Eystein95 Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Hei! Jeg kjørte på torsdag gjennom TUNGT regnvær på E6, og det blåste veldig. Etter en stund begynte den gule varsellampa som har med motor og utslipp å lyse. Jeg har hørt at denne kan begynne å lyse når man får fukt i motorrommet, og at den forsvinner når det tørker. Tror dere at dette stemmer? Bilen har stått ubrukt siden fredag, og idag når jeg kjørte den så lyste lampa fortsatt. Det skal sies at det ikke har vært spesielt mye sol og varmt vær i helga. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Lampa betyr at du har en eller flere feilkoder lagret i ECU. Du må få lest ut disse for å få et presist svar. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 I mange tilfeller vil ikke lampen slutte å lyse når den først har slått seg på. For å få den av igjen, kan du forsøke å koble fra batteriet i 10-15 minutter så kjørecomputeren blir nullstilt. Kommer lyset på igjen etter kort tid har du en feil, og bør få lest av feilkodene. Som regel indikerer dette lyset feil ved tenning eller eksosutslipp. Siden du sier at det skjedde under kjøring i kraftig regn, vil jeg tippe fuktighet kan ha ført til overslag i coil eller fordelerlokk (hvis du har dette), eller rundt tennplugger. Har selv opplevd tilsvarende etter å ha vasket en bil med høyttrykkspyler. Da var det kommet vann ned i hullene der tennpluggene står, og det hadde skapt et overslag. Fikk blåst ut vannet med trykkluft, og koblet fra batteriet et kvarters tid, og lyset forsvant og alt var velstand etterpå. 1 Lenke til kommentar
Eystein95 Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 Oppdatering: Varsellampa forsvant i går morges, men dukket faktisk opp igjen senere på dagen. Så jeg lurer på om jeg må få det sjekket :/ Hvordan får man lest feilkoder, må jeg til forhandler? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Er det diesel? Min samboer hadde samme symptomer på en bil hun hadde. Da var det tett EGR-ventil (ikke billig å bytte). Endret 20. juni 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 EGR-ventiler kan renses, trenger vanligvis ikke å byttes. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 De aller fleste seriøse verksteder kan lese ut feilkoder. Man kan også få ut generiske koder med ebay-lesere til 50kr. og universallesere fra bl.a. Biltema. Lenke til kommentar
Eystein95 Skrevet 21. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2018 Det er bensinbil. Den kjører forøvrig helt som den skal ellers, i det minste sånn det kan forventes av en 1,4l med 75 hk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå