikke skader du volder selv på egen bil) og således ikke vil være et kurant alternativ når du leaser en bil. En kaskoforsikring vil derimot dekke innskuddet ditt. Hvor mange biler har du leaset personlig siden du mener du kan det du snakker om? "Det med liten skrift" er en klisjé som henger igjen fra samme tidspunkt da "Ærlige Erlings bruktbil" holdt på. Slik er det ikke i dag, hadde du leaset en bil hadde du visst det. Det samme er din påstand om at man ikke vil få konkrete svar på hva som skjer med innskudd, det er en direkte løgn. Du har tidligere i tråden vist at du har null peiling på temaet så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal late som du har det?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Klart jeg kan. Her er et ferskt utklipp fra min forsikringsavtale. Kan du svare på spørsmålet mitt da, hvor mange leasingbiler har du hatt, ingen? Den elefanten du påstår står i rommet er nok bare på ditt rom, gitt.

 

"3.2 Erstatningsregler for totalskade - totalskadegaranti 

Kundenr.: XXXXX Dato: 20.06.2018

Sidenr.: 20 av 27

Spesielt for leasingbil Sikrede har rett til å få dekket startleie forholdsmessig neskrevet ut fra hvor mange måneder som er gjenstående av leieforhold til leietaker dersom • reparasjonskostnadene vil overstige 60 prosent av bilens nyanskaffelsesverdi på skadedagen (grunnlaget for takstvurderingen skal være listepris hos forhandler uten hensyn til rabatter og spesialpris)."

 

Startleie er det samme som innskudd, hvis du blir forvirret av slikt. Sånn, din tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...