Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krav til jord i utestikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I borettslaget jeg bor i er det flere som har fått installert stikkontakter ute på sine balkonger. De fleste leilighetene har ikke byttet stikkontakter siden byggetid, så dermed var ingen av kontaktene i leilighetene jordet, foruten kjøkken og bad. Kravet fra elektrikerne var at dersom det skulle installeres stikkontakter utendørs, slik at dette ble en utvidelse av stikkontaktene i stua, så måtte alle byttes til nye og alle måtte jordes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kravet fra elektrikerne var at dersom det skulle installeres stikkontakter utendørs, slik at dette ble en utvidelse av stikkontaktene i stua, så måtte alle byttes til nye og alle måtte jordes.

Høres merkelig ut. Selv om et utestikk kobles på samme kurs som stuen, holder det at kun utestikket er jordet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er IKKE lov å mikse jordet/ujordet utstyr på en kurs.

Det er IKKE lov å mikse jordet/ujordet utstyr i et ROM. Dersom en kurs dekker flere rom, oppfatter jeg at det er lov. 

Lenke til kommentar

Elektrikkeren foreldrene mine leide inn løste dette enkelt.

Jordet ledning inn på ujordet stikk-kontakt på ujordet kurs, han målte jord 2 ganger ettersom han måtte komme tilbake.

Tror ikke den elektrikkeren jobber der lengre..

Lenke til kommentar

Da ville jeg satt meg ned og bladd litt i NEK400:2018 og frisket opp litt kunnskaper om elektroinstallasjoner.

I stedet for å la alle være uviten om den kunnskapen du åpenbart besitter, kunne det vært greit å sitere setningen(e) som sier at man ikke kan ha jordet og ujordet uttak på samme kurs.

I alle fall, man trenger ikke følge NEK'en, så her kan man selv risikovurdere om det er fornuftig med jordet/ujordet stikk på samme kurs i forskjellige rom.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan en elektriker ville løst en oppgave der kunde ønsker en stikkontakt på utebod med jord, men alle stikkontaktene i nærheten har ikke jord og det er lang vei til sikringsskapet. Hvordan ville dere løst dette?

For å svare kort og greit: utjevningsforbindelsen (folkelig kalt jord) må fram. Hva som blir praktisk lettest kommer helt an på forholdene, blir som regel å hente fra nærmeste sted med jord, om det blir sikringsskapet eller en kjøkkenkurs i ditt tilfelle vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

For å svare kort og greit: utjevningsforbindelsen (folkelig kalt jord) må fram. Hva som blir praktisk lettest kommer helt an på forholdene, blir som regel å hente fra nærmeste sted med jord, om det blir sikringsskapet eller en kjøkkenkurs i ditt tilfelle vet jeg ikke.

Litt OT, men når ble begrepet "Utjevningsforbindelse" tatt i bruk. Jeg gikk i læra midt på 60 tallet, og ingen sa noe annet enn "jord".

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Tja, akkurat når det eventuelt ble endra vet jeg ikke. Jordleder er, ihht. terminologien, ledered som går fra jordelektroden og til det som nå heter hovedutjevningsforbindelsen (hovedjordskinne). Alt derfra og ut heter beskyttelsesleder eller utjevningsleder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...