Gå til innhold

Microsoft: Stadig færre opplever problemer med Windows 10-oppdateringer

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Jo du 'må', hvis ikke gjør windows det automatisk for deg.

Microsoft slipper vanligvis patcher andre tirsdag i måneden. Om du må restarte som følge av disse patchene avhenger av hvilke komponenter som patches og hvilke komponenter som faktisk er i bruk akkurat der og da på din pc. Hvis du uansett skrur av pcen hver dag vil du merke lite til disse restartene siden maskinen sannsynligvis velger 'update and shutdown' for deg når du skrur av maskinen.

Hvis du derimot setter maskinen i 'pause' eller 'dvale' modus *vil* du får beskjed om å restarte neste gang du bruker maskinen, hvis ikke window har restartet for deg i mellomtiden da..

Windows varsler om at det kommer til å restarte. Noe annet er neglekt fra brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hva man skal gjøre på desktop (1), og ikke minst, hvilket skrivebordsmiljø man velger (2).

1. Spill finnes det ikke nok av til Linux, og LibreOffice er faktisk ikke like bra som Office. Men å kjøre en nettleser, Thunderbird, vanlig bruk av skriveprogram, latex, kalkulator og musikkavspilling, burde gå greit.

2. Om man kun har prøvd Unity, så vil man se på "Linux" som helt ubrukelig, rart og uintuitivt. Mens andre miljøer er satt opp (eller kan i det minste settes opp) til å se akkurat ut som Windows, og hvis man har brukt Windows 95, så er det bare å kjøre på med de samme kunnskapene.

Er nesten daglig bruker av LibreOffice på Windows 10 jeg. For en "syk" kombinasjon av to verdener :wee:

Fungerer faktisk utmerket godt dette. Med unntak av noen sjeldne visuelle bugs i enten LibreOffice eller Windows 10.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du tar hovedsikringene når du forlater huset da? For med den tankegangen kan man ikke forlate noe som helst..

Bærbare PC-er har batteri, så da må det også nappes ut ;)

Microsoft får jo skylden for virus som blir spredt på grunn av folk som utsetter å oppdatere herfra til evigheten så skjønner de har tatt av hanskene.

Da oppnår de en jojo-effekt. Når folk er misfornøyde så har de ikke så mange kommersielle lett tilgjengelige alternativer. Kan jo rømme til Apple, og når noe går galt der rømme tilbake til Windows 10.

Alternativt prøve Chromebooks og slike avarter.

Du er blant de som klager uansett hvor bra det er.

Hadde den ikke startet selv, så hadde det også vært galt.

Heldigvis er det helt frivillig å bruke Windows, så du velger selv om du vil bruke det eller ikke. Men om du anser det som idioti, så er du like stor idiot som velger det, når det er så elendig operativsystem.

Måtte ha en restart i April, når nyeste build kom.

Neste restart kommer i oktober, når neste build er ute.

Huff for et idiotisk mas.

Her kunne jeg godt tenkt meg en mye bedre tilnærming fra Microsoft sin side. Selv bakgrunnsnedlastning fungerer ikke alltid optimalt. Plutselig så blir PC-en din treg som sirup midt oppi en viktig oppgave du prøver å løse med PC-en.

En smart tilnærming hadde kanskje vært heller dette her??

1. Du slår av PC-en. Men Windows 10 har fått et varsel om en oppdatering fra WU-serverne. PC-en forteller deg at den vil gå inn i en nedlastningsmodus, og etterpå slå seg av. Svar Ja dersom dette er ok, svar Nei dersom du skal benytte denne PC-en igjen de neste timene, du skulle kanskje bare en kort tur ut på lunsj. Windows 10 vil da utsette hele prosessen for deg, og spørre igjen neste gang du er i ferd med å slå av PC-en.

2. Når Win10 endelig får et Ja i fra deg, så gjør den det den fortalte, altså laste ned oppdateringsfilene for så å slå seg av.

