Gå til innhold

Hvordan trives du i jobben din?

Arbeidstrivsel  

24 stemmer

1. 1. Liker du jobben din?

• Grønt lys - Ja, trives svært godt og kan ikke tenke meg å bytte med det første.
    • Gult lys - Trives sånn passe, det er bare en jobb, gir meg lite forutenom pengene.
    • Rødt lys - Trives ikke godt, angrer på utdanning, og har kjedelige arbeidsoppgaver som gir meg lite. Ønsker ny jobb som noe helt annet, men det er vanskelig når man har tatt utdannelse. har studielån, huslån og trenger pengene.
    • Jeg trives ikke godt men jeg setter pengene øverst og det er det eneste som driver meg så trivsel betyr ikke så mye.
      0

Anbefalte innlegg

Hei.

Svar på avstemmingen og skriv gjerne litt om hvordan du trives på jobben, hva som driver deg, er det penger eller er det mest trivsel og hva du tenker om framtiden.

Grønt, gult og rødt lys er en måte å måle trivsel. 

Grønt lys - da er ting supert, du får mye igjen personlig for den jobben du gjør, og du trives godt. Du får et energioverskudd av å gå på jobben.

Gult lys - det er vell der de fleste er etter et par år, og man sier da ofte at det er bare en jobb, og det er helt greit. Jobben går opp og ned og du påvirkes ikke så mye av jobben ellers i hverdagen.

Rødt lys - jobben gir deg ingenting, den tapper deg psykisk og fysisk for krefter, og trekker hverdagen din ned.  Er den på rødt så har jeg hørt at man bør tenke seg godt om det er noe man bør fortsette med.

Jeg satt nettopp å så på en tråd om hvor mye folk tjener. Noen tjener godt, noen jobber ræva av seg i flere jobber, og noen er ufaglært.
Jeg kom da til å tenke på hvor godt disse folka faktisk trives i jobben sin, i den tråden måler man inntekt, men inntekt er ikke et mål på lykke, så hvor godt trives folk egentlig i jobben sin?

En hverdag i jobb vil jeg si er bedre enn å ikke ha jobb i de fleste tilfeller, og jeg tror nok at de fleste ønsker å ha en jobb. Men for de fleste er det mulig å få en jobb i Norge hvis man har helse og virkelig vil, så jeg tar utgangspunktet i at dette er en tråd for de som ønsker å ha en jobb og jobber.

Er 29 år, har jobbet i mange år, i ulike yrker, og har nå jobbet i 2 år som Ingeniør innenfor mitt fagfelt, og har endel ansvar, arbeider på kontor, men jeg syntes jobben er kjedelig, selv om det til tider er nye utfordringer, og jeg gjør en god jobb som jeg får gode tilbakemeldinger for, men det gir meg rett og slett ingen ting.
For meg er ikke lønna det viktigste så lenge den gjør at jeg kan betjene lån og holde familieøkonomien igang.
Jeg har 4 års utdannelse, familie, hus og kan ikke bare utdanne meg til drømmen som vil innebærer flytting av hele familien fram og tilbake, med turnusår og bytte av jobb og barnehage/skole for kona og barna.

Jeg tjener helt greit, men har en jobb jeg får lite og ingenting igjen for utenom pengene.
Jeg har alltid sagt at jeg ikke skal havne på kontor, og det var jaggumeg det jeg gjorde, og det er nok der hovedproblemet ligger, jeg hater å være innestengt framfor en PC skjerm og dokumenter på jobben, det er så lite stimuli. Jeg har i løpet av de siste 2 årene vært ute på oppdrag et par ganger, det er FANTASTISK, jeg kjenner at jeg lever igjen, men når jeg kommer på kontoret igjen, så starter forråtnelsesprosessen igjen...

