Gå til innhold

Tilgang til lokal IP utenfra?

Anbefalte innlegg

Har en Asus RT-AC66U til wifi hjemme. Så har eg en ladestasjon med web grensesnitt (går inn på den gitte IP adressen når eg er tilkoblet wifi hjemme for tilgang til denne) som eg veldig gjerne skulle hatt mulighet til å få access til selv om eg ikke er tilkoblet hjemmenettverk.

Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig. Det er flere mulige løsninger for å få til det du ønsker.

Du kan åpne porter og bruke din offentlige IP, men husk at den kan endre seg om du har dynamisk IP fra tilbyderen din.

ASUS har sin også egen DNS løsning innebygget i rutere så du slipper det problemet;

https://www.asus.com/support/FAQ/1011725/

Start med å finne ut hvilke porter og slik som må være tilgjengelig for å nå webgrensesnittet.

Lenke til kommentar

Porter.... Åssen finner eg ut dette? Er absurd lenge siden eg har lekt med disse tingene....

Tror eg har statisk ip. Har hvertfall hatt den samme lenge nå. Eller endres den kun ved restart av Lyse sin router?

Hvilken ladestasjon er det?

Det er vanlig at du beholder samme IP frem til modemet restarter ja, statisk IP er vanligvis noe man må bestille.

Husk at om du velger å åpne for slike tjenester, så må sikkerheten være på plass også, så ikke uvedkomne får tilgang til å leke seg.

Lenke til kommentar

Det er en schneider EV link.

Da må eg ordne via en sånn DDNS da. Hender jo den blir restartet.

Sikkerhet? Mener du at passord etc på asusen er endret? 

Du kan jo prøve å få tilgang via IP'en du har nå først og så sette opp DDNS om du mister tilgang.

Sikkerhet ja, om du får tilgang utenifra betyr det at 'alle' på internet kan prøve å få tilgang. Viktig å tenke over slik når man åpner opp i brannmuren. Det gjelder ikke nødvendigvis ASUS ruteren, men tjenesten du åpner, altså i dette tilfellet ladestasjonens webgrensesnitt (er denne passordbeskyttet for eksempel?)

Lenke til kommentar

Setter veldig pris på hjelpen.

Ja, ladestasjonens grensesnitt er passordbeskyttet den også.

Eg får nå til å benytte meg av wan adressen routeren har til å gå direkte inn på grensesnittet. Det regner eg med er port forwardingen som gjør? Men når eg prøver å gå inn via mobilen som er tilkoblet 4g med samme wan adresse kommer eg ingen vei....

Satte opp DDNS i routeren og fikk oppgitt en lang kode som skulle kombineres med asuscomm.com....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med Lyse, men det er ikke alle ISP som gir deg din egen offentlige IP-adresse. Jeg har Eidsiva bredbånd, og hvis jeg skal ha min egen IP-adresse, så må jeg betale 25,- i måneden for fast IP. Dette er fordi det er for få IPv4-adresser igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har en Asus RT-AC66U til wifi hjemme. Så har eg en ladestasjon med web grensesnitt (går inn på den gitte IP adressen når eg er tilkoblet wifi hjemme for tilgang til denne) som eg veldig gjerne skulle hatt mulighet til å få access til selv om eg ikke er tilkoblet hjemmenettverk.

Er dette mulig?

1. finn ut porten og intern-ipen tjenesten din kjører på.

2. Logg på router og port forward denne porten til ipen til tjenesten (f.eks port 8080 til 192.168.0.200)

3. Sjekk at tjenesten fungerer utenifra (bruk f.eks 4g på telefonen din), da skriver du din eksterne ipadresse (google what is my ip) og :portnummer, f.eks 80.80.80.80:8080.

Pass på at du har et godt passord på tjenesten din.

Jeg kjører en haug av tjenester hjemme uten å bruke fast ip. Min leverandør har ikke byttet ipen min på minst seks måneder. Du kan enkelt sette opp en overvåking på uptimerobot så får du mail om tjenesten din slutter å svare (går ned eller bytter IP).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

1. finn ut porten og intern-ipen tjenesten din kjører på.

2. Logg på router og port forward denne porten til ipen til tjenesten (f.eks port 8080 til 192.168.0.200)

3. Sjekk at tjenesten fungerer utenifra (bruk f.eks 4g på telefonen din), da skriver du din eksterne ipadresse (google what is my ip) og :portnummer, f.eks 80.80.80.80:8080.

