Gå til innhold

Politiet desperate - trenger mer penger, får ikke mer

Anbefalte innlegg

Minste lønn på 1 mill? jaja, har litt over 400000 jeg. Er på AAP.

Men mange av de som er uføre og syke har lav opparbeidet grunnlag for å få max på uføre?

Så ikke ening at en 25åring skal ha det samme som meg som har lite innbetaling til pensjonsgrunnlaget. 

Du kan selv se det ved å logge deg inn på nav/min pensjon :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha, 2.5% opp er mye på lønn på 1mill vs 500000

Selv får jeg ca 250kr i md. Men klager ikke :)

Men hadde de fått 10% nå ville de klagd neste år at de bare fikk 2.5%

Hadde de fått en mill mere, ville de hatt 2mill året etter.

Lønna er alltid for liten, de fleste blir ikke fornøyd

Kanskje på tide at du klapper igjen og ser på fakta:

https://www.politiforum.no/artikler/lonnsoppgjoret-gjorde-oss-til-lonnstapere-igjen-men-det-finnes-en-mulighet/438845

Politiet har alltid vært lønnstapere. Selv 10% ville ikke rettet opp dette.

Sier ikke noe om hva de har i årslønn. La meg se det så kan jeg syns synd på dem, om årslønna er lav

Startlønn i politiet er på rundt 380-390.000.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal ikke kommentere terror, men når det gjelder gjengkriminalitet kan ikke politiet bekjempe dette. Når politiet må inn er det for sent, de kan kanskje kontrollere det noe.

Gjenger oppstår som følge av klasseskiller og fattigdom og må bekjempes med andre tiltak

Skjeldent jeg hører så reflekterte sider av saken, og helt enig, dette er et samfunnsproblem som kommer av det du nevner. Som regel tror folk dette bare er en automatisk prosses som kommer til å skje uansett, men slik er ikke tilfellet. Om man fjerner skillene i samfunnet, og muligens også avkriminaliserer bruk så tror jeg man kommer en god vei. 

Lenke til kommentar

Skal jeg klappe igjen, jaha "Snitt bruttolønn for en politibetjent ligger på rundt 450.000 kroner"

https://www.adressa.no/jobb/article9589095.ece

Hadde selv lav lønn da jeg startet som sveiser, det er normalt at de fleste har mindre lønn når du starter å jobbe.

Og vær så snill og spar deg for slike kommentarer: Kanskje på tide at du klapper igjen og ser på fakta:

En snittlønn på 450.000 er lite, spesielt når man tenker på at det jobbes døgnturnus og ofte med mye overtid fordi man ikke bare kan avslutte og gå hjem hvis man står midt i et oppdrag, samt alle nye arbeidsoppgaver som hele tiden dukker opp.

Her har du snittlønn for 300 ulike yrker:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-300-yrker-6.158.526613.71fc3210ea

Poltifolk tjener for eksempel mindre enn konduktører i snitt!

Og lønnsutviklingen har vært elendig:

https://www.politiforum.no/artikler/lonnsoppgjoret-gjorde-oss-til-lonnstapere-igjen-men-det-finnes-en-mulighet/438845

Hvis man sammenligner snittlønn fra den første linken med snittlønn året før så fikk politifolk en lønnsøkning på bare 0,42%!

Men du får bare fortsette med usakligheter og kunnskapsløshet.

Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere terror, men når det gjelder gjengkriminalitet kan ikke politiet bekjempe dette. Når politiet må inn er det for sent, de kan kanskje kontrollere det noe.

Gjenger oppstår som følge av klasseskiller og fattigdom og må bekjempes med andre tiltak

World Bank rangerer Ukraina som landet med minst inntektforskjeller. Har de få gjengproblemer? 

The mafia ruling ukraines mobs

Gjenger oppstår på grunn av dårlig verdier, få muligheter, og mangel på konsekvenser. Om man oppdrar en generasjon som mener kriminalitet er greit, som har ingen mulighet til å få seg jobb, og kan tjene masse penger på kriminalitet så vil man få høy kriminalitet. Det har ingenting å si om 90% av befolkningen har lik inntekt, fordi det hindrer ikke kriminelle å stjele fra dem og tjene seg rike. 

Jeg vet ikke hvordan du vil ha mindre klasseskiller, men den vanlige løsningen er å øke skattene og styrke velferden. Dette har generelt sett liten påvirkning på kriminalitet fordi det gir dem ikke en jobb, det forbedrer ikke deres verdier og det forandrer ikke deres mulighet til å bli rik på kriminalitet.  Mer ressurser til politet vil ihvertfall redusere deres mulighet til å bli rik på kriminalitet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En snittlønn på 450.000 er lite, spesielt når man tenker på at det jobbes døgnturnus og ofte med mye overtid fordi man ikke bare kan avslutte og gå hjem hvis man står midt i et oppdrag, samt alle nye arbeidsoppgaver som hele tiden dukker opp.

Fra artikkelen Kjetil Lura lenket til: 

https://www.adressa.no/jobb/article9589095.ece

"... Det pekes på at overtid for mange ansatte oppfattes som en «gevinst», og har stor betydning for deres private økonomi. ...

Det vises til at flere polititjenestemenn [i Politiets utlendingsenhet] hadde en lønn på mellom 1 million kroner og 1,5 million kroner i 2013. ..."

Så de som faktisk jobber mye ekstra kan potensielt få godt over millionlønn. Det virker ikke så dårlig for å ha tatt en svært populær bachelor-utdannelse. 

(Og ja, jeg leste artikkelen, og jeg så at den gjelder "manglende økonomistyring". Men jeg ser ikke noe om at lønningene er feil utregnet, bare at noe av overtiden o.l. muligens kan ha vært unødvendig.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Fra artikkelen Kjetil Lura lenket til: https://www.adressa.no/jobb/article9589095.ece

"... Det pekes på at overtid for mange ansatte oppfattes som en «gevinst», og har stor betydning for deres private økonomi. ...

Det vises til at flere polititjenestemenn hadde en lønn på mellom 1 million kroner og 1,5 million kroner i 2013. ..."

Så de som faktisk jobber mye ekstra kan potensielt få godt over millionlønn. Det virker ikke så dårlig for å ha tatt en svært populær bachelor-utdannelse. 

(Og ja, jeg leste artikkelen, og jeg så at den gjelder "manglende økonomistyring". Men jeg ser ikke noe om at lønningene er feil utregnet, bare at noe av overtiden o.l. muligens kan ha vært unødvendig.)

Du skyter deg selv i foten. Artikkelen omtaler enkelte tjenestemenn i politiets utlendingenhet som tok ut massive mengder overtid. På den måten kunne noen av dem tjene over en million i året.

Dette støtter ingenting av det du skriver. Tvert imot var det nettopp det jeg påpekte - at politiets lønnsvekst er svært lav. I tillegg er både grunnlønn og gjennomsnittslønn svært lav, og for å komme opp på et anstendig nivå så må de basere seg på turnustillegg (for nattevakter m.m.), overtid, osv.

Fjerner man alle tillegg som følge av ubekvem arbeidstid og annet, så er altså lønna veldig lav, og lønnsveksten har som jeg dokumenterte vært elendig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du skyter deg selv i foten. Artikkelen omtaler enkelte tjenestemenn i politiets utlendingenhet som tok ut massive mengder overtid. På den måten kunne noen av dem tjene over en million i året.

Foten min er sunn og frisk uten kulehull. Politifolkene jobbet mye overtid. Og fikk, faktisk, over en million i året. Dette støtter helt klart og uomtvistelig det jeg skriver om at "de som faktisk jobber mye ekstra kan potensielt få godt over millionlønn".

Du kan ikke få både i pose og sekk. Enten får du argumentere med utgangspunkt i at politiyrket er en bekvem og forutsigbar jobb. Eller så får du (antakelig mer korrekt) innrømme at mange i politiet jobber under ubekvemme forhold men til gjengjeld får betydelige tillegg for overtid o.l.

Når det gjelder lønna til politiet så tenker jeg at den virker helt grei. Det er ingen problemer med å skaffe studenter til politihøgskolen. Tvert i mot - det er tusenvis av søkere til noen hundre plasser, til tross for høye opptakskrav. Når ungdommer ser på politiyrket og lønna så tenker altså mange "dette ser bra ut!". Hvis du tilbyr en pris for en tjeneste som fører til at horder med selgere tigger om å få lov til å selge deg tjenesten så er antakelig ikke prisen urimelig lav.

(Jeg har en viss sympati for et argument knyttet til synkende reallønn. Politiet er på et vis "låst inn" i et yrke og en bestemt arbeidsgiver. De bør derfor ha forutsigbare betingelser på lang sikt.)

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på hva politi tjener. Snitt avtalt månedslønn er på 510,000 og total lønn er på 570,000 kroner. Fordelingen er ganske jevn, det er lite forskjell mellom median og gjennomsnitt.

https://www.ssb.no/statbank/table/11418/?rxid=2c85bb2a-23ef-4e7b-9060-662539dc20a3

450,000 er fra 2013, og bør ikke sammenlignes med lønninger i 2018.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på hva politi tjener. Snitt avtalt månedslønn er på 510,000 og total lønn er på 570,000 kroner. Fordelingen er ganske jevn, det er lite forskjell mellom median og gjennomsnitt.

https://www.ssb.no/statbank/table/11418/?rxid=2c85bb2a-23ef-4e7b-9060-662539dc20a3

450,000 er fra 2013, og bør ikke sammenlignes med lønninger i 2018.

