Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av ny bil


Tine_

Anbefalte innlegg

Takk for god veiledning:-)

Vi har fått litt forskjellige tips og til nå (før jeg fikk flere tips her) vært innom tanken på blant annet Kia sportage, Kia Niro (både hybrid og den kommende el-utgaven), Mitsubishi PHEV (kommer visstnok ny og forbedret nå?), Mazda CX5. Tesla også, men landet på at det ble litt for dyrt.

Tesla er dyr ja, men Tesla faller veldig sakte i pris virker det som i forhold til hva diesel gjør. Men har man ikke råd så går man såklart ikke for det. 

 

Kjøper du foreksempel en ny kia kan du kjøre den i 7 år. Om 7 år vil ingen ønske ny fossilbil lengre, og da kan den selges. Man må forvente endel tap på den dog.  

 

Mange er jo skeptiske på å kjøpe nybil nå som elbiler gjør sitt fulle inntog etterhvert. Leasing på 3 år er jo en mulighet om man er veldig usikker på verditapet. En annen mulighet er å kjøpe en brukt diesel endel billigere og kjøre den i noen år for så å kjøpe en elbil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla er dyr ja, men Tesla faller veldig sakte i pris virker det som i forhold til hva diesel gjør. Men har man ikke råd så går man såklart ikke for det. 

 

Kjøper du foreksempel en ny kia kan du kjøre den i 7 år. Om 7 år vil ingen ønske ny fossilbil lengre, og da kan den selges. Man må forvente endel tap på den dog.  

 

Mange er jo skeptiske på å kjøpe nybil nå som elbiler gjør sitt fulle inntog etterhvert. Leasing på 3 år er jo en mulighet om man er veldig usikker på verditapet. En annen mulighet er å kjøpe en brukt diesel endel billigere og kjøre den i noen år for så å kjøpe en elbil.

Tror du må regne med å kjøre den midlertidige bilen i minst 4-5 år, mange elbiler er i dag utsolgt frem til 2020 - minst...

Når du først er så langt frem i tid så er det jo evnt også snart på tide med øvelseskjøring, så da må man jo evnt ha en bil nr 2 med manuellgir :)

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt farget iom at jeg har mye erfaring med toyota generelt, men jeg kan anbefale Rav 4. Svært lite som er galt med de, og hvis det er noe, så er det stort sett bare noe småtteri. Taxi biler pleier å bli kjørt hardt i hele sin levetid, og går stort sett døgnet rundt, og til og med de skifter stort sett bare olje, dekk og bremser. Toyota holder verdien veldig godt også, såfremt at de tas vare på. Evt en nyere Avensis er også et godt valg, men jeg ville da styrt unna diesel motorene. 

Lenke til kommentar

Vi har altså en dieselbil per i dag. Grunnen til at vi ønsker å bytte den ut er at det har vært en del tull med den og at garantitiden snart er slutt.

Mulig vi bare bør bite i oss risikoen med økende utgifter å beholde den litt til ut i fra det jeg leser i noen av rådene her.. «sitte litt på gjerdet» i påvente av utviklingen som skjer i forhold til el/hybrid.. hm.. det er sprikende råd hos forhandlere iallfall, men det siste var at jeg burde kjøpe plug in hybrid og absolutt ikke diesel (Pga verdifall osv). Med plug in hybrid vil jeg kjøre «gratis» til jobb og på bensin hjem igjen var argumentet...

takk for gode råd og tips igjen! Fint at det finnes steder som dette for grønnskollinger som meg;-)

Lenke til kommentar

Vær obs på at det snart er klart for ny målestandard (WLTP) som vil påvirke avgiftene på en rekke bilmodeller. 
Bla for hybrider kan dette gjøre store forskjeller. 

 

Regner med forhandlere har informert om dette og vet flere importører som nå bestiller inn biler til å ha på lager i Norge på gammel målemetode.

Lenke til kommentar

Vær obs på at det snart er klart for ny målestandard (WLTP) som vil påvirke avgiftene på en rekke bilmodeller. 

Bla for hybrider kan dette gjøre store forskjeller. 

