sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Har en gammel Commodore-PC som jeg prøver å få i stand. Har satt inn en IDE-kontroller og en CF til IDE-adapter med et 64MB minnekort. Det fungerer men hastigheten blir latterlig lav. Nærmere bestemt 1,4kB/s. Aksesstiden er ca. 0,4ms. IDE-kontroller er testet OK på annen gammel PC (386SX). Minnekort er også testet OK. Testet med to forskjellige kortadaptere. Testet med SD til IDE-adapter, samme feil. Testet med 7 forskjellige minnekort. Testet med PATA-SSD (funket ikke overhodet) Testet med 4 SATA-HDD og SATA-PATA-adaptere (funket overhodet ikke) Testet med annen IDE-kontroller, samme feil. Fungerer OK med original MFM-HDD, men denne er bare på 20MB. Vet noen hva som er feil, eller om andre måter å få mer lagringsplass? Edit: Markerte hovedproblemet i bold. Endret 16. juni 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Er vel en blanding av for nytt og gammelt utstyr. Setter du en logikkanalysator på kabel-pinnene ser du vel mest sannsynlig at det er sync/timing problemer. Du kan jo sjekke opp MFM-standarden mot det som støttes i resten av utstyret du prøver å få til å fungere. Ville ikke hatt spesielt høye forhåpninger om at dette blir enkelt å fikse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Siden selve kontrolleren sitter på eget kort og dette fungerer i en annen maskin med samme buss-hastighet så tviler jeg på at det er tilfelle. Glemte også å nevne at jeg fikk normal hastighet med en gammel PATA-snurredisk, men denne har nå takket for seg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Ok, da må det vel til med PATA for å få lav nok bakoverkompatibilitet. Forsåvidt litt interessant at MFM og PATA fungerer om hverandre. Da går det vel med RLL også så lenge du har riktig software. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 MFM og PATA fungerer ikke om hverandre. Det er derfor jeg har en IDE-kontroller. Glemte kanskje å nevne at MFM-kontrolleren er byttet til en IDE-kontroller. Skal prøve å få tak i en "ny" proper snurredisk med PATA-grensesnitt for å se om det fungerer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Ok, det var det jeg synes var litt rart, men nå er jeg med. Har faktisk akkurat ryddet i de gamle diskene, så kan sende en gratis hvis du dekker porto på 50 kr. Mener det var en 8 GB og en 40 GB. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Jeg får kanskje låne en av en kamerat rett borti her. Kontakter deg evt. hvis jeg trenger. Mange takk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Vanlig HDD (20GB PATA) fungerer helt perfekt. Merkelig at ikke noe av det andre fungerer. Får 750kB/s på snurredisk mot 1kB/s på SSD, SD og CF. Endret 26. juli 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Timing-forskjeller, forskjellige PIO-modes og DMA-modes. Når jeg testet CF-IDE m/DMA på ATA-100 interface fungerte det greit nok i små perioder, avbrutt av konstant aktivitetslys i i 7-10 sekunder hvor alt bare tok en lite ferie uansett PIO eller DMA nivå. Du opplever vel også inkompatibilitet da det er mismatch på protokoll som forventes av enhetene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Jeg ville trodd dette ble bestemt av kontroller og evt. OS, men noe må det jo være. Det fungerte jo på en annen PC med samme bus, kontroller og OS. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2018 Jeg spretta champagnen for tidlig. Alt fungerer knall, bortsett fra at denne disken ikke vil boote. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 (endret) Løst med et XT-IDE (XTCF) ISA-kort med egen BIOS. Endret 25. august 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Da har du jo en fungerende retro-PC. https://www.myabandonware.com/browse/theme/volleyball-2b/ https://www.myabandonware.com/game/alley-cat-1q Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 (endret) Ja, jeg har lasta ned en god bunke med gamle spill nå. Det jeg mangler er et tidskorrekt lydkort og muligens et EGA-skjermkort. Men da burde jeg hatt en EGA-skjerm også. Edit: Kan jo nevne hvordan ytelsen ble med XTIDE. Ca. 520kB/s og aksesstid på 1,5ms. Endret 25. august 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå