Nikasa Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Hei! Jeg har nettopp avsluttet et leieforhold i en privatbolig hvor utleieren var veldig misfornøyd med tilstanden på renholdet i leiligheten ved overtakelsesdato. Det endte med at utleieren ringte og bestilte et vaskefirma for å rengjøre leiligheten som han mener vi skal betale. I husleieloven står det: "Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro." Denne delen er det utleieren benytter av. Det er lovlig, men det som jeg stille meg spørsmål ved er da gjennomføringen av overtakelsen. -Utleieren sa opp leiekontrakten tidligere enn opprinnelig, men med rimelig tidsfrist, med et bestemt dato 13.juni uten noe tidspunkt. -Utleieren spurte om å få muligheten til å komme innom og legge fra seg et par ting for å lette flyttingen ved overtakelsesdatoen. Vi sa ja til det og han kom innom, han uttrykket da en bekymringsmelding om leiligheten skulle være innflytningsklar til overtakelsesdatoen som er 4 dager senere. Truet også med å hyre inn vaskefirma om det ikke blir godt nok vasket til klokken 19:00 dagen før overtakelsesdato. Vi uttrykket oss uenig i det og understreket at utflytningsdato er senest 13.juni. -På kvelden 2 dager før overtakelsesdato kom han med en bestemmelse om overtakelsen skjer klokken 10 på morgenen, uten at vi har diskutert eller blitt enig i det. Mye på grunn av de måtte flytte ut av den andre boligen deres og trenger en plass å være. -På overtakelsesdatoen kom han klokken 10, vi ble litt forsinket med vaskingen og ble ikke helt ferdig til 10. Ved ankomst var han misfornøyd med vaskingen og uttrykket frustrasjonen sin ved å tvinge oss til å gi fra oss nøklene, flytte tingene våres ut og godkjenne en overtakelsesprotokoll som beskriver tilstanden på leiligheten slik at han skulle sende listen til et vaskefirma. -Vi holdt da fremdeles på å vaske og var kun noe få timer til å vaske ferdig. Han nektet oss da å forsette og sier at fristen er ute. Han ringte straks til vaskefirmaet og klarte å få en befaringen samme dag og utførelse av oppdrag neste dag. Dette skjedde etter at han har kastet oss ut slik at vi hadde ingen påvirkning på valg av vaskefirma eller forstå omfanget og prissettingen av oppdraget. -Vi fikk da oppgitt en pris på oppdraget som er 1.5 ganger høyere enn andre vaskefirma på flyttevask for tilsvarende bolig. Hele situasjonen oppleves veldig urettferdig og ensidig bestemt, ettersom jeg ikke kan nok om lovene så jeg ikke hensikt i å argumentere med han da og då når han var så urimelig. Jeg har da prøvd å sette meg litt inn i husleieloven for å få en oppklaringen i tvistene, men blir ikke så mye mer klokere på å løse saken, så jeg håper noen her kan gi meg en litt bedre forklaring eller en instans jeg skal råde meg på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det er vell også urimelig av dere å ikke være ferdig til fristen? Hvorfor vasket dere ikke dagen før? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Det endte med at utleieren ringte og bestilte et vaskefirma for å rengjøre leiligheten som han mener vi skal betale. Det er vel passe frekt vertfall å avtale noe som ikke er avtalt på forhånd og forvente motparten betaler? Blir ikke det avtale brudd? Men man kan jo nekte f.eks man ikke vil bo i leiligheten eller holde penger tilbake til problemet er løst. Det som er så vanskelig med slike avtaler er det ofte ikke er avtalt hvis en av partene bryter den. Hvem som skal ha rett i en slik sitvasjon. Hvis leiligheten trenger dyre opppussinger betyr det da leietakeren kan pusse opp for eieren regning? 1 Lenke til kommentar