 

Regner med forhandlere har informert om dette og vet flere importører som nå bestiller inn biler til å ha på lager i Norge på gammel målemetode.

Nei, det informerte ikke forhandler om.. takk for info! Det må jeg lese meg opp på;-)
Lenke til kommentar

Vi kjøpte en helt ny Optima PHEV. Kjempefornøyd. Masse kjekt utstyr og 7 års garanti. Hvis vi kan ha problemfritt bilhold i 7 år er det ikke så farlig om gjensalgsverdien er lav. Plug in gjør at vi kan kjøre 5 mil på strøm, og etter det ligger den på ca 0.5. Det viktige med bil for en familie er at du kommer til og fra jobb og andre aktiviteter som planlagt, om du sparer litt penger på å velge noe annet spiller ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi kommet frem til at vi kommer til å gå for en Kia Niro. Dog står vi fortsatt igjen med spørsmålet om vi skal gå for en hybrid eller vente på niro EV (sannsynligvis minst ett år å vente..).. noen innspill og råd her? :-)

Niro ser ut til å være stor nok for vårt bruk iallefall- og vi liker at den er litt høyere enn en vanlig stasjonsvogn. Den er gjerne kjedelig utseendemessig, men det har ikke så mye å si for oss.

Siden vi stort sett kjører minimum 7-8 mil hver dag anser vi ikke plug in hybriden som et alternativ og har utelukket den.

Ev skal kunne gå rundt 40 mil per lading har vi forstått og sannsynligvis få hengerfeste. Er det nå vi skal gå for elbil? Eller går vi for hybrid? Vi har ikke en bil nr 2 til bruk for familien (kun en firmabil til jobbreise), men vi reiser sjelden langt eller på bilferie. Det blir gjerne en og annen helgetur i løpet av året på 13-14 mil en vei..

Lenke til kommentar

Hvordan var den å kjøre?

Har selvsagt kun prøvekjørt hybriden da EV ikke er for salg enda, men hybriden var god å kjøre den- for en som ikke har peiling iallefall:-) har tro på at vi vil bruke rundt 0,4-0,5 per liter med vårt bruk (en del langkjøring..

Lenke til kommentar

Har selvsagt kun prøvekjørt hybriden da EV ikke er for salg enda, men hybriden var god å kjøre den- for en som ikke har peiling iallefall:-) har tro på at vi vil bruke rundt 0,4-0,5 per liter med vårt bruk (en del langkjøring..

 

I det minste har du prøvekjørt en tilsvarende, så det er bra :)  det var jeg faktisk usikker på.  For mange bestemmer seg for en bil kun utfra hva der står om størrelse, pris og oppgitt drivstofforbruk i brosjyrene.  

 

Forskjellige i kostnaderne til drivstoff er minimale uansett hva du velger sammenlignet med hva det ellers koster å ha bil, som forsikring, vedlikehold og ikke minst verditapet.  

Lenke til kommentar

Da har vi kommet frem til at vi kommer til å gå for en Kia Niro. Dog står vi fortsatt igjen med spørsmålet om vi skal gå for en hybrid eller vente på niro EV (sannsynligvis minst ett år å vente..).. noen innspill og råd her? :-)

Niro ser ut til å være stor nok for vårt bruk iallefall- og vi liker at den er litt høyere enn en vanlig stasjonsvogn. Den er gjerne kjedelig utseendemessig, men det har ikke så mye å si for oss.

Siden vi stort sett kjører minimum 7-8 mil hver dag anser vi ikke plug in hybriden som et alternativ og har utelukket den.

Ev skal kunne gå rundt 40 mil per lading har vi forstått og sannsynligvis få hengerfeste. Er det nå vi skal gå for elbil? Eller går vi for hybrid? Vi har ikke en bil nr 2 til bruk for familien (kun en firmabil til jobbreise), men vi reiser sjelden langt eller på bilferie. Det blir gjerne en og annen helgetur i løpet av året på 13-14 mil en vei..

 

 

Hva bestemte du deg for sa du? :huh:

 

Ser ikke helt hvorfor du utelukker hybrid fordi du kjører 7-8 mil? Da kjører du elektrisk deler av veien og på bensin resten, og ender opp på en forbruk på 0,2-0,25 til sammen. Det må da være gunstig? 

