Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Siktet, men ikke rett på advokat

Anbefalte innlegg

Hei, ble siktet i en sak og fikk beskjed om at jeg hadde rett på advokat. Det sa jeg at jeg ønsket før avhøret fortsette, men etter en time i glattcelle fikk jeg beskjed av politiet at jeg kunne få en tlf samtale med en advokat, men hvis jeg ønsket å ha en med meg i avhøret måtte jeg betale. Så det jeg lurer på er, hvorfor må jeg evt. betale for en advokat når det er noe alle har rett på? Har det noe med strafferamme å gjøre?

Anonymous poster hash: a09de...c58
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men dette er altså saken: fikk først beskjed om ag jeg hadde rett advokat, og så sa jeg at jeg ønsket dette. Politiet sa at da var det ikke noe poeng i å fortsette avhøret. Jeg spurte om å jeg kunne gå, men de sa at siden jeg var siktet

Kunne jeg ikke det. Da ble jeg hevet i glattcelle, før jeg ble hentet av politiet som sa at jeg måtte betale for advokat.

Ekstra spørsmål: de sa jeg ikke hadde rett på referat fra avhøret. Har hørt fra andre at det er feil, hva stemmer?

Lenke til kommentar

Men det at man har rett på advokat, som TS sier han ble opplyst om at han hadde, betyr vel ikke nødvendigvis at man har rett på gratis advokat? (Urelatert til denne spesifikke situasjonen)

Det stemmer. Men i fengslingsmøte, og ved avhør når man er fengslet, har man det.
Lenke til kommentar

Takk for svar, men dette er altså saken: fikk først beskjed om ag jeg hadde rett advokat, og så sa jeg at jeg ønsket dette. Politiet sa at da var det ikke noe poeng i å fortsette avhøret. Jeg spurte om å jeg kunne gå, men de sa at siden jeg var siktet

Kunne jeg ikke det. Da ble jeg hevet i glattcelle, før jeg ble hentet av politiet som sa at jeg måtte betale for advokat.

Ekstra spørsmål: de sa jeg ikke hadde rett på referat fra avhøret. Har hørt fra andre at det er feil, hva stemmer?

Du har krav på forsvarer, men med mindre du sitter i varetekt så har du ikke krav på at det offentlige dekker advokatutgiftene for deg.

Du har ikke rett til å få med deg noe referat fra avhøret, men du skal få lese gjennom et referat og skrive under på at det er din forklaring. Forsvareren din kan begjære innsyn i saksdokumentene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer. Men i fengslingsmøte, og ved avhør når man er fengslet, har man det.

Men når han er pågrepet så er han vel ikke automatisk varetektsfengslet. Det blir først varetekt når det er brakt inn for retten for å få besluttet at han skal holdes i varetekt. Mellom pågripelse og rettsmøte så er han ikke varetektsfengslet, men da har også politiet frister å forholde seg til slik at han ikke blir sittende for lenge uten beslutning fra retten.

Det kan gå opp til tre dager mellom pågripelse og varetektsfengsling.

Lenke til kommentar

Man har alltid rett til bistand fra en forsvarer (straffeprosessloven § 94), som som hovedregel skal være advokat (straffeprosessloven § 95).

Offentlig betalt forsvarer får man imidlertid bare i tilfeller som nevnt i § 100 første ledd, eller når særlige grunner taler for det, § 100 annet ledd.

Den som er pågrepet skal ha offentlig betalt forsvarer straks det er klart at han ikke vil bli løslatt innen 24 timer etter pågripelse (12 timer for mindreårige), jf. § 98 første ledd, men oppnevningen faller bort når man løslates.

Kopi av dokumenter reguleres av straffeprosessloven § 242. Forutsetningen for å få dokumentinnsyn (og kopi) er at det kan skje uten skade/fare for etterforskningen mv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...