Gå til innhold

Spaceworld Soundgarden er konkurs

Anbefalte innlegg

1: Oida. Bitter much? Ja hva hadde du forventet? At kundene skulle sette butikkens ve og vel fremfor seg selv? Det skjer jo aldri. Fremfor å ha urealistiske drømmer så er det vel bedre å fjerne skylappene og se verden slik den er? Det er jo ikke slik at det var 1 eneste dårlig ansatt i swsg, det var mange. Og det er nok medvirkende til konkursen. Hvor ofte orker jeg gå i butikker hvor jeg møter selgere som ikke kan produktene sine og som bare er opptatt av å klare salgmålet, slik at de forsøker desperat å pushe produkter jeg ikke skal ha? Hva med å heller legge inn innsats på å hjelpe meg med de produktene jeg faktisk SKAL ha? Etter det er gjort vil det være naturlig å komme med ytterligere salgspitcher. Men slik var det ikke på swsg.

2:??

3: Folk er forskjellige. Og det bør jo en selger i elektronikkbransjen vite. Noen vil trenge veiledning og hjelp til å finne de riktige produktene. Uavhengig av prislappen. Andre har mer enn nok kunnskap og ønsker kun demo, å faktisk lytte til et par produkter før de tar en avgjørelse. Og som selger er det din oppgave å avdekke behovet til hver enkelt kunde. Først hjelpe også selge. Aldri motsatt.

4: For meg personlig så er ikke pris avgjørende, det er kun en medvirkende faktor. Andre har kanskje økonomi som gjøre det nødvendig å spare der mulighetene byr seg. Jeg ønsker jo lokale butikker, dersom butikkene har noe å tilby. Og da tenker jeg ikke ene og alene på varelageret. Jeg tenker på kompetanse.

Ta et annet eksempel fra en annen bransje som også er hardt presset. Butikker som selger musikkutstyr, feks gitar, etc. Som gitarist har jeg opplevd mye bra rundt om i landet. Dessverre også mye dårlig. Det hjelper ikke å selge gitarer og rekvisita med stort påslag om ikke de som jobber der kan instrumenter. Og det holder ikke å lese specs. Om en kunde kommer med en gitar som har klirr så må selgeren kunne gi råd både om hvilke strenger som bør kjøpes og hvordan en fjerner klirr. Ideelt så tilbyr selger og fikse problemet her og nå for kunde mot påslag, kunde blir fornøyd og butikken tjener ekstra. Skremmende ofte så finnes ikke slik kompetanse på huset. Eller kanskje jeg brude sagt fantes, i fortid altså. For de fleste som bare drev butikk har nok funnet andre jobber etter at nettbutikker tok stor del av salget. Og de som fortsatt har lokalt utsalg, det er kjøpmenn som skjønner spillet. Kompetanse er ikke noe man slenger rundt seg med. Som jeg vil si var tilfellet i swsg. En så det like til i oppbudet. "Våre dyktige ansatte". Hvor var alle de dyktige ansatte?

5: Her kan nok bransjen til en viss grad takke seg selv. I mange mange tiår så ble det solgt og omsatt enorme mengder lurium i bransjen. En stund på 90 tallet var det ikke uvanlig at folk betalte 1000-2000 kr for et sett med spikes. Kom an. Det er ren svindel. Ja spikes har sin plass. Men ikke til den prisen. Og la oss ikke engang starte å debattere kabler. Når det meste ble digitalt så fortsatte bransjen å forsøke å selge digitale kabler til uanstendige priser. Uheldigvis for bransjen så var digitale kabler noe som kunne måles og folk mistet rett og slett troen på sleipe hi-fi selgere.

Mine preferanser endret seg betydelig etter en stund som gitarist. Nå er dynamikk det parameter jeg vektlegger aller mest. Så lytter jeg etter dybde og diskant. Diskant er forholdsvis enkelt. Enkelt å få akseptabelt for de aller fleste. Det kan gjøres eksepsjonelt men da koster det deretter. Bass er ikke like enkelt. Også her har det vært mye rart i bransjen der mange har "stemt" porter og kasser for å få kunstig fremhevede frekvenser fremfor å bruke mer penger på element eller filter. Siden lyd sjeldent kommer ut i butikk slik musikerne faktisk spiller eller ønsker å formidle så er min påstand at high end lyd det er kun for de som har dekt alle andre behov. I studio så mikses det knallhardt og teknikere er ofte mer opptatt av egne preferanser enn artistenes. Og det farger album og låter.

