Gå til innhold

Politiet desperate - trenger mer penger, får ikke mer

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPA7dL/politiet-ber-om-mer-penger-etter-gjeng-avsloering-regjeringen-vil-ikke-love-mer

Politiet i Oslo er desperate og mener at de trenger mer penger for å klare å gjennomføre jobben sin på en skikkelig måte. I et land hvor mer og mer blir regulert (til og med sukker nå), så får kriminelle gjenger flere produkter å selge. Og samtidig ser flere og flere at kriminalitet er en lukrativ levemåte. 

I tillegg har vi terror-situasjonen i verden med ISIS og Al-Qaeda medlemmer på vei hjem etter deres kalifats fall. Samtidig med dette har høyreekstremismen fått et skikkelig oppbluss i takt med en økende immigrasjon fra muslimske/afrikanske land. Disse to faktorer gjør at terrorfaren i Europa er større enn på flere år.

Ut i fra det jeg skriver, så får politiet flere og mer alvorlige oppgaver, mens midlene justert etter inflasjon ikke blir økt. Når Wara sier at de aldri har fått penger, så skyldes det egentlig inflasjon. Hvis man har en voksende økonomi (som Norge har), så vil midler til alle poster øke i takt med inflasjonen. Et veldig merkelig argument fra en som muligens ikke er økonomikyndig. 

Hvorfor er en regjering som er opptatt av å bekjempe terror og å stoppe gjengkriminalitet ikke interessert i å øke midlene til den eneste organisasjonen som er i stand til å bekjempe dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et veldig godt spørsmål. For øvrig gjelder det ikke bare Politiet, men også Forsvaret. Bette etatene sultefôres til beinet og flere steder mangler det både utstyr og mannskaper for å kunne utøve de oppgavene de har blitt gitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere terror, men når det gjelder gjengkriminalitet kan ikke politiet bekjempe dette. Når politiet må inn er det for sent, de kan kanskje kontrollere det noe.

Gjenger oppstår som følge av klasseskiller og fattigdom og må bekjempes med andre tiltak

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp at politiet uttalte at når det gjaldt gjengkriminalitet, så var problemet at når de fakket de skyldige, var det ikke mulig å få satt dem i fengsel (eller et annet sted de ikke kommer seg ut av).

Fordi de bruker mindreårige til å gjøre kriminelle gjerninger som eldre bakmennen vil ha gjennomført, antar jeg.

Lenke til kommentar

Du vet at faktisk alle sier de får for lite penger? Kommuner, fylker, sykehus, politi, forsvar osv. Ingen er noengang fornøyd med mengden penger de får. Selvfølgelig vil alle gå ut og si de trenger mye mer penger. Fordi når alle sier de trenger penger, og om du da mener du har nok penger så kommer de 100% ikke til å få mer. Og de fleste kan alltid gjøre mer.

Men du må jo prioritere pengebruken mellom alle.

Og om du lurer så er jo det letteste PST kan gjøre å snakke om den store terrorfaren, og hvor farlig alt er og skape frykt i befolkningen for å få folk til å tvinge politikere til å gi dem masse penger. På engelsk heter det "fear-mongering".

https://en.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

Hvis du f.eks ser på det så har PST fokusert på kommunister i evigheter. Kommunister som aldri har gjort noe mot Norge. Lignende men ikke like ille som heksejakten i USA. Den dag i dag tror amerikanere kommunisme er noe annet enn det det er pga disse urimelige kampanjene. PST trenger en stor fiende, noe å skremme folk med. Nå er det blitt muslimer. Så nå skal muslimer komme og drepe oss alle. Selv om vi hadde terroraksjon fra høyreesktreme så var det tilbake til på si at muslimer var skumle rett etterpå.

Og ja terror og returnerende nordmenn er PST sitt problem ikke Oslo-politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/kultur/gjengene-skal-tas/69897880

Ifølge talsperson fra FrP: bare FrP som tar gjengkriminalitet seriøst. Til tross for at politiet har jobbet mot dette med et eget program, som Sithric påpeker ovenfor. 

Begynner å komme med anklager mot venstresiden og nevner at de har økt bevilgningene til politiet med en viss sum (noe som egentlig gjøres hvertannet år i alle statsbudsjetter, bør også nevnes at statsbudsjetter er inndelt i revidert og ordinære statsbudsjetter).

Det er forskjell på å være i opposisjon og i regjering.  

Lenke til kommentar

Politiet i Oslo er desperate og mener at de trenger mer penger for å klare å gjennomføre jobben sin på en skikkelig måte. I et land hvor mer og mer blir regulert (til og med sukker nå), så får kriminelle gjenger flere produkter å selge. Og samtidig ser flere og flere at kriminalitet er en lukrativ levemåte.

Yup, antallet offentlig ansatte øker og øker.

Hvorfor er en regjering som er opptatt av å bekjempe terror og å stoppe gjengkriminalitet ikke interessert i å øke midlene til den eneste organisasjonen som er i stand til å bekjempe dette? 

Tja, hvorfor ikke bevilge mer penger til den største kriminelle gjengen for å holde de små borte?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp at politiet uttalte at når det gjaldt gjengkriminalitet, så var problemet at når de fakket de skyldige, var det ikke mulig å få satt dem i fengsel (eller et annet sted de ikke kommer seg ut av).

Generelt så har personer som påfører andre mennesker skade veldig stor rettssikkerhet. Så sterke er rettighetene deres at det veldig ofte går ut over samfunnet og andre mennesker. Selv en som igjen og igjen blir tatt i å utføre ugjerninger mot andre kan man ikke gjøre noe med. Straff fungerer generelt veldig dårlig til noe annet enn å midlertidig sette noen ut av spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha, 2.5% opp er mye på lønn på 1mill vs 500000

Selv får jeg ca 250kr i md. Men klager ikke :)

Men hadde de fått 10% nå ville de klagd neste år at de bare fikk 2.5%

Hadde de fått en mill mere, ville de hatt 2mill året etter.

Lønna er alltid for liten, de fleste blir ikke fornøyd

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Jaha, 2.5% opp er mye på lønn på 1mill vs 500000

Selv får jeg ca 250kr i md. Men klager ikke :)

De har hatt rimelig grei lønnsøkning de siste 10 åra. Nærmer seg minstelønn på en mill der nå.

Regjeringsmedlemmene tjener jo enda mer, rundt 1,3mill, og statsministeren 1,6.

Det er ganske mye penger, og vi har ikke begynt å snakke om goder som f.eks tjenestebolig.

På den andre siden tar de penger fra uføre og syke, senker skattene til de rikeste, og øker avgifter som slår hardt ut over de som allerede har lite.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg har lite selv eller er misunnelig. Selv tjener jeg greit. Jeg jobber mye og blir greit kompensert for det, men jeg vet hvor jeg kommer fra, og jeg ønsker meg mindre sosiale forskjeller i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...