Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolar du ikkje homofili i spel, er det på tide å opna auga


Anbefalte innlegg

Ja, da er det ikke normalt å være blond ift hårfarge alene. Men der går du mer inn på etnisitet igjen, og hvor personen er fra. Alt er relativt.

Hva mener du med det her? Du argumenterte at homofili ikke er normalt, fordi flere er heterofile, og jeg påpeker at ved å bruke den argumentasjonen, er det utrolig mye som ikke er normalt. Men jeg skjønner ikke hva normalt/ikke normalt har å gjøre i en sånn diskusjon. Vi er alle enige i at det finnes flere heterofile enn homofile - og flere høyrehendte enn venstrehendte (og det har lite med etnisitet å gjøre), men hva så?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig du er like ivrig i å angripe det at spillkarakteren har personlighet i spill som God of War, The Witcher, Horizon: Zero Dawn, Zelda, Assassins Creed-spillene eller andre spill med en god historie og hvor du ikke kan velge hovedperson fritt - men jeg synes det er veldig tydelig at denne typen kritikk som fremstilles som helt generell, først og fremst kommer fram når hovedrollen er noe annet enn en heterofil, hvit mann (som jeg forøvrig er).

 

Mulig jeg tar helt feil, og du er like ivrig i å angripe historier i slike spill - i så fall er det fint.

 

Jeg liker ikke at karakterer har personlighet eller yrker med mindre det er snakk om rollespill hvor man kan velge det som passer en best. Skal jeg ha historie, personlighet og karakterutvikling velger jeg heller bok eller film.

 

Dette blir det samme som at jeg heller vil spille DOOM fra 93/94 enn et nytt spill med dialog og cut scenes. På doom var det rett på sak, bra level design og en tekst på slutten av hver episode, akkurat passe. I et moderne spill er det hele tiden elementer som drar fokus bort fra å spille, nei takk.

 

I spillet Descent fra 1995 er det en liten historiesnutt mellom hvert brett, fremdeles akseptabelt.

 

I MMORPG for eksempel, fortell meg gjerne at jeg må dra ned i dalen og finne 20 hodeskaller av fienden, bare ikke fortell meg hvorfor. Hvis de må fortelle hvorfor, så får de fatte seg i korthet. De drepte barnet mitt, finn hodeskallene nå! Ikke hele livshistorien, hvordan hun traff mannen, hvorfor de bosatte seg osv. Man ønsker å nå maks level på én dag eller to, ikke bruke ti dager på å lese alt av dialog og få med seg hele historien.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med det her? Du argumenterte at homofili ikke er normalt, fordi flere er heterofile, og jeg påpeker at ved å bruke den argumentasjonen, er det utrolig mye som ikke er normalt. Men jeg skjønner ikke hva normalt/ikke normalt har å gjøre i en sånn diskusjon. Vi er alle enige i at det finnes flere heterofile enn homofile - og flere høyrehendte enn venstrehendte (og det har lite med etnisitet å gjøre), men hva så?

 

Fra artikkelen: " For det normale er at me menneske er homofile, heterofile, bifile, transseksuelle, svarte, kvite, gule, raude og så bortetter."

 

Her blander de etnisitet med seksuell legning. Det er selvfølgelig ikke definerbart hvor "normal" grensa går på alt, når du sammenligner forskjellige normaler. Men når noe avviker fra normalen, som at det finnes flere høyrehendte enn venstrehendte så er det å være venstrehendt unormalt ift normalen. Hvis det ikke er tilfellet, er ordet normal ikke gjeldende. Det er også unormalt å være hvit i et globalt perspektiv, men ikke når man bor i Europa. Alt er relativt.

Synes du det er negativt å være unormal?

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at karakterer har personlighet eller yrker med mindre det er snakk om rollespill hvor man kan velge det som passer en best. Skal jeg ha historie, personlighet og karakterutvikling velger jeg heller bok eller film.

 

Så da er vi tilbake til spørsmålet, skal spill bare dekke dine behov? Jeg elsker spille med historie og karakterbygging og ikke minst spill som utfordrer meg på helt andre måter enn spillteknisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

jeg synes det er veldig tydelig at denne typen kritikk som fremstilles som helt generell, først og fremst kommer fram når hovedrollen er noe annet enn en heterofil, hvit mann (som jeg forøvrig er).

 

Nåvel. En av mine absolutt beste spillminner er fra dette spillet.

Ingen hvite karakterer(med unntak av 1 utlending=), naturlig nok da det er satt til oldtidens Kina.

Et herlig spill med en fantastisk historie og fritt for påtvunget SJW politikk.

 

Spillte forøvrig female protagonist, den karakteren som du kan se på bildet.

(Hadde det spillet kommet ut i dag med det coveret hadde det nok blitt beskyldt for sexisme, og blah blah)

(forresten merkelig det der, å vise lettkledde kvinner er jo nærmest blitt tabu, mens en traktor lesbe i full aksjon med en annen jente er fantastisk bra)

 

Endret av TMfrantic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at karakterer har personlighet eller yrker med mindre det er snakk om rollespill hvor man kan velge det som passer en best. Skal jeg ha historie, personlighet og karakterutvikling velger jeg heller bok eller film.

 

Dette blir det samme som at jeg heller vil spille DOOM fra 93/94 enn et nytt spill med dialog og cut scenes. På doom var det rett på sak, bra level design og en tekst på slutten av hver episode, akkurat passe. I et moderne spill er det hele tiden elementer som drar fokus bort fra å spille, nei takk.

 

I spillet Descent fra 1995 er det en liten historiesnutt mellom hvert brett, fremdeles akseptabelt.

 

I MMORPG for eksempel, fortell meg gjerne at jeg må dra ned i dalen og finne 20 hodeskaller av fienden, bare ikke fortell meg hvorfor. Hvis de må fortelle hvorfor, så får de fatte seg i korthet. De drepte barnet mitt, finn hodeskallene nå! Ikke hele livshistorien, hvordan hun traff mannen, hvorfor de bosatte seg osv. Man ønsker å nå maks level på én dag eller to, ikke bruke ti dager på å lese alt av dialog og få med seg hele historien.

Super Mario er rørlegger, Sam Fisher er spesial agent, Commander Shepard er kommandør og Flynn Taggart (DOOM) er, ta da, Space Marine. Tror spillutvalget blir litt labert om man skal henge seg opp i slike ting. Utvalget du sitter igjen med da, for å sette det på spissen er Tetris og Candy Crush. Endret av Milarwen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så da er vi tilbake til spørsmålet, skal spill bare dekke dine behov? Jeg elsker spille med historie og karakterbygging og ikke minst spill som utfordrer meg på helt andre måter enn spillteknisk.

Jeg har brukt timevis på å se på at streambuddies spiller spill i denne serien. Jeg har vurdert å spille serien på egen stream, dog satser jeg ikke på variety.

 

Jeg har ikke noe mot homofili i spill. Jeg ønsker dog at dette ikke skal bli et et krav/ en standard for minste fellesnevner med tanke på politisk korrekthet som er krevd for å få gitt ut et spill. "Vi liker spillet, det har potensiale, legg til så og så karakterer, så skal vi gi det ut. Vårt studio skal tross alt fremstå som politisk korrekt."

 

I nyere serier og filmer er det langt på vei blitt krav at det skal minst være med 1 mørkudet, 1 transgender, 1 karakter med vanskelig oppvekst og 1 narkoman blant de viktigste karakterene. Jeg er faktisk overrasket over at det ikke er kommet en homofil eller transgender karakter i Star Wars.

 

NRK er flinke til å sende serie etter serie med politisk korrekte dogmer. Det siste er at hovedkaraktere ikke bare kan, men må være i et forhold med noen av annen etnisitet.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke spillet, det er prinsippet og utviklingen.

 

Hva som blir standard for kommende spill, at spill ikke kommer til å bli gitt ut uten å matche minste fellesnevner for politisk korrekthet.

 

Spill bør handle om å skyte et visst antall fiender, fugler eller objekt eller passering av hindre fra a til b. Kjør bilen til mål. 3-2-1 Go, vroooom, skrens, chekcpoint, skrens, skrens, skrens, checkpoint, vrooom, skrens, vroom, finish. Congratulations! Hva karakterene har av personlighet eller liker å gjøre utenfor skjermen bør ikke være tema.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke spillet eller serien, det er hva som blir standard for kommende spill, at spill ikke kommer til å bli gitt ut uten minst 1 homofil/transgender/ikke-binær karakter.

Men har du noen som helst grunn til å tro at det blir standard? Det er da fortsatt lang, langt flere spill med en (tilsynelatende) heterofil hovedperson enn med homofil/(osv) hovedperson. Å insinuere at det nærmest holder på å bli et krav at spill må inneholde dette virker helt søkt og tatt ut av løse lufta.

 

Spill bør handle om å skyte et visst antall fiender, fugler eller objekt eller passering av hindre fra a til b. Kjør bilen til mål. 3-2-1 Go, vroooom, skrens, chekcpoint, skrens, skrens, skrens, checkpoint, vrooom, screns, wroom, finish. Congratulations!

Hvorfor det? Vi skjønner alle at du liker den typen spill, men du har ennå ikke prøvd å argumnetere hvorfor du mener alle spill bør være av den typen du liker, og hva som er galt med et mangfold av spill.

 

Hva med å trekke argumentet ditt ett hakk videre: "Jeg liker Tetris, så alle spill bør handle om å plassere blokker oppå hverandre slik at rader forsvinner."

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fordi det den utviklinga har allerede funnet sted med filmer og serier og det er sannsynlig at det samme kommer til å skje med spill gitt ut av store spillselskap.

 

Dette har svært lite med hva jeg liker.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi det den utviklinga har allerede funnet sted med filmer og serier og det er sannsynlig at det samme kommer til å skje med spill gitt ut av store spillselskap.

 

Dette har svært lite med hva jeg liker.

Hvilken utvikling? Film og serier (og selvsagt spill) har jevnt over blitt bedre og mer variert. Det er den eneste utviklingen jeg har observert. Og den utviklingen synes jeg er gledelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe PK må bransjen være. Kan ikke akkurat lage et skytespill hvor du ER en NAzi som dreper jøder og sigøynere heller.

Hvorfor ikke? Skal de fortsette å gi ut Wolfenstein bør de la spilleren velge oppdrag på den andre andre siden og ha en motsatt slutt. I Quake Champions for eksempel så blir spillet for politisk korrekt når de tar med karakteren B.J. Blazkowicz?

 

http://quake.wikia.com/wiki/B.J._Blazkowicz

 

Hvorfor er det greit å slakte ned tusener på tusener med tyskere i et spill? De fleste tyskere er greie folk. De fleste nazistene var vanlige folk kalt inn til tjeneste.

 

Er ikke poenget med spill ikke å være politisk korrekt eller følge fysiske lover fra punkt og prikke, at man kan gjøre noe annerledes fordi det er spill og ikke virkelighet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Noe PK må bransjen være. Kan ikke akkurat lage et skytespill hvor du ER en NAzi som dreper jøder og sigøynere heller.

 

Det ironiske er at det ville blitt hyllet for å være "Anti-PK" og noe som promoterer "ytringsfrihet". 

 

Dette er de samme folkene som forsvarer fraternities i USA som bruker innvielsesritualer hvor man må sverge på å alltid bære et hat mot "niggers and spics", med at det var "satire", fordi de ikke forstår hva i huleste satire er. 

 

"Insert rasistisk kommentar"

 

- Jøss, er du rasist? 

 

"IKKE GIDD DA FAEN VAR BARE EN VITS DET SKJØNTE DU VEL?!?! SATIRE! YTRINGSFRIHET!" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wolfestein-3D ble ikke til som politisk agenda men som en hyllest til spillet Castle Wolfenstein på Apple II.

 

 

DOOM skulle egentlig være Alien til id Software ikke fikk lisens. Det er enkelere å lage spill basert på noe andre har skapt enn å finne opp hjulet på nytt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...