8DX8QO0Y Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 MÅ man ha på kjølepasta og CPU kjøler hvis man absolutt aldri skal overklokke CPU?? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Du må ha på CPU-kjøler. På mange (de fleste?) nye cpu-kjølere, sitter det en firkantet kladd med kjølepasta allerede. Denne mener jeg at du kan gå ut ifra at er bra nok. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Ja. Man må ha noe, for best mulig kjølig cpu tek testet matvarer: Vi smurte alt dette på prosessoren Så fastsvaret er vel nei, men man anbefaler vel ikke dette 24/07 er kun nødløsning hvis man mangler kjølepasta. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Ja, man trenger noe mellom CPU-blokken og kjøler. Dette har med at overflatene ikke er perfekt flate (selv om de ser sånn ut for oss) og det gjør at det skapes luftlommer. Luftlommer er som vi kjenner veldig dårlig på å lede varme, og dermed vil CPU'en din blir veldig varm på kort tid. JayzTwoCents på Youtube har demonstrert dette i et par videoer. Men som Emancipate skriver over, så har (de aller fleste nye) CPU-kjølere et lag med kjølepasta ferdig påsmurt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Man må vel helt tilbake til tidlig 90-tallet siden man hadde CPU-er som ikke trengte kjøler. Type 486 og lignende. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Dagens Core-M prosessorer har en tdp på kun 4.5W og klarer seg med passiv kjøling. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Dagens Core-M prosessorer har en tdp på kun 4.5W og klarer seg med passiv kjøling. De er ikke i annet enn nettbrett og enkelte ultraportable bærbare (Macbook for eksempel). Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Man må ha noe, for best mulig kjølig cpu tek testet matvarer: Vi smurte alt dette på prosessoren Så fastsvaret er vel nei, men man anbefaler vel ikke dette 24/07 er kun nødløsning hvis man mangler kjølepasta. Ikke glem denne klassikeren: https://www.tek.no/artikler/det-meste-far-gjennomga/71296 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 La dere ikke merke til at trådstarter spurte ikke bare om kjølepasta, men også CPU kjøler... Første tanken min var at dette var bare en fyr som liker å trolle, og kaste bort vår tid 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Du må ha på CPU-kjøler. På mange (de fleste?) nye cpu-kjølere, sitter det en firkantet kladd med kjølepasta allerede. Denne mener jeg at du kan gå ut ifra at er bra nok. Jeg har aldri sett termisk pasta påført på den måten på en tredjeparts kjøler. Men det har alltid fulgt med pasta alle kjøler jeg har vært borti. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 De er ikke i annet enn nettbrett og enkelte ultraportable bærbare (Macbook for eksempel).Jeg vet jo det da.Det var som tilsvar til Sedersberg at der faktisk er cpuer i dag og ikke kun på 90 tallet som ikke krever aktiv kjøling Core m3/m5/m7 er brukt i en rekke ulike laptopper . Alt fra macbook , elitebook fra hp, vivobook og zenbook fra asus til yoga fra lenovo med flere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 De prosessorene er vel sjeldent (eller aldri?) brukt i selvbygg-PCer. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Hmmm ok. Jeg har aldri bygget PC så vet ikke sånt nei. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på enn å "trolle". Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 For ikke å snakke om Raspberry Pi... By the way, så følger det normalt sett med kjøler, sjekk beskrivelsen av prosessoren. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) De prosessorene er vel sjeldent (eller aldri?) brukt i selvbygg-PCer. Nei , og det er ikke intel 486 heller idag Endret 16. juni 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det var derfor jeg skrev man måtte helt tilbake til tidlig 90-tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå