Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotgressklipper i hage med tre seksjoner? (bilde)

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen vet om et godt produkt som kan hjelpe meg med å klippe gresset mitt. Hagen min er delt inn i tre seksjoner og jeg blir derfor nødt til å manuelt flytte gressklipperen mellom seksjonene. Er dette noe som praktisk lar seg gjøre, eller bør jeg gi opp drømmen om å få gresset klippet automatisk? Vedlagt ligger en enkel tegning av hus og hage.

4SidzH9.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen mulighet for klipperen å kjøre mellom seksjonene? Jeg så en som hadde laget en sti av kunstgress mellom to høyder i hagen hvor klipperen kunne kjøre.

Jeg tror det vil fungere dårlig med tanke på lading. En vanlig klipper vil typisk klippe i en time og så lade i en time. Du må i så fall flytte klipperen mange ganger om dagen med mindre du har en ladestasjon i hver seksjon.

Lenke til kommentar

I prinsippet kan du vell legge opp tre separate sløyfer og tre ladestasjonar, men kun ha ein klippar som du manuelt flyttar frå den eine plenen til den andre med eit par dagars mellomrom.

Dei fleste robotplenklipparar veg ein plass mellom 7 og 14 kg, så det lar seg fint gjere å flytte den.

Spørsmålet er berre om automatiseringen har særleg mykje for seg dersom du uansett må ut i hagen eit par gongar i veka frå å løfte på plenklipparen?

Då er det vell eigentleg like greit å berre bruke ein vanleg plenklippar og klippe alt når du fyrst er i gong?

Dei mest realistiske alternativa du har er å enten gjere som andreasn seier, å lage køyrveg for klipparen mellom plenane. Navigeringssløyfa kan du også legge under f.eks. hageheller eller liknande flatt underlag. Dei fleste klipparar kan fint køyre over anna underlag så lenge det ikkje er snakk om høge kantar eller stein og ujamnheiter som kan slå opp i knivblada.

Ulempen du kan få med ei slik løysning er at klipparen brukar så lang tid på å finne vegen tilbake til ladaren at den kan stoppe av og til. Så med denne løysninga så må du nok av og til ut for å lade klipparen manuelt.

Den andre realistiske løysninga er å kjøpe tre billegare robotplenklipparar, der du dedikerer ein robot til kvar plen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott svar, utfyllende og veldig lærerikt for meg. De to største seksjonene ser slik ut og jeg ser dessverre ikke en annen god løsning enn å måtte manuelt flyte klipperen, da å legge kabel og vei over asfalt virker som mer jobb enn nytte. Samtidig er det hellere ingen vei fra fremsiden til baksiden (trapp). Blir nok enten en kombinansjon av robot på den største delen, og plenklipper på de to andre seksjonene eller kjøre alt manuelt.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan fint klare disse plenene med én klipper, men det krever at klipperen kan gå mellom plenene. Er det feks. mulig å legge heller som en gangsti i mellom? De litt dyrere klipperne har en ledesløyfe i midten av plenen klipperen kan følge tilbake til ladestasjon - selv om de er på helt siste plen.

Har Husqvarna klipper selv, og litt samme utfordring som deg - men løste det med gangsti med heller. Den trenger ikke å være så veldig bred, mener det var 60 cm som var anbefalt. Da går sløyfen på hver side av gangstien, og en ledesløyfe i midten.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig at roboten kan gå mellom sonene. De fleste brukbare roboter har manuellmodus for separate soner. Man må da bære roboten mellom sonene og tilbake til ladestasjonen når batteriet er tomt. Med f.eks. Husqvarna og Gardena må begrensningskabelen gå rundt alle sonene (inntil hverandre mellom sonene).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...