Når man tenker på at dette skal man gjøre i MANGE år, og at det er halve tia du er våken, dvs. halve livet ditt forutenom søvn, så er det ikke en særlig lystig tanke.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemte gult. Hadde tenkt til å komme inn her å si at jeg likte jobben veldig godt, og kunne ikke tenke meg noe bedre sted å jobbe. Men når jeg leste din definisjon av Grønn, så kunne jeg ikke stemme det. Selvsagt får jeg ikke noe energioverskudd av jobben. Hadde det ikke vært for at jeg trengte penger hadde jeg aldri jobbet en dag til i hele mitt liv. Trur ikke det finnes én eneste jobb i hele verden jeg ville gitt Grønt lys til.

Lenke til kommentar

Varierer mest mellom gult og grønt for min del, alt etter hva jeg driver med.

Noen ganger reiser jeg landet rundt med bil eller fly, det er mer grønt, selv om jeg kan si at det ikke er så mye overskudd igjen når man jobber fra man står opp til man sovner, men jeg trives slik :p

Ellers sitter jeg på kontoret å jobber, det er nok mer gult.

Sporadisk nede på rødt mtp arbeidsoppgaver, når man sitter å gjør det samme igjen og igjen i dagesvis og alle maser og man ikke har tid til å drive med det man skal ser man ikke så lyst på det.

Men generellt trives jeg, har ganske mye frihet, ok sjef, ok kollegaer, men det viktigste er kanskje at sjefen min stoler på meg fullt ut.

Men kommer neppe til å jobbe der om 10 år..

Lenke til kommentar

Stemte gult. Hadde tenkt til å komme inn her å si at jeg likte jobben veldig godt, og kunne ikke tenke meg noe bedre sted å jobbe. Men når jeg leste din definisjon av Grønn, så kunne jeg ikke stemme det. Selvsagt får jeg ikke noe energioverskudd av jobben. Hadde det ikke vært for at jeg trengte penger hadde jeg aldri jobbet en dag til i hele mitt liv. Trur ikke det finnes én eneste jobb i hele verden jeg ville gitt Grønt lys til.

Når jeg skrev energioverskudd kan jeg forklare det med at f. Eks noen blir gira og får mer energi av å være med folk i festlig lag, mens for noen så koster det mye å være i et selskap og blir veldig for sliten, ser på det som et tiltak.

Men det forsto du kanskje, ville bare utdype det.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Er 29 år, har jobbet i mange år, i ulike yrker, og har nå jobbet i 2 år som Ingeniør innenfor mitt fagfelt, og har endel ansvar, arbeider på kontor, men jeg syntes jobben er kjedelig, selv om det til tider er nye utfordringer, og jeg gjør en god jobb som jeg får gode tilbakemeldinger for, men det gir meg rett og slett ingen ting.

Jeg tjener helt greit, men har en jobb jeg får lite og ingenting igjen for utenom pengene.

Jeg har alltid sagt at jeg ikke skal havne på kontor, og det var jaggumeg det jeg gjorde, og det er nok der hovedproblemet ligger, jeg hater å være innestengt framfor en PC skjerm og dokumenter på jobben, det er så lite stimuli. Jeg har i løpet av de siste 2 årene vært ute på oppdrag et par ganger, det er FANTASTISK, jeg kjenner at jeg lever igjen, men når jeg kommer på kontoret igjen, så starter forråtnelsesprosessen igjen.

Kjenner meg veldig igjen i dette.

Det mest spennende som har skjedd de siste månedene er når PC-en min havarerte. Samtidig tror jeg ikke jeg ville jobbet kun 'ute' heller, som jo er det jeg har gjort mest tidligere. En kombinasjon hadde nok passet meg bedre.

Jeg har nok alltid likt meg best når jeg har jobbet for meg selv eller i tidligere jobber hvor jeg har jobbet veldig selvstendig. Liker å ha full styring over hva jeg gjør og når jeg gjør det. Liker ikke å bli fortalt hva jeg skal gjøre og hvordan. ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...