Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varsellampe etter tungt regnvær - VW Golf 5

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjørte på torsdag gjennom TUNGT regnvær på E6, og det blåste veldig. Etter en stund begynte den gule varsellampa som har med motor og utslipp å lyse. Jeg har hørt at denne kan begynne å lyse når man får fukt i motorrommet, og at den forsvinner når det tørker. Tror dere at dette stemmer?

Bilen har stått ubrukt siden fredag, og idag når jeg kjørte den så lyste lampa fortsatt. Det skal sies at det ikke har vært spesielt mye sol og varmt vær i helga.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mange tilfeller vil ikke lampen slutte å lyse når den først har slått seg på. For å få den av igjen, kan du forsøke å koble fra batteriet i 10-15 minutter så kjørecomputeren blir nullstilt. Kommer lyset på igjen etter kort tid har du en feil, og bør få lest av feilkodene.

Som regel indikerer dette lyset feil ved tenning eller eksosutslipp. Siden du sier at det skjedde under kjøring i kraftig regn, vil jeg tippe fuktighet kan ha ført til overslag i coil eller fordelerlokk (hvis du har dette), eller rundt tennplugger. Har selv opplevd tilsvarende etter å ha vasket en bil med høyttrykkspyler. Da var det kommet vann ned i hullene der tennpluggene står, og det hadde skapt et overslag. Fikk blåst ut vannet med trykkluft, og koblet fra batteriet et kvarters tid, og lyset forsvant og alt var velstand etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er det diesel? Min samboer hadde samme symptomer på en bil hun hadde. Da var det tett EGR-ventil (ikke billig å bytte).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...