Gå til innhold

IKT Norge tordner mot Tekna etter outsourcing-utspill: – Skandaløst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes både IKT norge og Tekna er litt ute på tynn is her. Det er ikke landegrensene som er førsteordens faktor her. Det er slik at "commodity produkter" kan du kjøpe på spesifikasjon. "Utility services" kan du outsource. Alt annet er du best tjent med å enten lage selv, eller ta eierskap til noe som er lagd eksternt (in source). Det er imidlertid en vesentlig forutsetning som må være på plass for å ta i bruk commodities og utility services. Du må møte den kravspesifikasjonen som tjenesten eller produktet forutsetter, du kan ikke forvente at tjenesten eller produktet skal tilpasses dine behov.

Så hvis jeg er en lampe designer og lager en stilig og billig lampe som har uisolerte ledere og forventer 12V spenning så kan jeg ikke direkte benytte meg av strømmen i veggen som leveres som en utility service på 230V 50Hz AC. Da må jeg enten endre designet mitt eller benytte et adapter slik at jeg kan dra nytte av denne tjenesten. Om jeg hadde vært HSØ så hadde jeg oversett denne problemstillingen og plugget lampa rett i veggen. Etter å ha gått på en smell i lyspærene og fått systemet opp å gå med nye 230V pærer hadde jeg vært knakende fornøyd. At elektrikeren advarer om at uisolerte 230V ledninger i designet mitt er en vesentlig risiko ville jeg glatt oversett all den tid jeg fikk lys, og det er alt jeg bryr meg om. At noen dør eller at huset brenner ned... out of scope har ikke innsikt og få den jævla masete negative elektrikeren ut av kontoret mitt NÅ!

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at "hodeløs outsourcing" handler kort oppsummert om kun å vurdere prisen...

Hvem du outsource til og hvor de befinner seg er irrelevant. Du kan outsource hele prosjektet til en minibedrift i India uten problem hvis du gjør det riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I og med at Tekna har åpenbare interesser å motarbeide outsouring og offshoring og IKT-Norge har åpenbare interesser i å motarbeide disse trendene så er det åpenbart at kvaliteten på diskusjonen blir elendig.

Begge har inntatt standpunkter utelukkende basert på hva deres medlemmer tjener på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at utenlandske outsourcing-selsksper hadde tilgang til norsk helsedata. Problemet er at noen hadde tilgang til den i det hele tatt. Gir blanke om det var en inder, bulgarer eller en fyr på Sinsen. Feil fokus på denne saken fra dag 1 av!

• Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at Tekna har åpenbare interesser å motarbeide outsouring og offshoring og IKT-Norge har åpenbare interesser i å motarbeide disse trendene så er det åpenbart at kvaliteten på diskusjonen blir elendig.

Begge har inntatt standpunkter utelukkende basert på hva deres medlemmer tjener på.

Sitat frå artikkelen:

"Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg stiller seg utenforstående til kritikken.

– Tekna er ikke prinsipielt imot outsourcing, men skeptisk til outsourcing der man ikke gjør skikkelige risikoanalyser, forklarer hun."

• Liker 5
Lenke til kommentar

Er IKT-Norge kjøpt og betalt av utenlandske selskap?

Nå er det vel flere i utgangspunktet utenlandske selskaper som har representanter i styret av IKT Norge, og IKT Norge representerer videre en rekke andre. Så Ja - med mindre ikke spørsmålet ditt i utgangspunktet var ment noe ironisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at utenlandske outsourcing-selsksper hadde tilgang til norsk helsedata. Problemet er at noen hadde tilgang til den i det hele tatt. Gir blanke om det var en inder, bulgarer eller en fyr på Sinsen. Feil fokus på denne saken fra dag 1 av!

Feil! Det vil alltid være noen som må ha tilgang til helsedata. For det første skal jo behandlere ha tilgang. For det andre er det ikke mulig å drifte slike systemer uten at noen har tilgang. Og klart det skal være så få som mulig.

Og det er faktisk forskjell på om en fyr på Sinsen og en inder har tilgang. Fyren på Sinsen kan man faktisk straffes om han skulle gi dataene til noen andre, det kan ikke inderen.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Og det er faktisk forskjell på om en fyr på Sinsen og en inder har tilgang. Fyren på Sinsen kan man faktisk straffes om han skulle gi dataene til noen andre, det kan ikke inderen.

Hvorfor ikke? Det er vel bare et spørsmål om hva som står i kontrakten. Hvis kontrakten slår fast at f.eks. Oslo Tingrett har jurisdiksjon så vil den dømme. Så kan dommen gjøres rettskraftig på vanlig måte gjennom internasjonale samarbeid.

Ingenting med Indiere som skulle gi immunitet som jeg kan se.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er vel bare et spørsmål om hva som står i kontrakten. Hvis kontrakten slår fast at f.eks. Oslo Tingrett har jurisdiksjon så vil den dømme. Så kan dommen gjøres rettskraftig på vanlig måte gjennom internasjonale samarbeid.

En kontrakt kan aldri overstyre landets lover. Hverken her eller der. Man kan selvfølgelig åpne for sivilt søksmål, men strafferett kan ikke overstyres av kontrakter.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Slutt å tull da Per, du vet hva saken dreier seg om. Ikke lat som om du dum for å trolle frem en diskusjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...