Gå til innhold

Opptak til Odontologi 2018

Elev99er

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt Odontologi, og mine nåværende poeng er på 56 men er ganske sikler på at den faller ned til 55 med skriftlig eksamenskarakterene som jeg enda ikke har mottatt.

Jeg har ett lite håp om å komme inn på UiB likevel, som hadde opptakssnitt på 56,1 i fjor.

Tror dere snittet kommer til å stige mye fra fjoråret, og om det evt er mulighet for å komme inn i etterfyllingsopptaket for meg? Jeg er 0.5 unna i snitt, ser at snittet har økt utrolig mye de siste årene, men et sted må det stoppe? Har sett på søkertallene og det er faktisk flere som har søkt til Odontologi i år enn i fjor :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg egentlig ikke noe fornuftig å komme med, men ønsker deg lykke til å håper jeg kunne gått gjennom livet uten å måtte gå til en tannlege.( Det er er mye mer smertefullt å fylle et hull i kjeften en å brekke en arm og få satt den rett)

Det er tåpelig at det ikke finnes noen bedre måter å finne hvem som er dyktig i hva enn med karakterer.

Jeg går heller til en lege som hadde 4 i snitt men som er faktisk interessert i å finne ut hva som er galt enn en som har 6 i snitt som fungerer som Siri som kan kun ramse opp en tekstbok.

Lenke til kommentar

Nå har jeg egentlig ikke noe fornuftig å komme med, men ønsker deg lykke til å håper jeg kunne gått gjennom livet uten å måtte gå til en tannlege.( Det er er mye mer smertefullt å fylle et hull i kjeften en å brekke en arm og få satt den rett)

Det er tåpelig at det ikke finnes noen bedre måter å finne hvem som er dyktig i hva enn med karakterer.

Jeg går heller til en lege som hadde 4 i snitt men som er faktisk interessert i å finne ut hva som er galt enn en som har 6 i snitt som fungerer som Siri som kan kun ramse opp en tekstbok.

Grunnen til dette karakterkravet er at som lege så må man faktisk inneha ganske mye basiskunnskap. Spesielt ettersom det kan omhandle liv og død.

Du bør faktisk kunne ramse opp mange sykdommer, analysere symptomer ved dem og sammenligne forskjellige scenarioer hvor de er involverte. 

Lenke til kommentar

Likevel er man ikke en bedre lege pågrunn av noen få poeng. Føler at det rett og slett er snakk om flaks her, eneste faget som trekker meg ned er norsk fordi jeg har slitet med en utrolig skip lærer. Burde heller være en opptaksprøve i fag som faktisk har mye å si i selve studiet og yrket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge burde ha noe lignende SAT (Scholastic aplitude test) som USA og andre land har. 

Jeg er faktisk enig om en standardisert test er det beste men den bør deles opp, en ingeniør har helt andre krav enn en språkforsker.

Med en standard test blir man kvitt trynefaktoren som eksisterer i dag, uansett hvor mye man prøver å nekte for at det eksisterer.

Lenke til kommentar

Ja.

Det finnes variasjoner av dette. SAT er bare grunnleggende.

Man har f.eks MCAT = medical collegge admission test, LSAT = law school admission test, og så videre.

Men tror ikke at noe lignende finnes for ingeniører i USA. Derimot vet jeg at de har slike tester i andre land, altså vitenskap eller ingeniørspesifikke tester. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...