Gå til innhold

siste innlegg


Anbefalte innlegg

hvis man har en portal side hvor det skal være f.eks siste 5 innlegg fra flere forskjellige undersider er det da mulig å få dette til å gå i hverandre så f.eks i tabell 1 er det 10 innlegg og da printes de fem første fra den, men så i tabell 2 er datoen på ett av innleggene tilnærmet lik nyeste innlegg i tabell 1 og da skal det altså komme innimellom de fra tabell 1...

 

så aller nyeste innlegg på alle undersidene alltid havner helt på toppen uavhengig av hvilken tabell dette hentes fra...

 

ps: bruker mysql

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du har flere tabeller med innlegg - og du ønsker de 10 nyeste(avhengig av hvilken tabell de står i) til å vises på hovedsiden?

 

Mitt spørsmål er da, hvorfor er ikke alle innleggene i samme tabell, men med et ekstra felt som indikerer hvilken kategori de tilhører? Dette ville gjøre jobben litt lettere!

 

Det enkleste du kan gjøre for å løse problemet er å hente ut de 10 nyeste innleggene fra hver tabell, med forskjellige spørringer.

F.eks.

$query1 = mysql_query("SELECT * FROM tabell1 ORBER By dato");

$query2 = mysql_query("SELECT * FROM tabell2 ORBER By dato");

...

 

Så legger du feltene inn i en array, or sorterer de etter f.eks. dato feltet.

 

Ta en kikk på array() og sort() i manualen.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er da, hvorfor er ikke alle innleggene i samme tabell, men med et ekstra felt som indikerer hvilken kategori de tilhører? Dette ville gjøre jobben litt lettere!

<-- det har jeg faktisk ikke tenkt på, kanskje jeg bare gjør det sånn ja...

 

Det enkleste du kan gjøre for å løse problemet er å hente ut de 10 nyeste innleggene fra hver tabell, med forskjellige spørringer.

F.eks.

$query1 = mysql_query("SELECT * FROM tabell1 ORBER By dato");

$query2 = mysql_query("SELECT * FROM tabell2 ORBER By dato");

...

 

Så legger du feltene inn i en array, or sorterer de etter f.eks. dato feltet.

<-- er noe sånt jeg har kommet fram til også, men lurte egentlig bare på om det var mulig å gjøre det med mysql...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...