Gå til innhold

EU tar til orde for å bannlyse programvare fra Kaspersky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes de trekker denne strikken for langt. Så vidt jeg vet er det ingen bevis for at Kaspersky samarbeider med russisk etteretning på denne måten. Slike ting som dette er bare med på å ødelegge forholdet mellom Russland og resten av vesten, og det er det ingen som er tjent med.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja. Ser samme greier med at Huawei ikke lenger blir solgt i USA, fordi de frykter at kinesiske myndigheter bruker dem til å spionere. Ingen bevis på det heller, selvfølgelig. Men alle vet at USA spionerer på "alle andre", men det bryr vi oss ikke om siden de er "good guys".

Ironien er jo selvfølgelig at alle amerikanske mobiltelefoner blir laget i kina, og kan like gjerne være infisert med spionvare som huawei. 

For meg virker det som om USA har en agenda for å gjøre alle andre stormakter til fiender, og europa (og Norge) følger villig etter. USA er ikke verdenspoliti, og vi må slutte å behandle dem som om de er det.

Når sant skal sier er USA det eneste landet vi vet med 100% sikkerhet at driver aktiv, ulovlig overvåking av andre nasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Synes de trekker denne strikken for langt. Så vidt jeg vet er det ingen bevis for at Kaspersky samarbeider med russisk etteretning på denne måten. Slike ting som dette er bare med på å ødelegge forholdet mellom Russland og resten av vesten, og det er det ingen som er tjent med.

Forholdet ble ødelagt for lenge siden. Grønne menn og giftgass angrep har bidratt sterkt til det. Og cyberangrep både under valgkamp og generelt bidrar også. Listen er lang. Man kan selvsagt mene Russland ikke var involvert i noe som helst :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forholdet ble ødelagt for lenge siden. Grønne menn og giftgass angrep har bidratt sterkt til det. Og cyberangrep både under valgkamp og generelt bidrar også. Listen er lang. Man kan selvsagt mene Russland ikke var involvert i noe som helst :-)

Russland (og MANGE andre land!) har nok fingrene dypere nede i kakeboksen enn oss mundane har fantasi til å tenke ut. Realiteten er nok desverre den at ‘noen’ bedriver politikk. En politikk som ikke fører noe godt med seg for 95% av verdens befolkning. For at dagens økonomiske samfunn skal fungere/være stabil/lønnsom, ‘må’ vi finne en ‘fiende’ vi kan forholde oss til.

Ettersom vi er/var/er venner med USA og EU, og ikke gidder rote rundt mer i sandkassa, er det ganske obvious at vi (politikerne) velger Russland som den store stygge. Jo, de gjør noen merkelige ting, men det hjelper jo ikke at f.eks. Staten Norge snur rompa til USA og inviterer amerikanske soldater til å bli på helårsbasis i Norge. -Ikke merkelig Putin rasler med diplomati-sverdene sine.

-Om du var Putin, ville du ‘stole’ på norske politikere å gjøre det riktige? ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har da Kaspersky Labs dokumenterte tilknytninger til KGB og FSB, det er det liten tvil om. Der skiller de seg forsåvidt lite fra resten av Russland, man trenger ikke trekke 7 ledd med bekjentskaper før man finner politiet, ikke for noen høynivås forretningsmann, og definitivt ikke for noen som jobber med sikkerhet som Kaspersky gjør. 

Spørsmålet er hvorvidt de tilknytningene betyr noe, om de utnyttes. For andre staters myndigheter er det et spørsmål de strengt tatt ikke trenger besvare - den teoretiske tiltroen er kompromittert. 

Rykter som sådan er derfor irrelevante som annet enn en sannsynliggjøring på at en forsiktig tilnærming er riktig.

Edit: jeg tror fullt ut at de samme problemstillingene finnes for de fleste sikkerhetsfirmaene i verden. Da er det opp til hver stat (eller EU, i dette tilfellet) å vurdere om det er riktigere å samarbeide med et russisk, israelsk eller amerikansk sikkerhetsfirma. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Tydeligvis flere her som ikke leser seg opp på Russland og Putin og tror verden er så enkel at det bare er å være snill og god for å løse verdens problemer.

Det er ikke det jeg mener. Jeg vet Putin er en maktsyk jævel som lett ødelegger for alle som kommer i hans vei. Jeg vet at Russland driver med ulovlig spionasje av på fremmede nasjoner og har egne agendaer for å skaffe seg mer makt. Men USA og Trump gjør nøyaktig det samme, men det velger vi å se mellom fingrene. Hva er det som gjør USAs ulovlige spionasje og maktmisbruk så mye bedre enn Russlands? Jeg er ikke Pro Russland, men jeg er heller ikke Pro USA. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Russland (og MANGE andre land!) har nok fingrene dypere nede i kakeboksen enn oss mundane har fantasi til å tenke ut. Realiteten er nok desverre den at ‘noen’ bedriver politikk. En politikk som ikke fører noe godt med seg for 95% av verdens befolkning. For at dagens økonomiske samfunn skal fungere/være stabil/lønnsom, ‘må’ vi finne en ‘fiende’ vi kan forholde oss til.

Ettersom vi er/var/er venner med USA og EU, og ikke gidder rote rundt mer i sandkassa, er det ganske obvious at vi (politikerne) velger Russland som den store stygge. Jo, de gjør noen merkelige ting, men det hjelper jo ikke at f.eks. Staten Norge snur rompa til USA og inviterer amerikanske soldater til å bli på helårsbasis i Norge. -Ikke merkelig Putin rasler med diplomati-sverdene sine.

Å finne en ekstern fiende har ikke først og fremst noe med økonomien å gjøre. Det har med makt å gjøre.

Lenke til kommentar

Å finne en ekstern fiende har ikke først og fremst noe med økonomien å gjøre. Det har med makt å gjøre.

-Og makt har ingenting med økonomi å gjøre?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...