Gå til innhold

VG avslører: Mirakelpredikantene.

Anbefalte innlegg

Min første reaksjon var at dette er en skandale. Big Business av evangeliet og utdeling av urealistiske forhåpninger om helbredelse. Men.. så spørs det jo hva som er sant da.. (ref FB-post nedenfor). Jeg er usikker på hva jeg skal tro. Det finnes selvsagt folk som misbruker kristen tro til egen vinning (og da er det bra at det kommer frem i lyset), men før jeg vet mer vil jeg ikke ta posisjon i denne saken, men jeg er svært skeptisk til å ta penger for å be for andre. Snåsamannen tar aldri ei krone. Min far har bedt for veldig mange som sier de er blitt friske, men han har aldri tatt imot penger for det, selv om han er blitt tilbydt i ettertid. Slik jeg forstår evangeliet så er helbredelse helt gratis. Det kommer ikke fra egne evner, men fra Gud gjennom bønn. Jeg vet ikke om ett eksempel i evangeliet hvor noen tar betalt for helbredelse, men jeg vet om flere som gav opp alt, hele sine liv, bare for å følge Jesus. Helt frivillig og helt gratis. Jesus veltet bordene til dem som vekslet penger og solgte offerdyr i tempelet, og drev dem ut derifra.

Fra https://www.facebook.com/evangelist.pedersen/posts/10211758854999119 :

AVISEN VG´S ANGREP PÅ MISJONEN JESUS LEGER

Hvorfor angriper VG oss? Svaret er: De hater levende kristendom med trosbevis. Som alibi for sin svertekampanje mot oss bruker de omsorg for syke - i stedet for det virkelige motivet: Å tjene penger. Salg av papirutgaven har gått drastisk tilbake med 300.000 på 14 år (tall fra 2002 til 2016). Nå trenger de store overskrifter for å få folk til å kjøpe avisen. For å nå dette formål presenterer de et vrengebilde av oss.

Hvert år får vi inn ca. 2,5 millioner inn på vår teletorgtjeneste. Det er en sjuendedel av vår totale omsetning. Vi må ansette 3 1/2 stillinger og betale lønns- og portoutgifter (rundt 180.000 brev hvert år) for å holde oppe telefontjenesten. Det blir fire millioner kroner. Vi "taper" altså på telefontjenesten isolert sett, til tross for teletorget. Det er naturlig at den som benytter seg av en tjeneste også bør betale for den og ikke la andre gjøre det for dem. Å svare på telefoner og å be for syke på telefonen tar arbeidsdagen til tre-fire av oss, 37 timer i uken. Jeg arbeider 70-timers uke og tar bare to ukers ferie for å kunne holde nesen over vannet. Er det ikke rettferdig å kunne få noe igjen for det - til vårt virke? Vi blir anklaget for å utnytte syke og nødlidende, men er det rett at vi skal arbeide dag etter dag uten å kunne heve lønn? Ellers blir jo vi utnyttet. Er det rettferdig? Man betaler ikke for helbredelsen, men for arbeidet som er knyttet til forbønn.

Forresten - hvem er det som betaler prester og biskoper i Den norske kirke når de ber for syke? De sitter i glasshus: Sannheten er at det er det skattebetalerne som gjør. Disse får lønn i det «skjulte» fra staten en gang i måneden. Vi får i det i det «åpenbare» gjennom teletorget og frivillige gaver fra våre støttepartnere. Lønnen prester og biskoper mottar blir skattebetalerne tvunget til å gi, enten de tror på mirakler eller ikke. Hos oss er det frivillig. Ingen trenger å ringe på teletorget. De kan sende en e-post eller brev - eller komme på mine møter rundt om i landet hvor det ikke kreves inngangsbillett.

