Gå til innhold

Elon Musks tunnelborebedrift skal lage Tesla-«flytog» til O'Hare-flyplassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg greier ikke annet enn å være særdeles skeptisk til om de greier å levere. En ting er å bore tunneler, men en annen ting er å levere et helt transitt-system. Det må jo en haug med komponenter til og andre leverandører har jo erfaring med alt fra å lage driftsikre tog til billettsystemer. Ufaglærte meg innbiller seg at alt dette er grusomt komplisert.

 

Men kudos for guts, det skal de ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

12 minutter for $25, mot 50 minutter med tog eller bil? Jeg hadde ikke tatt flybussen, for å si det sånn.

 

Kjerneideen til Boring var da å lage tunneler billigere, og dette til dels med å operere med en noe mindre diameter. Hvis de virkelig klarer billigere og løsningen faktisk kommer på plass, er det plutselig en viss risiko for at de kan vinne *mange* anbud. Alle anbudsprosessene de deltar i, faktisk.

 

Utfordringen for Boring kan naturligvis være - hvis de ikke har ansatt seg bort fra den problemstillingen - manglende bore-erfaring. Og en lang rekke forumeksperter som automatisk ikke tror på noe Musk stiller seg bak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Maglev tog er nok bedre - Maglev banen i Shanghai er 30 km lang og det tager ca 7 minutter. Tror et tilsvarende maglev tog mellem København og Malmø vil kunne give et attraktivt transport tilbud. - Det undre at Hyperloop får så meget pressedækning - når maglev idag er et produkt som Kina udvikler meget på. Kina får global markeds dominans inden for maglev (både 160 km/t og 600 km/t maglev) - hvis ikke Vesten begynder at støtte de nordiske miljøer der ved noget om maglev. Der er mere viden om maglev udviklingen på (søg  "folketinget magnettog")

Lenke til kommentar

12 minutter for $25, mot 50 minutter med tog eller bil? Jeg hadde ikke tatt flybussen, for å si det sånn.

Kva kostar det å parkere der? Dersom prisen er i nærleiken av det norske flyplassar tek, er eg ikkje i tvil om at eg hadde teke flybussen. I tillegg til dei 50 minutta det tek å køyre, må du finne parkeringsplass og vegen frå parkeringsplassen til terminalen. Det kan òg ta si tid på ein av dei travlaste flyplassane i verda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette kommer til å gjøre fly mer attraktivt sammenlignet med mer miljøvennlige transportmetoder og dermed stride mot det miljøengasjementet Musk har vist i så mange andre sammenhenger. Må si jeg er litt skuffet over at han enten ikke har tenkt godt gjennom konsekvensene eller har valgt å være bevisst inkonsekvent på miljø.

Lenke til kommentar

Dette kommer til å gjøre fly mer attraktivt sammenlignet med mer miljøvennlige transportmetoder og dermed stride mot det miljøengasjementet Musk har vist i så mange andre sammenhenger. Må si jeg er litt skuffet over at han enten ikke har tenkt godt gjennom konsekvensene eller har valgt å være bevisst inkonsekvent på miljø.

 

Hehe, det er jo bare så lenge flyene bruker fossilt drivstoff.... ;-)

 

Men på den seriøse siden, så har du jo et poeng der.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Maglev tog er nok bedre - Maglev banen i Shanghai er 30 km lang og det tager ca 7 minutter. Tror et tilsvarende maglev tog mellem København og Malmø vil kunne give et attraktivt transport tilbud. - Det undre at Hyperloop får så meget pressedækning - når maglev idag er et produkt som Kina udvikler meget på. Kina får global markeds dominans inden for maglev (både 160 km/t og 600 km/t maglev) - hvis ikke Vesten begynder at støtte de nordiske miljøer der ved noget om maglev. Der er mere viden om maglev udviklingen på (søg  "folketinget magnettog")

 

Litt dyrt da

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg greier ikke annet enn å være særdeles skeptisk til om de greier å levere. En ting er å bore tunneler, men en annen ting er å levere et helt transitt-system. Det må jo en haug med komponenter til og andre leverandører har jo erfaring med alt fra å lage driftsikre tog til billettsystemer. Ufaglærte meg innbiller seg at alt dette er grusomt komplisert.

 

Men kudos for guts, det skal de ha.

 

Å bore tunneller er jo ikke bare bare, den skal under byen og man må sørge for at den ikke raser sammen på flere tiår

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg greier ikke annet enn å være særdeles skeptisk til om de greier å levere. En ting er å bore tunneler, men en annen ting er å levere et helt transitt-system. Det må jo en haug med komponenter til og andre leverandører har jo erfaring med alt fra å lage driftsikre tog til billettsystemer. Ufaglærte meg innbiller seg at alt dette er grusomt komplisert.

 

Men kudos for guts, det skal de ha.

 

Dette trenger jo ikke å være så vanskelig.

 

Du borer to parallelle løp for full duplex og betong-legger dem. Så lager du en god "parkeringsplass" i hver ende der du har plass til så mange "vogner" du trenger for å takle av- og på-stigning under "peak". Hver vogn går når den er fylt, eller har ventet opptil et minutt uten flere som stiger på. Vognene har gummidekk og er selvkjørende.

 

For å ta unna "peak", sender du inn noen av dine selvkjørende taxier fra gatene og lar dem operere som vogner inntil rush er overstått. :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 3
Lenke til kommentar

12 minutter for $25, mot 50 minutter med tog eller bil? Jeg hadde ikke tatt flybussen, for å si det sånn.

 

Kjerneideen til Boring var da å lage tunneler billigere, og dette til dels med å operere med en noe mindre diameter. Hvis de virkelig klarer billigere og løsningen faktisk kommer på plass, er det plutselig en viss risiko for at de kan vinne *mange* anbud. Alle anbudsprosessene de deltar i, faktisk.

 

Utfordringen for Boring kan naturligvis være - hvis de ikke har ansatt seg bort fra den problemstillingen - manglende bore-erfaring. Og en lang rekke forumeksperter som automatisk ikke tror på noe Musk stiller seg bak.

Det er nok derfor de gjør dette. Er nok ikke for pengene mtp at de skal finansiere selv. De må derimot vise at de faktisk klarer å bore tunneler så billig som de sier. Og ikke til folk på forum nei. Tror du virkelig Tesla og andre bryr seg om hva folk sier på forum? De må vise seriøse aktører som byer, stater, selskaper at dette skal være mulig. Det er naturlig å være skeptisk når noen som ikke har boret før kommer og sier de skal gjøre mye bedre enn andre.

 

Så får vi se da, hvordan det går. Synes det er litt vel tidlig å komme med konklusjoner på hvordan dette vil ende allerede nå.

 

Dette kommer til å gjøre fly mer attraktivt sammenlignet med mer miljøvennlige transportmetoder og dermed stride mot det miljøengasjementet Musk har vist i så mange andre sammenhenger. Må si jeg er litt skuffet over at han enten ikke har tenkt godt gjennom konsekvensene eller har valgt å være bevisst inkonsekvent på miljø.

Vel, hva om alternativet var et helt vanlig tog som vil gi samme tilbud som Musk nå skal gi? Det at det skal ta 12 minutt og ikke 40 minutt er ikke fordi Musk sine biler er raske, det er fordi dagens tog er hauggammelt.  Så du forutsetter at tilbudet Musk gir vil være klart bedre enn det andre tilbudet. Og det er vel noe tvilsomt. Og er ikke hovedmålet til Musk å gjøre det billig? Og det har han jo definitivt gjort. Så Chicago tjener jo på dette, gitt at det går sånn noelunde bra hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer til å gjøre fly mer attraktivt sammenlignet med mer miljøvennlige transportmetoder og dermed stride mot det miljøengasjementet Musk har vist i så mange andre sammenhenger. Må si jeg er litt skuffet over at han enten ikke har tenkt godt gjennom konsekvensene eller har valgt å være bevisst inkonsekvent på miljø.

 

Det beste for planeten er jo sånn sett at vi ikke har mennesker på den.... Det er vel uansett bedre enn dieseldrevne tog som de kjører der borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette trenger jo ikke å være så vanskelig.

 

Du borer to parallelle løp for full duplex og betong-legger dem. Så lager du en god "parkeringsplass" i hver ende der du har plass til så mange "vogner" du trenger for å takle av- og på-stigning under "peak". Hver vogn går når den er fylt, eller har ventet opptil et minutt uten flere som stiger på. Vognene har gummidekk og er selvkjørende.

 

For å ta unna "peak", sender du inn noen av dine selvkjørende taxier fra gatene og lar dem operere som vogner inntil rush er overstått. :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Anbefaler å sjekke systemet. Det fungerer ikke slik. De bruker "electrical skates" og ikke noe gummidekk.

 

Og de har en skinne i midten som den henger fast i. Tipper dette er pga sikkerhet ettersom det er høy hastighet i liten tunnel, så det ville vært uforsvarlig å ikke ha en skinne den henger fast i. Så vanlige biler kan ikke bruke denne. Bare de spesiallagde vognene. Så dette er essensielt en togbane. Som og er grunnen til at dette egentlig ikke er spesielt. Det er en undergrunns togbane med små tog, fordi Tesla ikke har teknologi til store. Det spennende blir jo kostnadene ved boringen. Kanskje noe ambisiøst å ville drive dette selv og, de burde vel helst brukt pengene på boring siden de er et boreselskap... men jaja. Får se.

Lenke til kommentar

Maglev tog er nok bedre - Maglev banen i Shanghai er 30 km lang og det tager ca 7 minutter. Tror et tilsvarende maglev tog mellem København og Malmø vil kunne give et attraktivt transport tilbud. - Det undre at Hyperloop får så meget pressedækning (...)

 

Maglev er svindyrt. Boring company forsøker å lage billigere løsninger enn de tradisjonelle. Dette er et anbud. I en økonomisk anstrengt by. Det betyr ikke at maglev ikke er bra, men det betyr at Chicago ville aldri betalt for maglev. 

 

Maglev får også dekning, hørte da nettopp om tapsprosjektet de skal lage i Japan. Å bygge selv om det ikke lønner seg er også teknologisk interessant. 

 

Kva kostar det å parkere der? Dersom prisen er i nærleiken av det norske flyplassar tek, er eg ikkje i tvil om at eg hadde teke flybussen. I tillegg til dei 50 minutta det tek å køyre, må du finne parkeringsplass og vegen frå parkeringsplassen til terminalen. Det kan òg ta si tid på ein av dei travlaste flyplassane i verda.

Poenget var da at flybussen tar flere ganger lengre tid og sannsynligvis er like dyrt som det nye tilbudet. Som jo også er kollektivt og dermed ikke noe som trenger parkeringsplass. 

 

 

[1] Tror du virkelig Tesla og andre bryr seg om hva folk sier på forum? (...) 

 

[2] Så får vi se da, hvordan det går. Synes det er litt vel tidlig å komme med konklusjoner på hvordan dette vil ende allerede nå.

 

[3] Vel, hva om alternativet var et helt vanlig tog som vil gi samme tilbud som Musk nå skal gi? (...)

 

1: Nei, han holder seg på Twitter. 

2: Det er disse naysayerne på forumet som har konkludert, ikke jeg. 

3: Det var opp til alle å komme med et helt vanlig togalternativ, Boring company vant anbudet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Nei, han holder seg på Twitter. 

2: Det er disse naysayerne på forumet som har konkludert, ikke jeg. 

3: Det var opp til alle å komme med et helt vanlig togalternativ, Boring company vant anbudet. 

Men det er de Musk vil selge til han må overbevise. Og de bryr seg ikke hva random personer sier noe sted.

 

Jeg sa ikke at du konkluderte, bare sånn generelt utsagn til alle, spesielt de som har sagt at dette vil gå dårlig. Hvordan kan de vite det? De fikk jo kontrakten så de har åpenbart en skikkelig plan. Alle prosjekt kan jo gå galt, men lite sannsynlig at de ender opp med ingenting.

 

Selvfølgelig vant de, når de ikke krever betaling. Og det er vel det Musk vil bevise, at det skal være billigere enn tradisjonelt. Og så basically tar han risikoen ved prosjektet selv. Så hvorfor skulle Chicago sagt nei? Det er jo kjempetilbud fra Musk. Det store spørsmålet er jo hvor stor regning han ender opp med. Vinne anbudet er ikke like gøy om du taper penger på modellen din.

Lenke til kommentar

Det beste for planeten er jo sånn sett at vi ikke har mennesker på den.... Det er vel uansett bedre enn dieseldrevne tog som de kjører der borte.

Er det? Hvorfor mener du det? Tog bruker mindre drivstoff per passasjer og tonn gods enn det fly bruker på samme strekning.