 

Elektrisk kan selvsagt funke bra det også, men for oss var det et viktig poeng at vi har bil, selv om strømmen går. For oss var plug-in helt topp, men viktigst av alt er selvsagt et forutsigbart bilhold. 

Lenke til kommentar

Hva bestemte du deg for sa du? :huh:

 

Ser ikke helt hvorfor du utelukker hybrid fordi du kjører 7-8 mil? Da kjører du elektrisk deler av veien og på bensin resten, og ender opp på en forbruk på 0,2-0,25 til sammen. Det må da være gunstig?

 

Elektrisk kan selvsagt funke bra det også, men for oss var det et viktig poeng at vi har bil, selv om strømmen går. For oss var plug-in helt topp, men viktigst av alt er selvsagt et forutsigbart bilhold.

Vi kjører stort sett minimum 8 mil per dag, ofte en ekstra tur på et par mil på ettermiddag / kveld. Vi har utelukket plugin hybrid fordi vi ser for oss det blir et «mas» med ladingen når vi bruker opp strømmen så raskt. Plug in utgaven er visstnok tyngre enn ren hybrid og derfor bruker den mer bensin etter at ladingen er brukt opp- slik vi forstod det. Etter hva både selger og mekaniker rådet oss til (ut i fra vårt kjøremønster), - er den rene hybridutgaven mer økonomisk for oss:-)

Lenke til kommentar

8 mil om dagen gjør dere jo til den perfekte plugin-kjøper hvis dere har mulighet til å koble i en ledning om natta og helst også på dagtid mens bilen står parkert..

Kjøres dette delt i to med noen timer mellom kan dere jo kjøre det aller meste elektrisk..

 

Hybrid uten mulighet for å koble til lader er jo bare tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8 mil om dagen gjør dere jo til den perfekte plugin-kjøper hvis dere har mulighet til å koble i en ledning om natta og helst også på dagtid mens bilen står parkert..

Kjøres dette delt i to med noen timer mellom kan dere jo kjøre det aller meste elektrisk..

 

Hybrid uten mulighet for å koble til lader er jo bare tullete.

 

Takk, det var det jeg tenkte, men ikke sa. Vil legge til noe da: Hvis det er mer mas enn dere gidder å lade hver natt, så bør dere droppe tanken om elbil eller plug-in. Det er ikke bare fordeler, det er mer styr. Hvis dere gidder å plugge i laderen om natta er en PHEV helt topp for dere. 

 

Vi vurderte også Niro, men synes den var for liten. Lite plass i baksetene, og litt for lite bagasjerom. 

Lenke til kommentar

Takk, det var det jeg tenkte, men ikke sa. Vil legge til noe da: Hvis det er mer mas enn dere gidder å lade hver natt, så bør dere droppe tanken om elbil eller plug-in. Det er ikke bare fordeler, det er mer styr. Hvis dere gidder å plugge i laderen om natta er en PHEV helt topp for dere.

 

Vi vurderte også Niro, men synes den var for liten. Lite plass i baksetene, og litt for lite bagasjerom.

Ja, ser at den kanskje blir i minste laget for noen:-)

Vi har prøvd med både barn og bagasje og landet på at størrelsen passer for oss. Hybridutgaven har også større bagasjerom enn plug-in’n.

 

Med vår kjøring må en plug-in bil settes i lading mer enn bare over natta- gjerne flere ganger til dagen i tillegg. Det oppleves mer «masete» enn en elbil med så lang rekkevidde at en i prinsippet Max trenger lade f eks over natta. Jeg kan ikke lade på jobb- derfor blir det «dyr» kjøring hjem igjen uansett. Og slik jeg forsto mekaniker er plug-in utgaven tyngre og derfor dyrere å kjøre på bensin enn vanlug hybrid om en ikke har anledning til (eller eventuelt ikke gidder) å lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ser at den kanskje blir i minste laget for noen:-)

Vi har prøvd med både barn og bagasje og landet på at størrelsen passer for oss. Hybridutgaven har også større bagasjerom enn plug-in’n.

 

Med vår kjøring må en plug-in bil settes i lading mer enn bare over natta- gjerne flere ganger til dagen i tillegg. Det oppleves mer «masete» enn en elbil med så lang rekkevidde at en i prinsippet Max trenger lade f eks over natta. Jeg kan ikke lade på jobb- derfor blir det «dyr» kjøring hjem igjen uansett. Og slik jeg forsto mekaniker er plug-in utgaven tyngre og derfor dyrere å kjøre på bensin enn vanlug hybrid om en ikke har anledning til (eller eventuelt ikke gidder) å lade.

 

 

Bare husk at dere kanskje planlegger 7 år frem i tid, da er 9-åringen 16. Kan bli trangt. Dere har selvsagt kontroll på dette selv, jeg ville bare belyse noe jeg så som en svakhet. Hvis det er nok, så er det nok. Mine foreldre vurderer Niro Plug in Hybrid, men de trenger ikke bakseter i det hele tatt til annet enn til lån av barnebarn. 

 

Vår Optima bruker ca 1,5 dl mer på mila enn en den uten hybrid når den er tom for strøm. Hvis dere setter bilen i "HEV" modus vil den oppføre seg som en vanlig ikke-ladbar hybrid, og bruker ikke særlig med strøm(dvs, den bruker omtrent like mye som den lader fra bremser/motorbrems). Hvis vi skal til svigers(12 mil t/r) setter jeg den i HEV modus når jeg kjører i 80-soner, og sparer strømmen til "bykjøring" (under 50-60). Da ender vi på en snitt rundt 0,25 på hele turen. Det er en del billigere enn hva en vanlig hybrid klarer. Vel hjemme plugger jeg i laderen, og har fullt batteri dagen etter. 

 

Min oppfatning av ladbar vs ikke-ladbar hybrid er at den ikke-ladbare egentlig bare er for dem som ikke har mulighet til å lade hjemme, eller har enormt dyr strøm(altså ikke Norge). Jeg hører at salgssjef og mekaniker er enige, men for å være ærlig høres det mer ut som om de har bestemt seg for noe på forhånd, eller at de sitter med ukurante biler de ønsker å selge til noen som ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

Bare husk at dere kanskje planlegger 7 år frem i tid, da er 9-åringen 16. Kan bli trangt. Dere har selvsagt kontroll på dette selv, jeg ville bare belyse noe jeg så som en svakhet. Hvis det er nok, så er det nok. Mine foreldre vurderer Niro Plug in Hybrid, men de trenger ikke bakseter i det hele tatt til annet enn til lån av barnebarn.

 

Vår Optima bruker ca 1,5 dl mer på mila enn en den uten hybrid når den er tom for strøm. Hvis dere setter bilen i "HEV" modus vil den oppføre seg som en vanlig ikke-ladbar hybrid, og bruker ikke særlig med strøm(dvs, den bruker omtrent like mye som den lader fra bremser/motorbrems). Hvis vi skal til svigers(12 mil t/r) setter jeg den i HEV modus når jeg kjører i 80-soner, og sparer strømmen til "bykjøring" (under 50-60). Da ender vi på en snitt rundt 0,25 på hele turen. Det er en del billigere enn hva en vanlig hybrid klarer. Vel hjemme plugger jeg i laderen, og har fullt batteri dagen etter.

 

Min oppfatning av ladbar vs ikke-ladbar hybrid er at den ikke-ladbare egentlig bare er for dem som ikke har mulighet til å lade hjemme, eller har enormt dyr strøm(altså ikke Norge). Jeg hører at salgssjef og mekaniker er enige, men for å være ærlig høres det mer ut som om de har bestemt seg for noe på forhånd, eller at de sitter med ukurante biler de ønsker å selge til noen som ikke vet bedre.

Takk for slike konkrete eksempler.. var en annen selger som sa akkurat det du skriver-så jeg skjønner det er litt forskjellige meninger rundt om. Men om jeg kan kjøre 12 mil til dagen, kun lade om natta og fortsatt ha et forbruk på 0,25 liter per mil så er jo absolutt plugin utgaven aktuell.. dog kjøres 90 % av mine mil i 70-80 sone, så det har gjerne noe å si også for forbruket..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...