Hvorfor greide ikke VG å finne flere som var blitt helbredet? De hadde jo hentet ut 1000 vitnesbyrd fra vår hjemmeside! Det er sjelden folk sitter klar med en legeerklæring. Journalisten kan vel likevel tro på det de sier. I en rettsak kan et vitne bli trodd med bare det de sier. VGs journalist ventet 17 timer utenfor senteret vårt da vi arrangerte Mirakellørdag den 21. april. Hvorfor tok ikke VG inn vitnesbyrdet til tidligere purser i SAS, Geir Thorsen, som kom ut og fortalte journalisten at han ble helbredet for Bekhterevs sykdom da han la hånda på fjernsynet under min forbønn på "Lønning Direkte" den 12. oktober på TV 2? Hvorfor skrev ikke journalisten om Enok Holta som fortalte at han var blitt helbredet for beinkreft uten hjelp fra leger? De tok bare med noe annet han sa. Legen har flere ganger erklært ham for å være frisk. Eller Britt Stensholt som var blitt helbredet for astma og plattfot. I hennes legerklæring står det "Helbredet etter forbønn av Svein-Magne Pedersen". Dette fortalte hun til journalisten. Det ble ikke tatt med. Hvorfor skriver de ikke om mange andre fra vår hjemmeside - noen har til og med journalen med legens ord: «Helbredet etter forbønn fra Svein-Magne Pedersen».

Artikkelen i VG er skrevet med en hensikt: Å få oss til å virke som sjarlataner, bare på jakt etter folks penger. Hvorfor skriver ikke journalisten om enkelte legers utnyttelse av syke og gamle? Om overmedisinering og feilmedisinering. Er ikke de ute etter folks penger? Hva betyr vel et par hundre kroner i ny og ne til vår misjon når de er i nød? Hvorfor skal andre blande seg inn i menneskers pengebruk? Jeg synes det er frekt.
Hvorfor skal advokater og flere andre aktører, samt spåkjerringer få lov til å være på teletorget, men ikke de som hjelper folk med sjelsorg og forbønn?

Dessuten: Hvordan går det an å beskrive MJLs virksomhet uten å si et eneste ord om hva pengene brukes til - bl.a. vårt hjelpearbeid f.eks. blant de foreldreløse barn og spedalske i India (24 barnehjem og 12 brønner blant de kasteløse), våre vellykkede TV-sendinger som nå når ca. 150 land i verden og at jeg ber for rundt 70.000 syke hvert år. I fjor sendte vi ut 177.000 brev til de som trenger oppmuntring og hjelp. Bare 15 prosent går til administrasjon. Resten går til ideelle formål. Vi har 20 på lønningslisten. Noen arbeider for oss og noen hos oss.

VG går over lik for å øke omsetningen. Slektninger av avdøde Tore Tønne (som tok sitt liv pga. en grusom forfølgelse av media) utga en bok om hvordan han ble forfulgt av media. De kalte boken «Journalistjævler". Det er betegnende for medias oppførsel i dag også. Det hardner til. Vi forventer rettferdighet, både fra norsk lov og fra Gud den allmektige. Vi lar oss ikke skremme, men fortsetter arbeidet med å få så mange som mulig frelst - og med under og tegn som Jesus sa skulle følge forkynnelsen. Jo mere forfølgelse, dess flere mirakler. Kirkehistorien har mange eksempler på det. VG har gjort seg selv en bjørnetjeneste!

Jeg har stor respekt for HELSEMINISTER BENT HØIE. Han er blant de politikerne jeg hører mest på. Dessverre er Høye kritisk til vår tjeneste etter å lest VGs løgnaktige og ensporede artikkel om vårt arbeid og lyttet til "KGB-opptakene" de gjorde. Han bør høre vår side også. Høie bør være svært takknemlig for vår innsats for de syke og ensomme. Daglig ringer det inn flere til vårt kontor og takker oss for at vi fins og at det er et sted de kan ringe å få hjelp når det røyner på. Jeg har ikke tall på hvor mange som har kunnet kutte ut operasjoner og medisinsk behandling etter forbønn hos oss. Vi sparer staten for millioner kroner hvert år. Når skal vi få takk og oppreisning for det? Slutt å høre på de negative uttalelsene fra VGs ensporede og villedende reportasjer. VG er ute etter en ting - tjene penger på å ødelegge andres rykte. Og denne gangen brukte de en ung, uerfaren kvinnelig journalist på 24 år til å gjøre jobben for dem. En journalist som for to år siden diktet opp et jukseintervju med pastor Jan Aage Torp i Oslokirken. Det kom på første sieden i VG og skadet hans navn og rykte. Fake news i ordets rette betydning. Fake VG!

Høie bør også studere Kreftforeningens oversikt over de store bivirkningene av cellegift, som er likt mitt syn på saken. Det står i deres organ "Medlemsnytt" nr. 1-2014 og i "Felles krefter" nr. 1-2018. Hvorfor er det ulovlig for meg å hevde at cellegift har farlige bivirkninger når Kreftforeningen (som jeg er medlem av) hevder det samme? Jeg har gjort det noen få ganger fordi jeg har omsorg for de som lider, men jeg har ikke bedt dem kutte ut medisiner eller behandlinger. Men - jeg har tatt selvkritikk og vil ikke nevne cellegift eller andre medisiner når jeg samtaler med syke. Det ligger utenfor mitt område.

Jeg inviterer helseminister Høie til å se på vår hjemmeside og glede seg over gladmeldinger fra folk som har fått en bedre livskvalitet og god helse:  http://www.mjl.no/

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker, er at som helsepersonell vil jeg gjøre alt for å gi evidensbasert kunnskap  og anbefale ut ifra det. Informere er viktig. 

Som liberalist, er jeg også veldig opptatt av at folk må gjøre hva de vil med pengene, selv om de gjør dårlige valg og selv om jeg personlig synes det er forkastelig at noen velger å tjene penger på andres sårbarhet når det appåtil ER bullshit.  

Uansett er det veldig viktig at VG setter søkelyset på dette, slik at folk kan egne, men informerte valg. VG produserer ofte av dårlig kvalitet og spesielt da innen forskningsområdet, men de kan slå til med viktge avsløringer, som f.eks. addictologi og dette. 

Endret av Calluna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tenker, er at som helsepersonell vil jeg gjøre alt for å gi evidensbasert kunnskap  og anbefale ut ifra det. Informere er viktig. 

Som liberalist, er jeg også veldig opptatt av at folk må gjøre hva de vil med pengene, selv om de gjør dårlige valg og selv om jeg personlig synes det er forkastelig at noen velger å tjene penger på andres sårbarhet når det appåtil ER bullshit.  

Uansett er det veldig viktig at VG setter søkelyset på dette, slik at folk kan egne, men informerte valg. VG produserer ofte av dårlig kvalitet og spesielt da innen forskningsområdet, men de kan slå til med viktge avsløringer, som f.eks. addictologi og dette. 

Jeg er ikke uenig at folk bør kunne benytte sine midler som de ønsker, innenfor visse rammer, men problemet oppstår når personer som er dødsdømte falmer etter halmstrå i en desperat situasjon. Hva er noen tusen, titusen, hundretusener hvis det faktisk gir resultat? Mange hadde satt seg i milliongjeld hvis det medførte at de kunne leve.

Denne problematikken gjelder både alternativmedisinsirkuset, helbredende predikanter og til en viss grad eksperimentel medisin. De fleste av oss har hørt om alternativere som preker for sin "hellighet" i stedet for skolemedisin og personer i sårbare situasjoner er lette mål.

Veldig mange som er dødssyke er villig til å ta ekstrem risiko for en sjanse om at behandlingen faktisk kan fungere. Sånn er vi skrudd sammen og derfor må storsamfunnet trå inn og regulere, eventuelt straffe.

Om en predikant ber for helbredelse etc. og ikke har noe økonomisk motiv for det samtidig som det ikke oppfordres til å forkaste skolemedisin har jeg ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig at folk bør kunne benytte sine midler som de ønsker, innenfor visse rammer, men problemet oppstår når personer som er dødsdømte falmer etter halmstrå i en desperat situasjon. Hva er noen tusen, titusen, hundretusener hvis det faktisk gir resultat? Mange hadde satt seg i milliongjeld hvis det medførte at de kunne leve.