 

Hvis Musk skal "redde klimaet", hvorfor borer han ikke tuneller fra by til by i stedet for fra by til flyplass? De elektriske tunelltogene hans må jo være mye bedre for klimaet enn både fly og dieseltog. Og ikke minst mye raskere enn de sirupstogene de har i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, dette blir interessant. Første skikkelige anbudet på plass så får vi se hva byen sier. Blir særdeles interessant å se på kostnadsbilde og hvilken kapasitet byen ønsker på linjen sin. Personlig er jeg ingen stor fan av Musk sin flåte løsning (men stor fan av bygge tunneler billigere) så får se hva som kommer ut av dette, men artikkelen gir noen ganske interessante innspill:

Prisen er estimert til mellom 20 og 25 dollar (160-200 kr.) per tur.

Fra Borring sin FAQ:

Fare prices are not finalized but will be comparable to or lower than current public transportation fares for pedestrians.

Så, da har de i hvert fall gått ut med det selv, at tilbud og etterspørsel også gjelder for dem og at prisene I en flåte løsning (aka dårlig kapasitets løsning) er høy. Sist jeg sjekket så er ikke 20 dollar «comparable» med hva en normalt betaler for en slik strekning for normal transport. Til sammenligning er prisen for flytoget som går over 51 kilometer (Oslo s OSL) 190 kroner, så til og med som en flytog løsning, hvor en ofte (alltid) må betale overpris, så er det en dyr løsning (vs de 101 kronene NSB tar for litt lengre tur, i Norge, med norsk kjøpekraft).

 

O'Hare-flyplassen ligger ikke mer enn 28 kilometer fra området hvor tunnelen skal graves fra, men i bil eller med tog tar denne reisen omtrent 50 minutter. Musks forslag sies å kunne gjøre unna turen på 12 minutter.

Så de har en gjennomsnitt hastighet på 140 kilometer i timen, dette mot nsb sine gamle tog på Gardemoen banen med en gjennomsnitt hastighet på 134, men de har også et stop underveis da. Jomen sa jeg revolusjonerende fort det her. Men noen vill kanskje si at det er urettferdig å sammenligne et gammelt tog som går i friluft mot noe som vil gå i en trang tunnel. Så hva med et prøvd system som metro? Hvis du isteden bruker en enda mindre tunnel (som i Musk språk betyr enda mindre kostnad) så kan en stappe in en metro fra London. Vel å merke så vil turen ta minst 17 minutter, men dette med et tog fra 1996…

 

Også kommer dette med kapasitet igjen da, Musk sin løsning med 16 per vogn, 0,5 g i nedbremsing og bare bremse avstanden som sikkerhetssone vil ha en maks kapasitet på 12 287 per time, og det er gitt at de førnevnte tallene blir godtatt, noe jeg tviler sterkt på. Sammenligne det mot for eksempel Jubilee line i London som har en teoretisk maks kapasitet (basert på bremse og strukturelle begrensninger) på 30 630 og om noen år, med ny oppgradering, 36 756 personer. Noen som ser noe issues her?

 

Musk er flink til mye ting, jeg håper han får til billigere tunneler, jeg håper han kommer opp med en ny måte å få tettere trafikk på i tunneler, men jeg håper også han legger bort ideen om små vogner, fordi kapasitetsmessig og økonomi messig så er det langdt bak mål. Når det er sagdt, så kan det nokk hende at både et par av boring sine flåteløsninger og hyperloop blir bygd, spesielt mot flyplasser, fordi historien har lært oss at enkelt steder liker fancy og status transport løsninger som er økomisk lite gangbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja for å kunne klare det kapasitetsmessig så må han jo nesten lage flere tunneler. Og han har vel ikke sagt hvor mange han skal bore.

 

Om prisen blir 160-200 kr så føler jeg det blir rimelig mye. Vi har ikke minstelønn i Norge, men det er ca 1 time arbeid for deltidsarbeid med ingen krav til utdanning. I Chicago er det ca 2 timer. For staten Illinois er det nesten 3 timer. Så dette blir raskt et tilbud store deler av befolkningen da ikke har råd til om det blir prisen.

 

Kanskje det er løsningen på kapasitetsproblemer? :p Så dyrt at ikke mange tar den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...