Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppgradere nettverket

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er leder for et LAN der vi per i dag kjører et ethernet nettverk i stjerne, (maskin-switch-maskin).
Nettverket ser slik ut:
internett.jpg

Vi er ca 30 stykker, får bredbånd fra det lokale bredbånds selskapet, deriblant IP (altså DHPC). Da må jeg først spørre, er dette et peer-to-peer nettverk?

Jeg er ikke IT ansvarlig, og vi har en, men han er jævlig lat, så jeg tar jobben å spørre rundt litt. Så nå skal jeg komme til spørsmåla!

*Vil nettverket gå fortere om vi har en server som styrer trafikk, som gir IP, som har brannmur?
*Går man da over til domener? Blir et domene mer vanskelig enn en arbeidsgruppe? Må brukere koble seg på?
*Er det anbefalt at maskinen har Gbit hastighet? (Og da Gbit switch seff)
*Går all inet trafikk samt all intern trafikk igjennom serveren? Har tenkt også å ha den som en filserver med litt stash innpå, vil alt dette få serveren/noe til å gå treigt?
*Liker IKKE linux, det går an å få et nais oppsett på win2k?

Dette var alt jeg kom på nå, kommer sikkert med flere spørsmål...

Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en hovedswitch eller er de linket videre til hverandre?

Mitt forslag om alle swtichene har en eller flere gb porter er at du kjøper en gb switch med nok porter som står på toppen.

Om switchen du evnt kjøper og den 24 porten du har støtter Port Trunking så og har 2 gb porter så vil du kunne få en upload på 2gb fra den switchen...:)

Eller selge de switchene du har og kjøpe en 48port switch.

Hvordan switcher er det du har nå?

Edit: er ikke noe vits med gb til alle maskinene siden de ikke kan dra nytte av det, 100mb holder lenge, men til servere og "linking" av switcher er det greit med gb.

Endret av chma
Lenke til kommentar

Hva er det du vil ha til å gå fortere? Trafikken mellom pcene eller internett?

Generelt er en av de mest effektive måtene og ikke minst kostnadsbesparende måtene å øke den opplevde tilgangen til hastigheten til internett på er å installere en proxy server. Betaler dere for volum fra internett leverandøren deres? Har dere store volumer pr mnd kan en dyr proxy server betale seg inn iløpet av et år :wow:

En proxy server kan også gjøre mye det samme som en firewall ved å sperre tilgang til et utvalg porter ol.

Detaljene er det best at ekspertene tar seg av, har ikke noe hands-on erfaring med selv. Er vel best at noen rutinerte nettverksdriftere svarer på dette

Lenke til kommentar

*Vil nettverket gå fortere om vi har en server som styrer trafikk, som gir IP, som har brannmur?

Vil vel neppe merke noen forskjell mellom server og p2p, men at serveren styrer internet og har firewall + antivirus som sjekker all trafikk er et stort pluss, og DHCP gjør det lett å logge på.

*Går man da over til domener? Blir et domene mer vanskelig enn en arbeidsgruppe? Må brukere koble seg på?

For å logge seg inn i et domene må du ha en brukerkonto, og disse må du lage, dette tar tid, + at du må ordne med rettigheter, passord osv (kan jo lage noen enkle men hva er da vitsen?)

*Er det anbefalt at maskinen har Gbit hastighet? (Og da Gbit switch seff)

Gbit hastighet på servern er ikke å forakte, og i Gbit switchen kan du jo koble alle de andre switchene slik at du får Gbit backbone.

*Går all inet trafikk samt all intern trafikk igjennom serveren? Har tenkt også å ha den som en filserver med litt stash innpå, vil alt dette få serveren/noe til å gå treigt?

under den forutsetning at internet er koblet til serveren, (og ikke feks i switch) vil all inet traffik gå gjennom server.

En enkel filserver burde gå greit, men det er mange faktorer som spiller (cpu, ram, hdd hastighet osv) skal du serve feks CS, BF1942 osv vil jeg nok ikke anbefale filserver i tillegg, men det kan jo testes ut for å se om det går bra.

*Liker IKKE linux, det går an å få et nais oppsett på win2k?

Absolutt, win2k server er vel nesten like bra på nettverk som linux (linux users=start flame) pluss at win2k server har en snasen webbasert oppsettguide (kan ikke huske å sett noe lignende i Linux) som er veldig enkel å forstå.

Lenke til kommentar

hei, ja da skjønner jeg at p2p = server er ganske likt.

Det jeg da etter å ha lest dette gjør er å sette opp en maskin med w2k som deler ut IP'er, og driter i domene og alt sånt, plain fildeling.

Et spørsmål til en av dere som spurte....eller noen andre som gidder å svare

kan en vanlig switch fungere som switch sentral eller må det være en managed switch?

Lenke til kommentar
hei, ja da skjønner jeg at p2p = server er ganske likt.

Det jeg da etter å ha lest dette gjør er å sette opp en maskin med w2k som deler ut IP'er, og driter i domene og alt sånt, plain fildeling.

Et spørsmål til en av dere som spurte....eller noen andre som gidder å svare

kan en vanlig switch fungere som switch sentral eller må det være en managed switch?

Må ikke være managed nei, men da har du ingen funksjoner utover plug and play. Riktig nok så koster Managed ofte litt mer(avhenig av merke).

Om dere har råd så ville jeg kanskje kjøpt en 48ports switch, 3com har en som ligger på rett over 7k, med 2 gb porter til feks. spillserver og fil server.

Jeg ville ikke gått for server som dhcp, heller dette oppsettet:

Linje->Router->Firewall->Switch(er)->Servere og maskiner

MEN;

Treg fildeling i Windows har alltid vært et problem. Du kan feks. sette op dc server så slipper du å tenke på problemer med rettigheter og slikt som ofte oppstår med Winxp.

Lenke til kommentar
menneh - om du tar linje - router - firewall, får ikke alle maskinene 1 ip da, og det blir problemer med spilling på nett?

ikke nødvendigvis, men du må ha en litt dyrere router enn det som du får kjøpt til vanlig hos komplett. (har cisco i tankene nå)

Har ikke veldig mye peil på routing, men kan fint sitte to stykker på samme linje (ngt) og spille feks. cs samtidig på nett.

Men om de ikke har råd til en 48p switch tviler jeg sterkt de har råd til en cisco router :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Et lite nettverk med 30 klienter kan jeg bare anbefale å sette opp en domene kontroller. Det er enklere å styre internett tilgangen via en server enn at alle skal ha sitt eget oppsett. La serveren være DHCP, DNS og kutt ut WINS hvis det ikke er noen Legacy (win9x) klienter da. Serveren må da settes opp med statisk ip som du får fra ISP. Deler videre interne ipadresser til klientene.

ISp -> Firewall -> Server => klienter.

Om det er vanskelig å sette opp domene. Svar: NEI.

På w2k3 kjøre en fil som heter dcpromo. Trykk start, kjør, dcpromo.

Når den sekvensen er ferdig, innstalere DHCP på serveren og sett opp et scope. Aktiver denne DHCP serveren.

Etter dette er det bare å lage klienter i AD.

Høres vanskelig ut, men det er enklere en du tror.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...