Denne problematikken gjelder både alternativmedisinsirkuset, helbredende predikanter og til en viss grad eksperimentel medisin. De fleste av oss har hørt om alternativere som preker for sin "hellighet" i stedet for skolemedisin og personer i sårbare situasjoner er lette mål.

Veldig mange som er dødssyke er villig til å ta ekstrem risiko for en sjanse om at behandlingen faktisk kan fungere. Sånn er vi skrudd sammen og derfor må storsamfunnet trå inn og regulere, eventuelt straffe.

Om en predikant ber for helbredelse etc. og ikke har noe økonomisk motiv for det samtidig som det ikke oppfordres til å forkaste skolemedisin har jeg ikke noe problem med det.

Derfor må vi informere. Jeg holder på å utdanne meg til forsker og kunnskapstranslasjon er noe jeg brenner for, altså å nå ut til folk med forskningen, det som er evidensbasert. 

Ja, personer i sårbare situasjoner er definitivt et sårbart mål. Men det er veldig mye vi skulle forby som rammer sårbare individer. Stammecellebehandlingen mot MS, f.eks er annet eksempel.   Dumt at pasienter går imot det vi anbefaler (stamcellebeh frarådes fordi det enten ikke har effekt eller kan gjøre mer alvorlig syke), men samtidig må vi også erkjenne at de har et fritt valg og at de er i en sårbar/desperat situasjon og gjør valg som nevrologer og annet fagpersonell innenfor nevrologi er helt uenige med, bare fordi at media har villedet de. Autonomiprinsippet står sterkt, men shared desicion making og det å rette søkelyset mot det ugunstige og kritisere det, er det jeg anser som adekvat løsning

Misforstå meg rett, jeg liker ikke "mirakelpredikanter", men jeg er redd at de vil jobbe mer i det skjulte om det skulle forbys. Og da er det vanskelige å beskytte mennesker mot å ta dårlige valg. 

Lenke til kommentar

...hva om dette er billigere enn psykolog, og oppnår samme effekt?

For dypt religiøse døende oppnås gjerne bedre effekt ved bønn over telefon enn psykolog.

...

Som ateist og motstander av kvakksalveri er det eneste problemet jeg ser at, og om, de saboterer legehjelp som virker.

...

Edit:

Vel.

Og at de tjener penger på å gi mennesker falskt håp.

Håp og tro er greit, men helbredelsesaspektet er hjerterå svindel.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Derfor må vi informere. Jeg holder på å utdanne meg til forsker og kunnskapstranslasjon er noe jeg brenner for, altså å nå ut til folk med forskningen, det som er evidensbasert. 

Ja, personer i sårbare situasjoner er definitivt et sårbart mål. Men det er veldig mye vi skulle forby som rammer sårbare individer. Stammecellebehandlingen mot MS, f.eks er annet eksempel.   Dumt at pasienter går imot det vi anbefaler (stamcellebeh frarådes fordi det enten ikke har effekt eller kan gjøre mer alvorlig syke), men samtidig må vi også erkjenne at de har et fritt valg og at de er i en sårbar/desperat situasjon og gjør valg som nevrologer og annet fagpersonell innenfor nevrologi er helt uenige med, bare fordi at media har villedet de. Autonomiprinsippet står sterkt, men shared desicion making og det å rette søkelyset mot det ugunstige og kritisere det, er det jeg anser som adekvat løsning

Misforstå meg rett, jeg liker ikke "mirakelpredikanter", men jeg er redd at de vil jobbe mer i det skjulte om det skulle forbys. Og da er det vanskelige å beskytte mennesker mot å ta dårlige valg. 

Desperasjon gjør mye med sinnet og rasjonelle beslutningsprosesser. Hvis du vet at du kommer til å falle fra om 6-8 måneder (nærmest 100% sannsynlighet) og en eksperimentell, men potensielt levetidsforringende, behandling er tilgjengelig, men med alvorlig risiko for både bivirkninger og tidlig(ere) død så er det lett å tenke at jeg skal dø uansett og her har jeg et lite håp.

