Gå til innhold

I dag flyr Avinor-sjefen og samferdselsministeren elektrisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjøper fyrste sertifiserte firesetar som kan cruise i minst to timar i 100 knop. So får vi sjå om det vert ein Pipistrel, SunFlyer eller eit anna fly, men det er nok ikkje meir enn eit par år til.

Jeg tenker det samme som deg, bortsett fra at jeg hadde klart meg med en toseter. Mao hadde jeg vært happy med denne pipistrelen hvis batterikapasiteten var det dobbelte.

 

Hvis det ikke hadde vært for at elfly var på vei så hadde jeg sansynligvis ikke giddet å holde sertifikatet vedlike. Jeg er så drittlei av å forholde meg til motorteknologi fra 50-tallet.

Endret av stiantq
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er ikke kravet til ekstra batteritid satt ut fra tanken om at fly *må* ha rullebane og at den rullebanen ikke nødvendigvis er i nærheten? Hvis flyet ditt kan lande 'overalt', vil da den sikkerhetsmarginen kunne settes ned ganske kraftig?

 

Her er et eksempel på hva jeg tenker på:

https://www.tu.no/artikler/tar-av-som-et-helikopter-flyr-som-et-fly/431822

 

En drone som flyr som et vanlig fly, det vil si mye mer effektivt enn typiske quadcopter, samtidig som det kan lande nesten overalt. Det kan bli 'interessant' å stige inn i et sånt fly mens det står på høykant men akkurat kan kanskje løses på andre måter. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke kravet til ekstra batteritid satt ut fra tanken om at fly *må* ha rullebane og at den rullebanen ikke nødvendigvis er i nærheten? Hvis flyet ditt kan lande 'overalt', vil da den sikkerhetsmarginen kunne settes ned ganske kraftig?

 

Her er et eksempel på hva jeg tenker på:

https://www.tu.no/artikler/tar-av-som-et-helikopter-flyr-som-et-fly/431822

 

En drone som flyr som et vanlig fly, det vil si mye mer effektivt enn typiske quadcopter, samtidig som det kan lande nesten overalt. Det kan bli 'interessant' å stige inn i et sånt fly mens det står på høykant men akkurat kan kanskje løses på andre måter. ;)

 

Har desverre ikke noe flysertifikat, men det høres spennende ut å kunne ha en liten tomanns farkost i bakgården.. som kunne ta av som en drone og fly som et fly.. Autonom kanskje... Er hastighet forover på en "drone" så lav at det er poeng i å ha en vertikal propell for framdrift? Og er energiforbruk på farkost som benytter vinge til oppdrift mindre enn på en drone hvor viftene løfter hele vekten?

Fins det farkoster allerede som kombinerer dronens egenskaper (lande uten rullebane), med flyets evne til god fart forover? Kan man integrere vifter i en vinge uten å ødelegge vingeprofilen (beholde oppdrift)?

Tallerkenformet vinge med tiltbare vifter for eksempel....også kalt ufo..

Lenke til kommentar

Sitter ikke de to bakhjulene på dette flyet litt langt foran?

 

Nei. Bakhjula skal bere mesteparten av vekta til flyet. Dei skal sitje nok bak tyngdepunktet, som er rett bak forkanten på vengjene[1], til at flyet ikkje tippar alt for lett bakover.

 

[1] Løftsenteret er ca 1/4 av vengjekorden bak forkanten på vengja. Tyngdepunktet ligg litt framfor dette, og haleflata gjev negativt løft for å kompensere. Negativt løft frå haleflata gjer at flyet er i dynamisk balanse. Dersom flyet stuper vil auka positivt løft frå vengjene og auka negativt løft frå haleflata gjere at flyet flatar ut etter kvart som farten aukar. Eit fly med tyngdepunktet bak løftsenteret, slik at haleflata må generere positivt løft for å kompensere, vert nesten umogeleg å styre manuelt. Einkvar liten ubalanse vil vere sjølvforsterkande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe flysertifikat, men det høres spennende ut å kunne ha en liten tomanns farkost i bakgården.. som kunne ta av som en drone og fly som et fly.. Autonom kanskje... Er hastighet forover på en "drone" så lav at det er poeng i å ha en vertikal propell for framdrift? Og er energiforbruk på farkost som benytter vinge til oppdrift mindre enn på en drone hvor viftene løfter hele vekten?

Fins det farkoster allerede som kombinerer dronens egenskaper (lande uten rullebane), med flyets evne til god fart forover? Kan man integrere vifter i en vinge uten å ødelegge vingeprofilen (beholde oppdrift)?

Tallerkenformet vinge med tiltbare vifter for eksempel....også kalt ufo..

Jeg synes også det høres usedvanlig spennende ut å utstyre alle naboene mine med farkoster som kan ta av vertikalt i nabolaget. En ting er å få blåst bort alle gjenstander som måtte befinne seg rundt huset over til naboen - det kan jo være en bonus. En annen ting som gjør det mye mer spennende å hente avisa om morgenen er muligheten til at hjulkapselen til naboens farkost endelig skal løsne og falle meg i hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...