Gå til innhold

Kontroll/spake til pc uten selve maskinen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en OK gaming laptop. Har ikke noe annet som playstation, xbox osv. Men lurer på om jeg kan kjøpe en spake (?) og bruke på pc, funker det? Eller må jeg ha selve maskinen også for at det skal funke?

Tenker til div spill hvor det er støtte til det på steam, som f.eks når crash bandicoot kommer eller til GTA. 
Hvilken burde jeg isåfall kjøpe? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xbox stikke fungerer uten software og drivere.

Så bare skaff deg en Xbox One stikke og plugg i. Spill vil automatisk detekere dette og f.eks "press space to jump" blir endret til "press A to jump" osv.

I skytespill som f.eks Battlefield 1 osv kan du slå på autoaim og så man faktisk har en sjangs online mot pc spillere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Wireless Xbox 360 kontrolleren trenger i alle fall USB-trådløsadapter.

Før måtte man bruke kablelversjonen av 360-kontrolleren som var designet for Windows (rød blister-forpakning).

Jeg bruker PS4 kontroller kablet mot PC (trådløst funker også over Bluetooth), men som sagt før i tråden er Microsoft-kontrollerene lettere å bruke direkte da du ikke trenger programvare for å emulere Xbox-kontroller, så om du skal kjøpe nytt er det like greit å gå for Xbox One kontroller.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Man får trådløsadaptere for småpenger på ebay til 360kontrollere. Kan da bruke opptil 4stk per adapter og det er plug'n play med driverne i windows.

Men one stikka er så utrolig mye bedre så ville lett gått for den. Du kan sikkert finne deg en brukt stikke billig og alle fungerer bare ved å koble i en microUSB kabel, og som sakt de nyeste (med 3.5mm jack port) har også Bluetooth man kan bruke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mye mulig det er forsjellige varianter av adapteren der ute, og er jo vanskelig å vite hvilken man får.

Men min ble gjenkjent som en ekte microsoft adapter så den fungerte likens som orginalen.

Fungerer flott med retroPie og, plug and play.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Steam har programvare for å kjøre omtrent det som er av utbredte kontrollere, for eksempel DS4 kontroller. Anbefaler tilkobling med USB da det blir for høy forsinkelse til seriøs spilling ved benyttelse av Bluetooth.

I tillegg til å støtte kontrollere uten noen for for konfigurering kan man for eksempel binde input på tastaturet til knapper på gamepad osv.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke tester for du ser/føler det i praksis med DS4 controller. Den enkleste måten å se det er for eksempel Visual Pinball eller The Pinball Arcade (Steam), med Bluetooth så er det en forsinkelse på flipperne som gjør at det blir tilnærmet uspillelig kontra at hvis du bruker USB så er det like responsivt som når man bruker tastaturet.

Bruker DS4 controller til speedrun av diverse 8-bit og 16-bit sidescrollere og det er en stor forskjell mellom USB og Bluetooth, dog mindre følsomt en ved pinball-simulering. Har brukt Bluetooth selv i en del måneder til jeg innså at det var sjanseløst. Jeg har testet på flere maskiner med ulike mottakere og med likt resultat. Noen kontrollere har mindre forsinkelse enn andre, kanskje ned i 4 ms, men det er videoer med taster frame capture med kamera som viser at feks på 8bitdo kontrollere, så er det for mye forsinkelse ved bruk av Bluetooth.

Kanskje du ikke forsøker på verdensrekord i speedrun slik som jeg gjør eller ikke spiller seriøst overhodet, men det er likevel en stor ulempe å bruke Bluetooth. Usikker hvordan det er med XBox-kontroller eller hvordan DS4 er med tanke på latency brukt på en PS4 men det er i alle fall for mye latency når den er koblet mot PC. Jeg har USB pass through med egen kabel på siden av tastaturet, så det gjør meg ingen ting å ha en USB-micro-USB-kabel der på 50 cm. Faktisk er det veldig praktisk for da slipper man batteri som går tomme under ei lang økt og batteri som må lades.

Lenke til kommentar

Det er ymse artikler og videoer om temaet rundt latency men det er svært få eller ingen av disse som omtaler bruk på PC. Jeg kan bare gå ut fra mine praktiske erfaringer. Det er bare å prøve seg frem og velge det som føles best for seg selv. Mine erfaringer er at USB er bedre ved bruk på PC, men det kan skyldes software/ drivere, avvik og jeg har ikke testet alt som er av kontrollere. Bruker stort sett mus + tastatur, competition pro USB og DS4 over USB når jeg spiller på PC.

Vurderer å teste en SN30 Black via USB, men jeg har ikke kommet så langt ennå og det har ikke høy prioritet.

-550895.1.jpg?p1wvwu

Hovedpoenget var at det var god støtte for kontrollere i Steam, hvorvidt folk bruker trådløs eller kablet tilkobling får være opp til de selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...