Siden vi er satt sammen slik at vi nesten aldri slutter å håpe gjør vi oss selv til lette mål for personer som har få kvaler i sin iver etter å tjene penger.

Derfor har  vi streng regulering av eksperimentelle behandlinger (kanskje for streng, men det er en annen debatt) og burde gjenninnført kvakksalveriloven(e). Gi slike kryp en fengselsstraff for å fremme vrangforestillinger og hvis noen "veileder" en syk person til å ikke følge skolemedisinske råd og denne personen dør som følge av dette burde veilederen dømmes for drap.

Så lenge det er penger å tjene og lite eller ingen kontroll og rekstriksjoner vil noe få utnytte systemet og utsatte grupper er de som er mest utsatt. Konsekvenser som fengselsstraff, inndragelse av eiendom/inntekt vil være regulerende.

Lenke til kommentar

Det er veldig lite nytt her, men dette handler jo om å gjøre folk oppmerksom på svindelen som foregår. 

Jeg tror ikke det finnes noen gode svar på hvordan man skal løse dette, men jo mer jeg ser av tragiske historier hvor folk dør tidligere, bruker opp sparepengene, ødelegger forholdet til familien, kaster bort den siste tiden på svindlere... jo mer blir jeg tilhenger av å forby noen typer alternativ "behandling". Selv om jeg i utgangspunktet mener at folk skal få lov å gjøre dumme ting med livet og pengene sine. 

Lenke til kommentar

Det er veldig lite nytt her, men dette handler jo om å gjøre folk oppmerksom på svindelen som foregår.

Jeg tror ikke det finnes noen gode svar på hvordan man skal løse dette, men jo mer jeg ser av tragiske historier hvor folk dør tidligere, bruker opp sparepengene, ødelegger forholdet til familien, kaster bort den siste tiden på svindlere... jo mer blir jeg tilhenger av å forby noen typer alternativ "behandling". Selv om jeg i utgangspunktet mener at folk skal få lov å gjøre dumme ting med livet og pengene sine.

Dine utsagn virker å være basert på at ingen mirakler har skjedd.

Lenke til kommentar

Min far ble helbredet i kneet for ca 20 år siden. Han hadde en skadet menisk og kunne ikke gå i ulent terreng. Helbredet momemtant på kristent møte, riktignok ikke SMP-møte, men i samme gaten. Aldri hatt smerter i kneet etter det. Jeg har også selv opplevd lignende, men det var en mindre ting ( Vond ankel og umulig å gå på ski)

Jeg har også opplevd utallige ganger å være forskjølet ol uten å bli momentant frisk. Sånn er det. Har aldri vært alvorlig syk.

Anbefaler å sjekke hjemmeside til SMP for å lese om vitnesbyrd.

Lenke til kommentar

Min far ble helbredet i kneet for ca 20 år siden. Han hadde en skadet menisk og kunne ikke gå i ulent terreng. Helbredet momemtant på kristent møte, riktignok ikke SMP-møte, men i samme gaten. Aldri hatt smerter i kneet etter det. Jeg har også selv opplevd lignende, men det var en mindre ting ( Vond ankel og umulig å gå på ski)

Jeg har også opplevd utallige ganger å være forskjølet ol uten å bli momentant frisk. Sånn er det. Har aldri vært alvorlig syk.

Anbefaler å sjekke hjemmeside til SMP for å lese om vitnesbyrd.

Det er ikke slik vitenskap virker. For å si at en kur virker må man ha statistisk signifikans i en dobbel blindtest.

Vitnesbyrd og anekdoter er helt uten vitenskapelig verdi. Det hender hele tiden at folk blir frisk fra lidelser de har og det trenger ikke være noen ytre grunner til at det skjer. Og om det virkelig hadde vært en yttre grunn så kunne det like gjerne vært at faren din hadde stripete sokker samtidig som det kom vind fra sør-øst eller at en ørn med magiske evner fløy rett over stedet hvor faren din var på møte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...