Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Videreleasing av bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som har hatt leasingbil, men har "droppet ut" av avtalen gjennom å viderelease bilen? Hvordan er den prosessen?

Jeg leaser en bil jeg vurderer muligheten for å viderelease, og lurer litt på prosessen rundt det. Jeg leaser med Møller Bilfinans om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Hei!

Noen her som har hatt leasingbil, men har "droppet ut" av avtalen gjennom å viderelease bilen? Hvordan er den prosessen?

Jeg leaser en bil jeg vurderer muligheten for å viderelease, og lurer litt på prosessen rundt det. Jeg leaser med Møller Bilfinans om det har noe å si.

Ja, jeg har. Prosessen er at du legger den ut på finn.no, finner ny leietager som må godkjennes av leasingselskapet. Så skriver du under på litt papirer så er avtalen overdratt til ny leietager.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det som er litt snedig da er vel at ny eier automatisk overtar evt skader fra forrige eier, stemmer ikke det? Og står ansvarlig for disse når han leverer bilen tilbake etter endt leasing.

Ja, akkurat som en bruktbil med skader som bytter eier så vil en leasingbil med skader forbløffende nok fremdeles ha disse etter et eierskifte. Det er derfor man ikke kjøper bil usett. 

Alternativet til dette ville vært at opprinnelig leietager var ansvarlig for skader selv etter at kontrakten var overført til ny leier, og det sier seg vel selv at det ikke hadde fungert så bra. Så at det er så veldig snedig er jeg ikke enig i.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skader er nå en ting, skjulte skader under f.eks noe annet og som er vanskelig å oppdage og potensielt dyrt.

Ja, det er jo mye enklere å oppdage når du handler en bruktbil som du finansierer med egenkapital eller lån, ikke sant?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du står mye mer fri til hvordan du ønsker å rette de eventuelle feilene dersom du eier bilen...

Gjør du det altså? Ville du levert din ett år gamle bruktbil til Hassans frukt og lakkverksted?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nei, jeg ville tatt eventuelle problemer på garanti, men det som går utover det ville jeg fint tatt selv/fått hjelp av familie/venner til å ordne :)

Garanti har ingenting med skader å gjøre. Vi snakker om en leasingbil kontra en bruktbil som er like gammel, begge er selvsagt dekket av nybilgaranti.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Garanti har ingenting med skader å gjøre. Vi snakker om en leasingbil kontra en bruktbil som er like gammel, begge er selvsagt dekket av nybilgaranti.

Ser fortsatt ikke hvordan den siste delen av svaret ikke gjelder...

Hvorfor skal jeg stole mer på noen som kan komme rett fra skolen enn en jeg kjenner personlig som jeg vet har 40 års erfaring?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ser fortsatt ikke hvordan den siste delen av svaret ikke gjelder...

Hvorfor skal jeg stole mer på noen som kan komme rett fra skolen enn en jeg kjenner personlig som jeg vet har 40 års erfaring?

Er det et argument du mener gjelder Ola Dunk altså? At "man står mye mer fritt" fordi du personlig kjenner en eller annen som kan reparere skjulte skader på bilen din? Jeg ville aldri levert min 0-3 år gamle bil til en eller annen familievenn for å reparere skader. Jeg ville gjort det via godkjente kanaler slik at jeg fikk dokumentasjon og reklamasjonsrett på arbeidet, og slik også minimere tapet på verdien av bilen.

Lenke til kommentar

Er det et argument du mener gjelder Ola Dunk altså? At "man står mye mer fritt" fordi du personlig kjenner en eller annen som kan reparere skjulte skader på bilen din? Jeg ville aldri levert min 0-3 år gamle bil til en eller annen familievenn for å reparere skader. Jeg ville gjort det via godkjente kanaler slik at jeg fikk dokumentasjon og reklamasjonsrett på arbeidet, og slik også minimere tapet på verdien av bilen.

Tapet er uansett minimert så lenge feilen er utrettet, jeg sa heller aldri at ingen av dem ikke drev verksted, så jeg kan få dokumentasjon på feilutrettingen ;)

Ja, jeg tror mange har bekjente som jobber i bransen, og jeg tror mange klarer å rette en del feil selv.

Så lenge bilen er i bra stand spiller det da ingen rolle hvem som har gjort arbeidet?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Tapet er uansett minimert så lenge feilen er utrettet, jeg sa heller aldri at ingen av dem ikke drev verksted, så jeg kan få dokumentasjon på feilutrettingen ;)

Ja, jeg tror mange har bekjente som jobber i bransen, og jeg tror mange klarer å rette en del feil selv.

Så lenge bilen er i bra stand spiller det da ingen rolle hvem som har gjort arbeidet?

Er det virkelig det? To identiske biler der en har utbedret skader av en eller annen familievenn, uten dokumentasjon kontra en der skadene er utbedret via f.eks merkeverksted, med full dokumentasjon og reklamasjonsrett på arbeidet. Hvilken tror du har tapt seg mest i verdi?

Selvsagt spiller det en rolle. At du bruker hva du personlig kjenner av håndverkere som et argument er jo rimelig søkt.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Er det virkelig det? To identiske biler der en har utbedret skader av en eller annen familievenn, uten dokumentasjon kontra en der skadene er utbedret via f.eks merkeverksted, med full dokumentasjon og reklamasjonsrett på arbeidet. Hvilken tror du har tapt seg mest i verdi?

Selvsagt spiller det en rolle. At du bruker hva du personlig kjenner av håndverkere som et argument er jo rimelig søkt.

Igjen, leser du det jeg skriver i det hele tatt?

Begge biler har hatt en skade, begge skadene har blitt rettet.

Med mindre du skal selge bilen rett etter retting er egentlig hele situasjonen du beskriver uaktuell.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Igjen, leser du det jeg skriver i det hele tatt?

Begge biler har hatt en skade, begge skadene har blitt rettet.

Med mindre du skal selge bilen rett etter retting er egentlig hele situasjonen du beskriver uaktuell.

Ja, jeg leser vås. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Yay, la oss bare slenge rundt påstander når vi ikke har noe bedre å komme med, gå tilbake til facebook du ;)

"slenge rundt påstander" - Ja, det har jo ikke du gjort. Har du noen gang hatt en leasingbil eller lest en kontrakt ifbm. leasing?

Lenke til kommentar

"slenge rundt påstander" - Ja, det har jo ikke du gjort. Har du noen gang hatt en leasingbil eller lest en kontrakt ifbm. leasing?

Fortell meg hvilken påstand jeg har kommet med om deg :)

Jeg kan komme med en nå, og det er at du er ett troll som ikke kan å argumentere og derfor må ty til andre metoder, lykke til ute i verden, en vakker dag får du deg en på tygga fra noen som ikke aksepterer slik oppførsel.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Fortell meg hvilken påstand jeg har kommet med om deg :)

Jeg kan komme med en nå, og det er at du er ett troll som ikke kan å argumentere og derfor må ty til andre metoder, lykke til ute i verden, en vakker dag får du deg en på tygga fra noen som ikke aksepterer slik oppførsel.

Hehe. Når antydninger om vold er svaret du kommer med når jeg spør deg om du har leaset bil eller lest en leasingkontrakt, da tenker jeg vi sier takk til deg. Beklager virkelig at jeg kalte våset ditt for vås, det var skikkelig stygt av meg.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...