Redaksjonen. Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 <br data-mce-bogus="1">Toglinjene i Norge vil ha signaltrøbbel fram til 2030 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 (endret) ERTMS er egentlig bare et krav på strekningen Oslo-Gøteborg og en relativt umoden standard. Man kunne m.a.o. laget en passende nasjonal standard for noen tiår siden. Fra et kundeperspektiv er tidsmålene for utbygging (og vedlikehold av tunneller og stasjoner) altfor lange. En undres om ikke en kinesisk type prosjektstyring ville vært bedre: Endret 18. juni 2018 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
inside_448652 Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Litt pussig at det satses på ERTMS som er GSM-R-basert når systemet skal være ferdig i 2030. 3GPP har allerede kommet ganske langt i arbeidet med FRMCS som er LTE/4G-basert: http://www.3gpp.org/news-events/partners-news/1964-frmcs_r16 En ser for seg utrulling av FRMCS fra 2023 og framover: http://www.etsi.org/news-events/events/1292-developing-the-future-radio-for-rail-transport Er ikke de som har spesifisert nytt signalsystem for Bane Nor klar over den utviklingen som foregår innenfor framtidig jernbaneradio? Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Litt pussig at det satses på ERTMS som er GSM-R-basert når systemet skal være ferdig i 2030. 3GPP har allerede kommet ganske langt i arbeidet med FRMCS som er LTE/4G-basert: http://www.3gpp.org/news-events/partners-news/1964-frmcs_r16 En ser for seg utrulling av FRMCS fra 2023 og framover: http://www.etsi.org/news-events/events/1292-developing-the-future-radio-for-rail-transport Er ikke de som har spesifisert nytt signalsystem for Bane Nor klar over den utviklingen som foregår innenfor framtidig jernbaneradio? GSM-R har vi allerede full dekning av, og nettet har mer enn nok kapasitet til gode. Faktisk så mye at man kunne kjørt internett i togene via GSM-R sammen med ERTMS, pluss normale samtaler uten særlige problemer. FRMCS kan man kanskje begynne å installere fra 2023, allerede i 2023 skal Nordlandsbanen og Bergensbanen ha ERTMS, og det haster. Nordlandsbanen har ikke sentralstyrte signalanlegg nord for Eiterstraumen stasjon, og flere stasjoner nord for Mosjøen har ikke engang et sikringsanlegg, men bare singallys inn på stasjonen. Siden ERTMS uansett er et digitalt signaleringssystem spiller det i grunn liten rolle hva som er databærer, og det bør ikke være noe i veien for at FRMCS i fremtiden kan kunne ta over som signalbærer. Enn så lenge er GSM-R mer enn godt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå