Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av ny bil

Tine_

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vi skal kjøpe oss ny bil, men har null peiling selv. Søker derfor tips/ råd fra noen med litt mer peiling!

Vi er to voksne og to barn. Drar sjelden på lange bilferier, da det ikke er noe for oss, men gjerne ei helg på ei hytte et par tre timers kjøring hjemmefra noen få helger i året. Vi kjører dog en del i hverdagen- da blant annet jeg har et stykke til jobb og vi bor «på landet» (=barna må kjøres på fritidsaktiviter, venner osv). Kjøring til / fra jobb er ca. Totalt 7 mil tur/retur (ikke mulighet for lading på jobb).

Vi har som sagt null peiling selv og har derfor sett for oss å kjøpe noe nytt, driftssikkert med god garanti.. men hva Er fornuftig valg ut i fra vår bruk? Hvilket merke og hvilken type bil? Elbil? Hybrid? ladbar hybrid? Diesel? Bensin? (Kan også nevnes at vi bor på Vestlandet i et område hvor dieselforbud neppe blir innført med det første..)

Vi tar gledelig i mot alt av råd og tips til hva vi skal velge:-) prismessig ønsker vi selvsagt å få mest mulig for pengene. Fordelen med å ikke ha peiling er også at vi kanskje ikke er sånn kjempekresne på merke og den slags, men vi er jo opptatt av sikkerhet, driftsikkerhet og at bilen er praktisk i forhold til vårt bruk:-)

Og så må bilen kunne dra tilhenger med litt last (type litt materialer, kjøre på bosstippen osv- ikke campingvognlast)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helst ikke mer enn rundt 4-500’.

Hva med noe slikt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=120085208

For 4-500tusen så får dere nesten hva enn dere vil ha altså. Jeg ville kjøpt den superben hadde det vært meg, dere har mange valg her altså.

F.eks

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115903324

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109472972

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Ville mye heller gått for

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122434982

eller

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118442057

Octavia er den mest driftsikre bilen i VW-konsernet

Ja helt enig, er keen på en octavia selv, men var mest relatert til budsjett. Og ekstra plass med 2 kids baki er jo helt ålreit det og. 

Men kan så og si velge hva enn man vil av stv med det budsjettet. 

Lenke til kommentar

Takk for mange konkrete tips:-) hvert enkelt skal sjekkes ut nøye senere.

Vi ser egentlig for oss å kjøpe noe helt nytt og med best mulig garantitid. Siden vi er rimelig blanke på dette med bil, samt at vi kjapt kjører 20-25.000 km per år har vi liksom tenkt at helt ny bil med god garantitid er «tryggest» for oss.. men mulig vi mangler nok kunnskap til å konkludere slik også.. haha!

Lenke til kommentar

Takk for mange konkrete tips:-) hvert enkelt skal sjekkes ut nøye senere.

Vi ser egentlig for oss å kjøpe noe helt nytt og med best mulig garantitid. Siden vi er rimelig blanke på dette med bil, samt at vi kjapt kjører 20-25.000 km per år har vi liksom tenkt at helt ny bil med god garantitid er «tryggest» for oss.. men mulig vi mangler nok kunnskap til å konkludere slik også.. haha!

Da ville jeg tatt kontakt med Møller bil eller tilsvarende der hvor du bor, og se på priser for en godt utstyrt Octavia ny fra fabrikk. Det vil dere garantert bli fornøyd med :)

Med budsjettet deres kan dere få dere en ganske fet en også, for den saks skyld. 

Hvis ikke 4x4 er et must for dere og garanti er viktig så ville jeg også muligens vurdert en Kia Optima. De har 7 års garanti fra fabrikk. Jeg personlig synes utseendet er bra på de, men det blir jo en smakssak. Der kan du også få en moderne drivlinje i form av hybrid, som da gjør videresalg litt lettere når dere evt. skal bytte i framtiden :)

Eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111660288

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

4x4 er ikke et must for oss. Egentlig ikke behov for det. Kia optima skal også sjekkes ut. Det vi først av alt bør ta stilling til er gjerne om vi skal gå for hybrid, el, fossil osv... her er vi selvsagt også veldig usikre på hva som er best for oss. Fått råd om alt fra diesel til elbil- så blir jo ikke så veeeldig mye klokere da;-)

Lenke til kommentar

Mtp hvor mye dere kjører ville jeg definitivt gått for vanlig dieselbil, hybrid er bare tull imo, da du ender opp med masse ekstra tull som kan gå istykker. Elbil kunne jo vært ett valg, men da må man på en måte vite hva man begir seg inn på og ha en god grunn til å kjøpe det (feks heftig bomring).

Kan jeg spørre om hvor gamle ungene er? (Er det snakk om øvekjøring etterhvert?)

Lenke til kommentar

Mtp hvor mye dere kjører ville jeg definitivt gått for vanlig dieselbil, hybrid er bare tull imo, da du ender opp med masse ekstra tull som kan gå istykker. Elbil kunne jo vært ett valg, men da må man på en måte vite hva man begir seg inn på og ha en god grunn til å kjøpe det (feks heftig bomring).Kan jeg spørre om hvor gamle ungene er? (Er det snakk om øvekjøring etterhvert?)

Den eldste er 9 år, så en stund til øvelseskjøring:-)

Er egentlig litt det samme vi har tenkt i forhold til om vi skal velge diesel. Samtidig var det en mekaniker som sa at om det skulle oppstå noe tull med hybrid eller elhybrid så hadde vi jo 5-7 års garanti avhengig av hvilken modell vi gikk for.. men ladbar hybrid er vel kanskje det som er aller mest utelukket i forhold til vår bruk?

Lenke til kommentar

Hybridbiler lønner seg bare dersom man kjører lite. Ellers har de ofte like høyt eller til og med høyere forbruk enn tilsvarende rene fossilbiler. Diesel hadde jeg nok styrt unna, selv om det ikke ligger et dieselforbud i nær fremtid. Plutselig kommer det bompenger eller andre restriksjoner, selv på små steder. For ikke å snakke om at annenhåndsverdien på dieselbiler bare kommer til å synke, noe som er verd å ta med i beregningen hvis dere planlegger å selge den en gang. Jeg ville nok heller da anbefalt bensin-motor. Det ligger ikke an til at de får begrensinger med det første. Og moderne bensinmotorer er omtrent like robuste som sine diesel-søsken.

Eneste elbil som oppfyller kravene deres er vel Tesla Model X (da den har tilhengerfeste). Og den er kanskje litt dyr i forhold til budsjettet. Så slik jeg ser det er både el- og hybrid utelukket. Og jeg ville vagt bensin fremfor diesel når som helst. Jeg hadde også heller valgt noe japansk (Toyota, Honda, Mitsubishi eller Mazda) fremfor en Skoda. Erfaringsmessig er de mer pålitelige, spesielt når de blir eldre. Men det kan jo selvfølgelig ha endret seg de siste årene.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg holdt meg unna alt av hybrider, men dersom jeg skulle hatt noe så måtte det jo faktisk vært ladbar hybrid hvor du kan kjøre på bare batteriet, men da må man nesten bo ett sted med gratis lading, slik at du kan kjøre "gratis" til butikken feks, eller om du hadde hatt lader på jobb så kunne du fint kjørt "gratis" til og fra jobb.

En ting er jo selvsagt garantien, men dere skal jo antagelig selge bilen en dag også, og da tror jeg dere får mye igjen for å ha valgt en "ren" bil, altså enten dieselbil, elbil eller bensinbil. 

Jeg tror uansett det beste tipset jeg kan gi når dere har tenkt å kjøpe ny bil er å dra til forhandler og få prøvekjørt bilen.

Lenke til kommentar

Hybridbiler lønner seg bare dersom man kjører lite. Ellers har de ofte like høyt eller til og med høyere forbruk enn tilsvarende rene fossilbiler. Diesel hadde jeg nok styrt unna, selv om det ikke ligger et dieselforbud i nær fremtid. Plutselig kommer det bompenger eller andre restriksjoner, selv på små steder. For ikke å snakke om at annenhåndsverdien på dieselbiler bare kommer til å synke, noe som er verd å ta med i beregningen hvis dere planlegger å selge den en gang. Jeg ville nok heller da anbefalt bensin-motor. Det ligger ikke an til at de får begrensinger med det første. Og moderne bensinmotorer er omtrent like robuste som sine diesel-søsken.

Eneste elbil som oppfyller kravene deres er vel Tesla Model X (da den har tilhengerfeste). Og den er kanskje litt dyr i forhold til budsjettet. Så slik jeg ser det er både el- og hybrid utelukket. Og jeg ville vagt bensin fremfor diesel når som helst. Jeg hadde også heller valgt noe japansk (Toyota, Honda, Mitsubishi eller Mazda) fremfor en Skoda. Erfaringsmessig er de mer pålitelige, spesielt når de blir eldre. Men det kan jo selvfølgelig ha endret seg de siste årene.

Takk for god veiledning:-)

Vi har fått litt forskjellige tips og til nå (før jeg fikk flere tips her) vært innom tanken på blant annet Kia sportage, Kia Niro (både hybrid og den kommende el-utgaven), Mitsubishi PHEV (kommer visstnok ny og forbedret nå?), Mazda CX5. Tesla også, men landet på at det ble litt for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...