Tallene fra SSB for 2017 og 2018 er allerede omtalt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816674&page=2&do=findComment&comment=24488491

Denne viser brutto månedslønn, men det går for det samme.

Lenke til kommentar

Foten min er sunn og frisk uten kulehull. Politifolkene jobbet mye overtid. Og fikk, faktisk, over en million i året. Dette støtter helt klart og uomtvistelig det jeg skriver om at "de som faktisk jobber mye ekstra kan potensielt få godt over millionlønn".

Diskusjonen handler om politiets lønnsutvikling, og så ble det også blandet inn om de hadde god lønn i utgangspunktet. For å få over en million i lønn så skal man ikke bare jobbe "mye ekstra", men ekstremt mye ekstra. Men det er heller ikke relevant for diskusjonen. Vi kan ikke diskutere politiets lønnsforhold generelt og vise til noen svært få ekstremtilfeller som sannsynligvis ikke var lovlige engang.

Du kan ikke få både i pose og sekk. Enten får du argumentere med utgangspunkt i at politiyrket er en bekvem og forutsigbar jobb. Eller så får du (antakelig mer korrekt) innrømme at mange i politiet jobber under ubekvemme forhold men til gjengjeld får betydelige tillegg for overtid o.l.

Politiyrket er ikke en bekvem og forutsigbar jobb, og lønna er for lav. At de må jobbe voldsomt med overtid for å få en anstendig lønn understreker bare dette poenget.

Faktum er at politiet er lønnstapere.

Når det gjelder lønna til politiet så tenker jeg at den virker helt grei. Det er ingen problemer med å skaffe studenter til politihøgskolen. Tvert i mot - det er tusenvis av søkere til noen hundre plasser, til tross for høye opptakskrav. Når ungdommer ser på politiyrket og lønna så tenker altså mange "dette ser bra ut!". Hvis du tilbyr en pris for en tjeneste som fører til at horder med selgere tigger om å få lov til å selge deg tjenesten så er antakelig ikke prisen urimelig lav.

Dette handler ikke om markedsøkonomi, men om politiet har en anstendig lønn og lønnsutvikling. Det har de ikke. Som dokumentert så tjener de ikke spesielt bra, og lønnsutviklingen har vært elendig.

Lenke til kommentar

(...) Når Wara sier at de aldri har fått penger, så skyldes det egentlig inflasjon.(...)

Når Wara sier at de aldri har fått penger, så er det fordi han (og resten av FrP) stemte i mot å gi de mer penger. Skulle likt å se ham si det til media.

https://www.dagbladet.no/kultur/gjengene-skal-tas/69897880

Ifølge talsperson fra FrP: bare FrP som tar gjengkriminalitet seriøst. Til tross for at politiet har jobbet mot dette med et eget program, som Sithric påpeker ovenfor. 

Begynner å komme med anklager mot venstresiden og nevner at de har økt bevilgningene til politiet med en viss sum (noe som egentlig gjøres hvertannet år i alle statsbudsjetter, bør også nevnes at statsbudsjetter er inndelt i revidert og ordinære statsbudsjetter).

Det er forskjell på å være i opposisjon og i regjering.

Som Roy Steffensen sa: "Fremskrittspartiet har stort sett vært alene om å ta gjengutfordringen på alvor. Siden vi kom i regjering har vi gjort mye, men utviklingen i Oslo viser at det fortsatt er mye igjen."

Men Stortingets avstemming viser et helt annet bilde:

"Stortinget ber regjeringen sørge for tilstrekkelige politiressurser i bydelene i de store byene i Norge med mål om å bekjempe organisert kriminalitet og gjengkriminalitet."

MOT: H, FrP, V, KrF.

FOR: AP, SV, SP, MDG, Rødt.

Kilde: https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=69701&dnid=1#id=10566&view=vote-text

Man skulle nesten tru at innvandringsfiendtlige partier ikke er tjent med å løse problemet, slik at de også får stemmer neste gang de lover å løse problemet ...

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha, 2.5% opp er mye på lønn på 1mill vs 500000

Selv får jeg ca 250kr i md. Men klager ikke :)

Men hadde de fått 10% nå ville de klagd neste år at de bare fikk 2.5%

Hadde de fått en mill mere, ville de hatt 2mill året etter.

Lønna er alltid for liten, de fleste blir ikke fornøyd

Om 2,5% opp er "mye" avhenger jo av om du befinner deg ett sted hvor prisindeksen da ikke øker med mer enn det, konsumprisindeksen i Norge i mai var 2,3%.

Og egen lønn relateres vel gjerne mot lønningene i like eller tilsvarende yrkesgrupper, noe som ikke er like lett med mange politistillinger. Når det er sagt er en snittlønn på 47 500 i mnd veldig langt unna lavtlønte som i år definerer de med bruttolønn under 35 000 ca.

Syntes det er rart at ikke disse blå-blå satser mer på sine tidligere hjertesaker som forsvar og politi men det kostet vel sikkert like mye for dem som for alle andre.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPA7dL/politiet-ber-om-mer-penger-etter-gjeng-avsloering-regjeringen-vil-ikke-love-mer

Politiet i Oslo er desperate og mener at de trenger mer penger for å klare å gjennomføre jobben sin på en skikkelig måte. I et land hvor mer og mer blir regulert (til og med sukker nå), så får kriminelle gjenger flere produkter å selge. Og samtidig ser flere og flere at kriminalitet er en lukrativ levemåte. 

I tillegg har vi terror-situasjonen i verden med ISIS og Al-Qaeda medlemmer på vei hjem etter deres kalifats fall. Samtidig med dette har høyreekstremismen fått et skikkelig oppbluss i takt med en økende immigrasjon fra muslimske/afrikanske land. Disse to faktorer gjør at terrorfaren i Europa er større enn på flere år.

Ut i fra det jeg skriver, så får politiet flere og mer alvorlige oppgaver, mens midlene justert etter inflasjon ikke blir økt. Når Wara sier at de aldri har fått penger, så skyldes det egentlig inflasjon. Hvis man har en voksende økonomi (som Norge har), så vil midler til alle poster øke i takt med inflasjonen. Et veldig merkelig argument fra en som muligens ikke er økonomikyndig. 

Hvorfor er en regjering som er opptatt av å bekjempe terror og å stoppe gjengkriminalitet ikke interessert i å øke midlene til den eneste organisasjonen som er i stand til å bekjempe dette? 

Politiet har fått store resurser de siste år i form av et nesten bortkastet direktorat. Et direktorat med en ledelse som har, som primært mål, å rettferdiggjøre sine egne administrative arbeidsplasser.

Når det er sagt, så står direktoratet for en nødvendig redusering av et "små-kong herredømme, i politiet, over eget distrikt - lokalt.

Jeg ønsker direktoratet lykke til, men når målet er nådd, så er neste skritt å legge seg selv ned og opprette flere operative stillinger lokalt. Det der de trengs!.

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det politikerne (og deler av politiet) ikke har tatt innover seg er den teknologiske utviklingen med mobiltelefoner, krypterte meldingsapper, seksuallovbrudd på nett og hvor mye kapasitet det tar av politiet. Politiet og samfunnet for øvrig er i en lang overgangsperiode mellom teknologi og penn og papir. Det koster. Politiet må nå også «patruljere», spane, etterforske og overvåke like mye på nett som på gata. I tillegg til gatekriminelle av innvandrerforeldre som mange er opptatt av her på forumet har politiet nå også begynt å ta etnisk norske tidligere ustraffede menn for alvorlige seksualforbrytelser på nett med flere hundre fornærmede og salg av narkotika på det mørke nettet. For eksempel innenfor seksuallovbrudd og vold i nære relasjoner med mindreårige tas det avhør på Barnehuset i Oslo som involverer barnefaglig ekspertise, barnevernet, advokater for fornærmede og mistenkte, lærere/barnehageutdannde som følger barna til Barnehuset, politiadvokat, etterforsker og en spesialutdannet person som tar avhør av barn samt minimum to etterforskere som avhører mistenkte eller vitner i saken samtidig som avhøret av barnet foregår. En etterforsker bruker ca. en uke på å forberede et slikt avhør. Når politiet i f. eks Oslo har oppunder 1000 slike saker i året forstår man at det tar kapasitet av saker som ble prioritert tidligere. Det er bare ett eller to tiår siden vold i familien ble sett på som «husbråk» og ikke noe det offentlige skulle bry seg med. De siste månedene har flere blitt tatt for nettovergrep med opptil 250 fornærmede der mange skal gjennom et slikt avhør for trygt kunne fortelle hvordan det har påvirket dem. Og de fleste her er såpass kyndige at de vet om VPN, Tor og andre anonymiserte nettverk for å holde seg skjult. Det tar tid, mennesker og penger å nøste seg gjennom slike hindre. Alt dette kan man lese om i avisartikler fra de siste månedene.

Politiet trenger alltids litt mer lønn, men i all hovedsak trenger de flere ansatte. Det blir litt som Helsevesenet der teknologien har gjort at man kan behandle fler og mer alvorlige sykdommer men det koster i form av penger og arbeidskraft.

Endret av Dreamfault
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...