Pass på at du har et godt passord på tjenesten din.

Jeg kjører en haug av tjenester hjemme uten å bruke fast ip. Min leverandør har ikke byttet ipen min på minst seks måneder. Du kan enkelt sette opp en overvåking på uptimerobot så får du mail om tjenesten din slutter å svare (går ned eller bytter IP).

Hvordan finner eg ut hvilken port schneider trenger på evlink? 

Lenke til kommentar

Siden du må spørre, så er det er sikkert port 80.

Har du en boks som står i bridge foran din Asus RT-AC66U?

Fiber fra lyse inn på deres boks. Nettverkskabel fra den til Asusen.....

Mulig det er her det er litt krøll? Når eg er på wifien med mobilen og legger inn WAN adressen kommer eg nå direkte til ladestasjonen.... Så port forwardingen funker lokalt i huset. Men ikke via 4g.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Mulig det er her det er litt krøll? Når eg er på wifien med mobilen og legger inn WAN adressen kommer eg nå direkte til ladestasjonen.... Så port forwardingen funker lokalt i huset. Men ikke via 4g.

Prøv å skrive ipadresse til ladestasjon etterfulgt av :80 i nettleseren din (eksempel: 192.168.0.200:80/

Kommer du inn til ladestasjonen da så vil det si at den kjører på port 80. Så dobbeltsjekker du at Lyse-boksen står i bridge-modus og at Asus-boksen rapporterer en WAN-ip (ikke internip) på WAN-porten. Deretter port forwarder du port 80 til internipen til ladestasjonen. Port 80 er standard http-port. Man bruker ikke port forward for å treffe tjenester internt, du bruker det til å treffe tjenester utenifra.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Snakka med altibox nå. Det skulle fungere slik som du skriver med den rette ip adressen. Den wan adressen eg har funnet. 

Han snakket om at det kanskje var noe NAT problemer i asusen og at altiboksen kun videresendte ip adressen til asusen. Så det skal fungere. Men da kan det jo være oppsettet på ladeboksen som lager krøll. 

Det er noe med http proxy greier man må sette opp der inne....

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Snakka med altibox nå. Det skulle fungere slik som du skriver med den rette ip adressen. Den wan adressen eg har funnet. 

Han snakket om at det kanskje var noe NAT problemer i asusen og at altiboksen kun videresendte ip adressen til asusen. Så det skal fungere. Men da kan det jo være oppsettet på ladeboksen som lager krøll. 

Det er noe med http proxy greier man må sette opp der inne....

Du trenger ikke noe http proxy, noe av poenget med port forward er at du ikke har en proxy foran tjenesten. Du må dobbeltsjekke at altiboxen er satt i bridge mode. Hvis du har NAT-problemer så er det mest sannsynlig at du har dobbel NAT, og det fikser du ved å sette hjemmesentralen din i bridge. Har du sjekket det jeg skrev i forrige post?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Hvordan er oppsettet egentlig?

Du/vi må vite om "Lyse-boksen" står i bridge.

Det at du når webinterfacet til ladboksen med wan-ip på wifi er ikke noe sikkert tegn på at portforwarding fra internett virker. Asus routeren din sender sannsynligvis ikke den trafikken ut på internett.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Oppskriften er egentlig veldig enkel, hvis du følger den og ikke hopper over noe.

1. sjekk at altibox står i bridge (dette gjøres via mine sider på altiboxportalen)

2. Port forward port 80 (eller hvilken port tjenesten din kjører på) til port 80 (eller hvilken port tjenesten din kjører på) på intern-ipen til tjenesten din.

Personlig ville jeg heller lagt tjenesten bak en nginx som server https men det er litt mer innviklet.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

1. sjekk at altibox står i bridge (dette gjøres via mine sider på altiboxportalen)

Finner ingen informasjon om dette. Sikkert for gammel boks. Vi i stavanger sandnes regionen fikk altibox tidlig :p

Får høre med de.

Edit: Kan kun stå i bridge modus min boks. Så da er den saken ut av verden. Så får eg forwarde noen porter etter å ha oppdatert firmware på asusen min :) Edit: Hadde siste firmware uten at eg har gjort noe manuelt......

Trodde eg hadde forwardet det som forwardes kunne, men må jo være noe eg gjør feil.

post-116546-0-05494500-1529176447_thumb.jpg

Har også prøvd med 80 på local port....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...