Gå til innhold

Mysteriet om jordens manglende nitrogen er løst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elsker forskere som nekter for at nye oppdagelser kan påvirke andre ting vi «vet».

Klimamodellen er tidenes gjettverk der det utelukkende antas og kontinuerlig justeres parametere for at spådommen om dommedag skal bestå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Uansett hvordan forskerne snur og vender på modellen, kan alle plantenes nitrogen ikke stamme fra atmosfæren. Det er en rest som må komme fra et annet sted. Men hvor?"

Jeg skjønner ikke dette.
Jeg lærte som barn at planter tar opp nitrogen også fra jorden.
Vi tilsetter kunstgjødsel med nitrogen for å øke planteveksten og avlingene. Gjødselen tilsettes jorden og ikke luften.
Og så skrives det om at det er ukjent at nitrogen tas opp fa jorden. I alle dager???
Hvor og når var det at kunnskapen forsvant?

Endret av Xantippe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Uansett hvordan forskerne snur og vender på modellen, kan alle plantenes nitrogen ikke stamme fra atmosfæren. Det er en rest som må komme fra et annet sted. Men hvor?"

Jeg skjønner ikke dette.

Vi tilsetter kunstgjødsel med nitrogen for å øke planteveksten og avlingene. Gjødselen tilsettes jorden og ikke luften.

Og så skrives det om at det er ukjent at nitrogen tas opp fa jorden. I alle dager???

Det er mange planter som eksempelvis Tiriltunge som lever i symbiose med bakterier som danner nitrogen i bakken, og ble flittig plantet før i tiden for å tilføre nitrogen til dårlig jordsmonn..  Før kunstgjødsel ble oppdaget var det å plante ned slike planter den eneste måten å berike jorden med nitrogen på (Eller kjøre bråtebrann)...  Dette er jo grunnskole pensum...

Endret av Krozmar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette.

Jeg mener at noen planter, spesielt kløverplanter og belgplanter, har rotknoller/utvekster som produserer Nitrogen. De brukes/såes som "grønngjødsling" melllom planter og etter hovedvekstsessongen innen biodynamisk landbruk. Som et alternativ til industrifremstillt/vannløselig Nitrogengjødsel.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Figur 3 er nitrogenoksider, ikke nitrogen.

Ser vi på de fire mest vanlige gassene i atmosfæren, nitrogen, oksygen, argon og CO2, så øker andelen sistnevnte. Jeg antar det fortrenger de øvrige gassene tilsvarende slik at nitrogeninnholdet i atmosfæren, som 1SN..spurte om, har gått ned.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og dessuten utvikler vitenskapen seg hele tiden, det du leste i en o-fag bok i 1986 stemmer nødvendigvis ikke i 2018.

Stephen Hawking oppdaterte jo A brief history of time-boka med nyere forskning noen år senere, der han selv adresste ting som er funnet ut i etterkant av boken, spesiellt i kvantemekanikk-feltet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette.

Nitrogen som tas opp fra jorden betyr ikke nødvendigvis nitrogen fra mineraler, men vil for en stor del være nitrogen som tidligere har vært fanget opp fra luften av bakterier og siden gått gjennom opptil flere generasjoner av planter. Jord består av en varierende blanding av døde planterester og mineraler. At plantene resirkulerer nitrogen fra døde planterester har man alltid visst, men at de også tar opp fra mineralene er det nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...