3. Den behøver et innstallasjonssteg også. Derfor så skal du få samme JA/NEI-runde når du så slår på PC-en igjen. Altså om det passer å ta seg et kvarter til en time å innstallere nyeste build. Så kan man på ny velge å utsette dette til et mer passende tidspunkt. Dette gir brukeren muligheten til å tilpasse innstallasjonen optimalt til sin arbeidshverdag. Uten å gi brukerne angst.

4. Man blir ikke kvitt muligheten for at noen ønsker å la være plages med dette i det hele tatt. Men det ville vært en bedre framgangsmåte tenker jeg, at det var sånn som dette her.

5. Dessuten så burde en nyinnstallasjon av Win10 tatt brukeren igjennom en liten opplæring om dette oppdateringsfenomenet, sånn at de "helt grønne" ikke blir sånn tatt på sengen og får panikk over noen meldinger de må svare JA/NEI på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bærbare PC-er har batteri, så da må det også nappes ut ;)

Da oppnår de en jojo-effekt. Når folk er misfornøyde så har de ikke så mange kommersielle lett tilgjengelige alternativer. Kan jo rømme til Apple, og når noe går galt der rømme tilbake til Windows 10.

Alternativt prøve Chromebooks og slike avarter.

Her kunne jeg godt tenkt meg en mye bedre tilnærming fra Microsoft sin side. Selv bakgrunnsnedlastning fungerer ikke alltid optimalt. Plutselig så blir PC-en din treg som sirup midt oppi en viktig oppgave du prøver å løse med PC-en.

En smart tilnærming hadde kanskje vært heller dette her??

1. Du slår av PC-en. Men Windows 10 har fått et varsel om en oppdatering fra WU-serverne. PC-en forteller deg at den vil gå inn i en nedlastningsmodus, og etterpå slå seg av. Svar Ja dersom dette er ok, svar Nei dersom du skal benytte denne PC-en igjen de neste timene, du skulle kanskje bare en kort tur ut på lunsj. Windows 10 vil da utsette hele prosessen for deg, og spørre igjen neste gang du er i ferd med å slå av PC-en.

2. Når Win10 endelig får et Ja i fra deg, så gjør den det den fortalte, altså laste ned oppdateringsfilene for så å slå seg av.

3. Den behøver et innstallasjonssteg også. Derfor så skal du få samme JA/NEI-runde når du så slår på PC-en igjen. Altså om det passer å ta seg et kvarter til en time å innstallere nyeste build. Så kan man på ny velge å utsette dette til et mer passende tidspunkt. Dette gir brukeren muligheten til å tilpasse innstallasjonen optimalt til sin arbeidshverdag. Uten å gi brukerne angst.

4. Man blir ikke kvitt muligheten for at noen ønsker å la være plages med dette i det hele tatt. Men det ville vært en bedre framgangsmåte tenker jeg, at det var sånn som dette her.

5. Dessuten så burde en nyinnstallasjon av Win10 tatt brukeren igjennom en liten opplæring om dette oppdateringsfenomenet, sånn at de "helt grønne" ikke blir sånn tatt på sengen og får panikk over noen meldinger de må svare JA/NEI på.

Strålende forslag! Det eneste jeg ville lagt til var et punkt 6 hvor du kan sette maskinen i en 'oppdater til ferdig' modus hvor den laster ned, oppdaterer, restarter og begynner på nytt helt til den er..ferdig.

Det jobber mange smarte folk hos Microsoft, allikevel så er oppdateringsopplevelsen så gjennomført middelmådig?

(med unntak av de jævla tvungne restartene, de er bare dårlig)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde det var dekket i mitt forslag i punkt 1. Da vil maskinen bare gå rett i av-modus inntil neste gang du forsøker å slå av PC, så får du spørsmålet på nytt inntil det ikke finnes nye oppdatering å innstallere.

Lenke til kommentar

Trodde det var en av de mange ganger rapporterte bugs ved WU's flere oppdateringsomganger denne våren/sommeren. At Windows 10 ikke oppfatter at det er blitt innstallert en oppdatering. Mener å ha sett noen poste hvordan man nullstiller WU, uten at jeg husker hvordan ;)

WU er patetisk laget?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...