Selv ihuga entusiaster har et begrenset budsjett for underholdning. Og bransjen skulle vært langt flinkere med å sette sammen knallgode kombinasjoner av utstyr som gir det lille ekstra selv i prisklasser de fleste kan tåle. Men det er alltid det jaget om å selge mest mulig til hver kunde. Mas fra ledelse og mersalg. Og kundene ender opp dritleie av maset og går hjem og bestiller seg en bluetooth høyttaler i mono og sier seg fornøyd med det.

Må si at jeg bryr meg egentlig ikke veldig om fysiske utsalgsteder for hverken tele, lyd eller spillbutikker. Jeg klarer meg helt fint uten og skulle behovet for kjøp oppstå så kan jeg fikse det på nettet enten via norske eller utenlandske butikker.

Nei er ikke "bitter much". Går helt fint her. Må man være det for å påpeke det man mener er en barnslig og umoden behandling av ansatte i en kjede hvor mange nettopp har mistet jobben? Mange særdeles dyktige folk. Du piper om at swsg skryter om seg med dyktige ansatte og at du aldri har sett dem?! Swsg har ikke hatt folk med kompetanse? Har du besøkt samtlige 40 butikker i kjeden siden du vet det ikke har vært ansatte med kunnskap der? Tipper du har vært innom to butikker og møtt på en ringevikar, så har du kanskje strødd om deg med kunnskapen din og funnet ut at den stakkars ansatte ikke klarte å henge med? Og derav konklusjonen din om manglende kunnskap i kjeden? Det har ikke fallt deg inn at konkursen deres kan ha dreid seg om enorme kostnader ved samnenslåing (som eieren påpekte selv) og en feilslått strategi fra toppledelsen, og at de mange dyktige ansatte antagelig har jobbet livet av seg for å klare budsjettene sine? Ikke det? Har du dyp erfaring med dette siden du slenger om deg med visdomsord om hvor lite peiling de ansatte i bransjen har og nøyaktig hvorfor de gikk konkurs? Og ikke minst har du visst løsningen på hvordan bransjen kan reddes. Du burde ringe toppledelsen umiddelbart. De trenger hjelp i disse tider. Og til info. Jeg har vært innom svært mange forskjellige kjeder i mitt liv og møtt på mange ansatte som ikke har fremstått som kunnskapsrike. Jeg dømmer likevel aldri hele kjeden nord og ned fordi jeg har hatt én dårlig opplevelse hos en av dem. Det burde du også holde deg for god til.

Jeg kjenner mange av dem som jobbet i lyd destinasjonsbutikkene i swsg og de har enorm kunnskap om feltet sitt. Dette er mennesker som har pustet og åndet lyd fra de var tenåringer. Mennesker som selger anlegg for 7-800.000,- til de mest kresne lydentusiastene der ute.

Jeg syntes arrogansen din er høy og forståelsen din for denne bransjen virker å være lav. Du vet hva DU vil ha og du vet du ikke trenger noen eller noe til å hjelpe deg med det. Og det er helt ok for meg. Men veldig mange trenger det. Og det slipper du som kunde å vurdere og tenke over bare du får ditt. Mens butikkene sitter der og må utarbeide salgstrategi for en stadig mer krevende og bortskjemt kundemasse. Det er nesten umulig å følge tritt. Jeg poengterer ikke at folk skal slutte med netthandel og bare kjøpe i butikk for å berge dem. Jeg poengterer bare at folk bør tenke litt over holdningene sine til den lettvinde og forbruksfokuserte handelsmekanismen som råder idag. Den vil her og nå spare deg for noen få hundrelapper og du vil kunne ha ræva di godt plantet i sofaen din mens varene blir fraktet til deg, men på lang sikt vil den få alvorlige ringvirkninger for svært mange. Og det vil ødelegge flere bransjer. "Ja men da må de jo omstille seg og følge markedet og kundene sine!" sier du? Ikke så jævlig lett det når den oppvoksende generasjon er født med "jeg vil ha alt gratis, og helst få det tilsendt igår!" tankegangen.

Kunder idag tenker kun på seg selv her i nuet. Evner ikke å tenke at handelssystemet er som et velsmurt maskineri, hvor en selv som kjøper er et kritisk tannhjul som er viktig for at det skal gå rundt. Det er lov å tenke på både sitt behov men også andres?

Gitar og lydutstyrsbransjen ja...du tror vel de også sliter pga manglende kunnskap hos de ansatte eller? Kanskje ser du også det mange andre ser, at de er en bransje som er direkte berørt av generasjon piratebay? Tror du det er tilfeldig at band som Led Zeppelin, Beatles, Rolling Stones, Metallica, U2, Pink Floyd, Black Sabbath og Genesis ikke lenger kommer frem og blir værende? Det er fordi generasjon Youtube tror mangfold og kvantitet er viktigere enn kvalitet. Man tror at dersom man bare omgår de store grådige plateselskapene, så kan alle få uttrykt seg musikalsk og alle kan dele fritt. Konsekvensen ser vi tydelig. Masse søppel spys ut daglig fra mange særdeles lite talentfulle personer. Dette bidrar til et hav av "musikere og artister" der ute, som krangler om å bli oppdaget, og i mengden drukner de få som virkelig har potensialet. Ingen er lenger interessert i å satse millioner på et band med genuint talentfulle musikere og avle dem frem til stjerner som folk fortsatt vil lytte til om 50 år. Kidza vil heller strømme Alan Walker på spotify i noen måneder, enn å få et dypt og meningsfyllt soundtrack til livene deres, som fortsatt vil bety noe for generasjoner fremover. Når bandene forsvinner, forsvinner også behovet for instrumenter. Så kan bransjen selvsagt prøve å omstille seg og heller selge støvsugere, men heeey.....man bør vel drive med noe man har passion for og kan?

Du må huske at du som forbruker bare ser ditt behov og dine ønsker. Mens butikkene og bransjene må ta hensyn til og tilfredstille mange tusen varianter. Det er latterlig krevende! Det er ikke alle bransjer som bare kan snu seg og omstilles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette innlegget ditt var mer nyansert og poengene din kom bedre frem. Jeg skjønner frustrasjonen din og den er det mange som kjenner på i dag. Men bildet er komplisert og det er mange årsaker til at det er blitt slik. Se på senterleie feks. Vi er jo blitt amerkianiserte og forflytter oss helst med bil og ønsker å parkere i umiddelbar nærhet til butikk eller senter. Helst senter eller handelsområder utenfor sentrum, der de store kjedene ruler. På senter er leien høy, men trafikken høy og for mange kan det forsvares. Men ikke alle klarer å leve med leieprisen på senter. Og om kundene uteblir om de velger alternative lokaler så er jo ikke det heller en løsning. Om man selger lyd så trenger man fort litt areal for å få på plass lytterom og ha plass til utstilte modeller etc. Da blir det kostbart på senter. Så har du selvsagt rett i at kundene er kresne når det kommer til pris, men da er det kanskje slik at bransjen selv må gjøre noe for å få bedre marginer? 

Vi er et lite marked i den store sammenheng, men kjeder bør likevel kunne klare å forhandle frem bedre innkjøpspriser? Rekvisita har jo greie kalkyler mens det gjerne er lavere på go' lyden. Kanskje må noen merker avskrives om de ikke klarer møte krav om bedre priser? 

Regner med at en kjede som sliter har gjort rimelig mange analyser for å forsøke å snu skuta. Og da finnes det helt sikkert tall på hvor mange virkelige hi end anlegg som selges årlig. Kanskje må det skiftes fokus? Selge mer av rimeligere anlegg om hi end ikke selger nok? Spisse kompetanse på enkelte felt? Bli feks norgesmester på hodetelefonforsterkere? Dette er jo den enkleste formen for Hi Fi som de fleste vil kunne ha stor glede av. Koble til mobil med lossless og nyt god lyd fra gode headphones via hodetelefonforsterker. 

Eller hva med å starte et eget inhouse brand? Feks høyttalere. Vi har mange gode konstruktører i norge og vi har liketil en høykvalitets høyttaler element fabrikk i Moss som produserer Seas elementer som benyttes i mange kostbare høyttalere. Er jo et par hos naboene også. 

Eller kanskje selge selvbyggerpakker der kundene bygger selv og kjøper et ferdig designet kit? 

Ja du ser jo hvor dette går? Er marginene ikke tilstrekkelig til å sikre drift så må det tenkes nytt eller legges ned. Å fortsette akkurat som før vil jo fort gi samme resultat. Eget brand vil kunne gi høyere marginer. Samme med kit. Og kanskje er det mulig å få på plass gode avtaler med gode produsenter av elementer? Vi har hatt mange gode Hi Fi produsenter I Norge og kanskje kan det være mulig å få samarbeid og få laget en "folkevogn" versjon som alle har råd til men som fortsatt låter bra?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...