Gå til innhold

Stasjonær med "Laptop PSU"

Anbefalte innlegg

Jeg har målt hvor mye strøm laptopen min bruker, og den bruker ca 15W.

Min stasjonære PC med bare en M.2 og en harddisk bruker under 50W når jeg gamer med et lite grafikkkort, eller 29W når jeg ikke gamer.

Hvorfor kjøpte jeg da en diger PSU på 600W, altså TYVE ganger mer enn ved idle bruk, og hvorfor er det stort sett ikke annet å få på markedet?

Greit, oppstarten tar sikkert litt ekstra, men ikke så mye...?

Streacom har noen kretskort som tar rundt 20-24V DC fra en "laptop-lader" og leverer forskjellige spenninger til en vanlig 20-pins desktop kontakt.

Noen som har erfaringer med disse? Må jo være ideellt for å lage en kompakt lav-støys desktop PC. 

Endret av BakkiZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min stasjonære PC med bare en M.2 og en harddisk bruker under 50W når jeg gamer med et lite grafikkkort, eller 29W

Hvordan har du kommet frem til disse tallene ?

Og har du noen detaljert spesifikasjon av denne stasjonære pcen din ?

En psu skal faktisk takle at den stasjonære kjører i full belastning.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

LMH1: Dette har jo ingen strømforsyning...

sedsberg: Jeg kan ikke se for meg at noe stort større forbruk er mulig under normal bruk... Og hvertfall ikke noen mangedoblinger av når jeg gamer.

syar2003: Jeg målte strømmen med et multimeter til 210mA. ganget opp med 230V og fikk effekten. Var egentlig ute etter gjennomsnittlig strømforbruk da jeg målte, skal måle igjen for å finne maks.

Jeg har en i7-4790K (TDP 88W)

med et Asus STIX GTX 960

Lenke til kommentar

Husk at en cpu’s tdp betyr Thermal Design Guide for anbefalt kjøling. Samme med grafikk kort.

I korte perioder kan de meget godt trekke mere strøm. Hvis de over vistes og overklokkes garantert.

Når man slår på PCen er ingen drivere som står for strømstyring lastet og er også et problem for underbestykkede system (man får problemer med å få oppstart/boot )

Når system idler eller bruker lite prosseserings kraft nedjusteres volt styrke og effekt uttak .

En påslått pc som ikke gjør noe annet enn å vise et statisk desktop bilde vil aldri bruke særlig mye effekt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

GTX960 har maks effekt på ca. 120W. Legg til maks 88W på CPU og du er oppe i 300W.

Du må også legge til 20watt for hoved kort og 10 watt for minne og 10 watt pr disk drive. Har man dvd/d

cd-rom kan disse bruke inntil 25w når de spinner for fullt.

2-5 watt pr vifte.

Lenke til kommentar

syar2003: Ahh, det var nyttig info, takk.

sedsberg: Jeg får bare 240W, når jeg legger sammen GPU + CPU + 20 + 10 + 2 (M.2).

Uansett er dette teoretiske verdier. I virkeligheten vil det være samtidighetsfaktorer mellom alle kjerner i CPU og GPU på 100% for å oppnå maks effekt. I tillegg virker det en samtidighetsfaktor mellom GPU og CPU, og jeg tror også at spikes/peaks vil ha en viss tid på å lade ut store kondensatorer i PSU før den overbelastes.

Jeg har også DDR3, og nyere PCer vil være DDR4, som bare bruker en faktor av hva DDR3 gjør.

Jeg har et tregt digitalt multimeter bare, men skal forsøke å måle under oppstart og max. load.

En kompis med tre grafikkort som minet cryptovalutta brukte ca. 2300W,

Ved idle brukte min stasjonære PC 30W.

Et annet argument er at min laptops strømforskyning bare er på 75W (riktignok en ultrabook, men den har skjerm i tillegg til PC) Jeg kan umulig tro at stasjonære PCer med ny RAM, gold/platinum PSUs som ikke overklokkes trenger så sinnsykt mye effekt som er vanlig. DVD-rom har jeg ikke savnet på mine PCer de siste 10 årene, og støy gjør at jeg ikke bruker harddisker.

Lenke til kommentar

Nå leverer jo bare laptopsupply en enkel spenning så all konvertering må gjøres inni laptoppen, hvorpå strømforsyninga i en stasjonær tar seg av dette.

Min laptop blir urhovelig treg når jeg har lite strøm på batteriet og plugger i laderen da all strømmen går til lading og ytelsen blir nedprioritert totalt, så laptopsupply er nok ofte i grenseland for bruken.

Er jo og noen laptopper som krever to supply, gjerne dem med skikkelige skjermkort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Beklager , men er ikke helt dus med fremgangsmåte om du sammenlikner effekt behov med laptopper.

Jeg har mange laptopper tilgjengelig  og powersupplyene varierer fra 90W til 130W til 180W til 220W (for incl dock).

En Intel Core i5-7200U som mange har i laptopper i dag har tdp 15W max.Og med 520M nvidia 20W max som man slipper med integrert gpu.

35W m/discrete gpu

15W integrert gpu

Tilsvarende for typisk desktop er behovet

i5-7400 - 65W

Gt-520 - 30W

95W

Mye man skal ha med i et beregningsgrunnlag og ulikheter

F.eks high current USB 3.0 uttak i tillegg til det som allerede er nevnt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...