Nikasa Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Det er vell også urimelig av dere å ikke være ferdig til fristen? Hvorfor vasket dere ikke dagen før?. Hvorfor antar du at vi ikke vasket dagen før? Vi begynte dagen før og vasket hele kvelden og morgenen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Hvorfor antar du at vi ikke vasket dagen før? Vi begynte dagen før og vasket hele kvelden og morgenen. Altså, jeg mente hvorfor dere ikke var ferdig til dagen før. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Altså, jeg mente hvorfor dere ikke var ferdig til dagen før. Undervurdering av omfang av nødvendig vasking? Uansett er vel ikke det spesielt relevant sett i lys av det jeg vil anse som urimelig kort tidsfrist å forholde seg til. Ut fra opplysningene som er gitt fikk de beskjed om klokkeslett sent den 11. juni. Overtakelse kl. 10 den 13. juni gir dem drøyt én dag å vaske på i motsetning til nesten to dager som kanskje var utgangspunktet deres. Som leietaker hadde jeg i alle fall forventet å kunne bruke siste dag på å vaske da det må antas at jeg som leietaker også ville betalt leie fullt ut for denne dagen. Det som burde være rimelig her er at utleier hadde hatt evne til å planlegge bedre og heller satt utflyttingsdato til 12. juni hvis det var så viktig å ha boligen innflyttingsklar kl. 10 dagen etter. Jeg har ikke erfaring med husleieloven, men jeg håper virkelig ikke at dette kan anses som akseptabel oppførsel av utleier (gitt at faktaene er korrekt presentert og at jeg ikke har misforstått noe). Edit: Skrivefeil Endret 16. juni 2018 av Espyy 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 -Utleieren sa opp leiekontrakten tidligere enn opprinnelig, men med rimelig tidsfrist, med et bestemt dato 13.juni uten noe tidspunkt. Hva er det du sier her? Hva var oppsigelsesfristen? Når fikk dere oppsigelsen? Hva stod det i den skriftlige oppsigelsen om utflytting? 1 Lenke til kommentar
Nikasa Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Hva er det du sier her? Hva var oppsigelsesfristen? Når fikk dere oppsigelsen? Hva stod det i den skriftlige oppsigelsen om utflytting? Første delen er urelevant egentlig han gav beskjed 2 måneder i forveien med gjensidig oppsigelsesrett, men i oppsigelsen så står det senest fraflyttingsdato er 13.juni uten spesifikk tidspunkt. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 På overtakelsesdatoen kom han klokken 10, vi ble litt forsinket med vaskingen og ble ikke helt ferdig til 10. Ved ankomst var han misfornøyd med vaskingen og uttrykket frustrasjonen sin ved å tvinge oss til å gi fra oss nøklene, flytte tingene våres ut Så ikke alene hadde dere ikke rengjort leiligheten, men dere hadde ikke engang ryddet leiligheten for alle sakene deres? Det går heller ikke an å rengjøre en leilighet ordentlig uten først å ha flyttet ut alt som skal flyttes ut. Lenke til kommentar
Nikasa Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Så ikke alene hadde dere ikke rengjort leiligheten, men dere hadde ikke engang ryddet leiligheten for alle sakene deres? Det går heller ikke an å rengjøre en leilighet ordentlig uten først å ha flyttet ut alt som skal flyttes ut. Takk for ditt relevant og juridisk innspill. Gjenstandene var ferdig pakket og lå i et lite konsentrert området mens vi vasket resten av leiligheten, håper denne oppklaringen skal hjelpe deg til å fokusere på de relevante poengene i denne saken. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Senest 13. Juni er klokken 23:59 Litt seint å komme å kreve at man skal være ute kl. 10, 2 dager før fristen 4 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Takk for ditt relevant og juridisk innspill. Gjenstandene var ferdig pakket og lå i et lite konsentrert området mens vi vasket resten av leiligheten, håper denne oppklaringen skal hjelpe deg til å fokusere på de relevante poengene i denne saken. At dere ikke hadde flyttet ut tingene deres før utvasken er et veldig relevant poeng i denne saken. Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Hei Det virker som at utleier har sagt opp husleieavtalen med utflytting 13. juni. Hvis du ikke har protestert mot denne oppsigelsen, er den gyldig. Når ikke noe er sagt om tidspunkt, ville jeg legge til grunn at utflytting må skje i løpet av 13. juni. Altså, i løpet av 13. juni må du stille husrommet til disposisjon for utleier, ferdig rengjort. Når så utleier etter at oppsigelsen er gitt, to dager før utflytting, fastsetter utflyttingsfristen til kl 10.00, er ikke dette noe han har en ensidig rett til. Hvis du sa deg enig i denne fristen, har du en dårlig sak. Hvis du protesterte, eller unnlot å svare, har du en bedre sak. Hvis du sa deg uenig i framskynded frist:Si til utleier at du ville ha klart å få husværet rengjort i løpet av 13. juni og at når utleier ensidig framskynder utflyttinge til kl 10.00 (fra 23.59), så får han ta kostnadene ved dette. Hvis du sa deg enig i framskyndet frist: Hevd at du/dere var villige til å utbedre vaskingen vaskingen etter at denne var klaget på av utleier. Det fikk dere ikke anledning til. Dermed faller grunnlaget for utleiers "reklamasjon" bort. Disse to tingene taler hver for seg og sammen for at dere ikke plikter å betale for den utvaskingen som ble bestilt. 8 Lenke til kommentar
Nikasa Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 Hei Det virker som at utleier har sagt opp husleieavtalen med utflytting 13. juni. Hvis du ikke har protestert mot denne oppsigelsen, er den gyldig. Når ikke noe er sagt om tidspunkt, ville jeg legge til grunn at utflytting må skje i løpet av 13. juni. Altså, i løpet av 13. juni må du stille husrommet til disposisjon for utleier, ferdig rengjort. Når så utleier etter at oppsigelsen er gitt, to dager før utflytting, fastsetter utflyttingsfristen til kl 10.00, er ikke dette noe han har en ensidig rett til. Hvis du sa deg enig i denne fristen, har du en dårlig sak. Hvis du protesterte, eller unnlot å svare, har du en bedre sak. Hvis du sa deg uenig i framskynded frist: Si til utleier at du ville ha klart å få husværet rengjort i løpet av 13. juni og at når utleier ensidig framskynder utflyttinge til kl 10.00 (fra 23.59), så får han ta kostnadene ved dette. Hvis du sa deg enig i framskyndet frist: Hevd at du/dere var villige til å utbedre vaskingen vaskingen etter at denne var klaget på av utleier. Det fikk dere ikke anledning til. Dermed faller grunnlaget for utleiers "reklamasjon" bort. Disse to tingene taler hver for seg og sammen for at dere ikke plikter å betale for den utvaskingen som ble bestilt. Takk for svar, jeg delere også samme forståelse av situasjonen, men har ikke klart å finne noe skriftlig regler/lover å støtte opp mot de poengene. Faller det da under generell kontraksrett eller kan man finne reglene en mer spesifikk plass? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Skjønner ikke helt utleiers motiv for å leie inn vaskebyrå om dere holdt på å vaske i det han hev dere ut. Trodde det var lovgitt at leietaker skal få en sjangse til å utbedre eventuelle feil som utleier ikke er fornøyd med. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Skjønner ikke helt utleiers motiv for å leie inn vaskebyrå om dere holdt på å vaske i det han hev dere ut. Trodde det var lovgitt at leietaker skal få en sjangse til å utbedre eventuelle feil som utleier ikke er fornøyd med. Han var jo på befaring nogen dager før og det må ha vært tydelig at de ikke kunne rengjøre det skikkelig og at han måtte få tak i rengjøringsfirma om det ikke var rengjort kl 19 dagen før, noe det tydeligvis ikke var. Blir bare dumt å insistere på å forsøke å spare noen kr på å ville gjøre det selv når det er tydelig de ikke kunne overskue oppgaven. Når boligen må være klar til nye leiere, kan naturligvis ikke utleier leve med å la de gamle leiere holde på med rengjøring etter utflyttetidspunktet. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Det er fullstendig normalt at det ikke er rent noen dager før utflytting. Det er helt normalt å foreta utvask samme dag som levering av nøkler. Utleier kan ikke kreve at leieboer gjør noe som helst før han skal ha nøklene. Oppsigelsen gjaldt ut 13. juni. 13. juni er over klokken 23:59, ikke 10:00. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Badet mitt var ikke rent i går, men det er rent i dag, fordi jeg vasker det på Søndager.. 2 Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Takk for svar, jeg delere også samme forståelse av situasjonen, men har ikke klart å finne noe skriftlig regler/lover å støtte opp mot de poengene. Faller det da under generell kontraksrett eller kan man finne reglene en mer spesifikk plass? Jeg tror ikke husleieloven sier noe spesifikt om "regler for omvask". Men husleietvistutvalget har avsagt flere avgjørelser/kjennelser som handler om dette temaet. Husleietvisutvalget er en utmerket kilde for å finne uttømmende drøftinger i juridisk språkdrakt. Ett eller annet sted finnes det nok støtte i lovverket for at en avtale er ingått når to parter er enige. Og denne enigheten må avløses av en ny enighet, den kan ikke endres ensidig av én av partene. Men hvor dette er regulert, vet jeg ikke. Jeg tror ikke du trenger å slå i bordet med paragrafer i denne saken. Strukturert argumentasjon og klar formidling av eget ståsted er like viktig. Hvis du og huseier ikke blir enige og det er snakk om å trekke fra depositum eller sende en faktura (for det tilfelle at depositum ikke foreligger), så husk på at det er utleier som har byrden med å gå til søksmål. Du trenger bare å avvise kravet og da er det opp til utleier å bringe saken inn for husleietvistutvalget eller retten. Dersom du har deponert et beløp som utleier kan disponere over uten ditt samtykke, kan du trekke ham/henne inn for husleietvistutvalget med påstand om at det ulovlige depositumet skal utbetales til deg straks. Den saken vinner du garantert. Dersom depositum er gjort etter boka, nekter du bare å godta utleiers "trekk". Banken plikter da å betale pengene ut til deg hvis ikke utleier går til søksmål innen 5 uker. 1 Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Han var jo på befaring nogen dager før og det må ha vært tydelig at de ikke kunne rengjøre det skikkelig og at han måtte få tak i rengjøringsfirma om det ikke var rengjort kl 19 dagen før, noe det tydeligvis ikke var. Blir bare dumt å insistere på å forsøke å spare noen kr på å ville gjøre det selv når det er tydelig de ikke kunne overskue oppgaven. Når boligen må være klar til nye leiere, kan naturligvis ikke utleier leve med å la de gamle leiere holde på med rengjøring etter utflyttetidspunktet. Vel, om du avtaler overlevering av leilighet kl 19 utflyttingsdato, og så to dager før endrer det til 10, så kan du ikke komme "noen dager før" og klage. Mine leiligheter har stort sett aldri vært særlig klar for overlevering flere dager før, av enkle ting som at en gjerne ikke har noe nytt sted å flytte tingene til, og går inn og ut med sko for å bære. Huseier her virker ikke spesielt hensynsfull til det faktum at det for utflyttende part også er stress de siste dagene før overlevering, og jeg hadde protestert allerede ved flytting av tidspunkt. At TS var "nesten klar" kl 10, dvs 7 timer før orginal frist er absolutt innenfor det forventede etter min mening. Jeg støtter dem som sier at her kan TS bare nekte å betale, og la utleier måtte foreta seg noe for å få ut pengene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå