Gå til innhold

Telemark vann fra Bonaqua - føler meg lurt!

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som er på slankeren etter en graviditet. Jeg hadde svangerskapsdiabetes og prøver å holde meg unna sukkerholdige produkter så mye som mulig. Jeg har vært veldig flink til å holde meg til sunne matvarer og drikker for det meste vann eller vann med kullsyre, da velger jeg den med minst saltinnhold og uten kunstige ingredienser.

Hadde dårlig tid idag og kjøpte meg en flaske med Telemarks vann med kullsyre og smak av eple, regnet med at dette var sunt, noe de sikkert håper folk tror, men nå leste jeg tilfeldigvis bakpå og der står det at den inneholder fruktose! 

Kjenner jeg blir forbanna at de har lov til å rett og slett lure folk trill rundt ved å gjemme seg bak argumentet at folk burde lese den lille skrifta bak på flaska, er sikkert mange ungdommer og barn som drikker dette og foreldre som tror at dette er et sunt alternativ til barna deres. For hvem er det som gidder og lese bakpå flaskene alltid...

Fruktose er jo verre enn sukker!  :confused:

Så les bakpå flaskene hvis du skal drikke vann med smak, for noen ganger kan du like så godt drikke brus!  :hm:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenken din bestrider jo ikke det jeg sier. At fruktose er sukker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar#Types

Når det gjelder kilokalorier så inneholder både sukrose og fruktose ca. samme energi per gram. Det er bare forskjellig størrelse på molekylene. Du får flere molekyler per gram med fruktose. men i vekt inneholder de like mye. Det som skjer er at sukrose er et disakkarid, mens fruktose er et monosakkarid. Det betyr at fruktose består av en sukkergruppe (derav mono-), mens sukrose består av to sukkergrupper (derav di-). For at kroppen skal nyttegjøre seg av det så vil disakkarider uansett brytes opp til monosakkarider først. Det er en prosess som tar noe tid. Dermed tas fruktose opp raskere siden det allerede er et monosakkarid. Resultatet er at den glykemiske indeksen (hvor fort blodsukkeret stiger) er høyere for fruktose enn sukrose.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså. Smak av eple. Eple inneholder fruktsukker, som de aller fleste veit. Da er det logisk at noe smaksatt vil inneholde det også.

Er det ikkje omvendt?

Dersom det står "brus med smak av eple" så hadde eg forventa kunstig eplesmak, medan i "eplebrus" hadde eg forventa ekte epler og derfor også fruktsukker.

Lenke til kommentar

Ja det blir vel litt som nøkkelmerkede produkter, ikke sunt men et lite hakk lettere alternativ.

Det er nok mange som drikker dette i full tro på at de drikker vann med aromasmak og ihvertfall ikke fruktose. Hadde det stått på forsiden at det inneholdt fruktose så hadde nok salget gått betraktelig nedover av denne typen vann. 

Lenke til kommentar

Ikke bare som regel. De er pålagt å skrive det på emballasjen. Nettopp slik at f.eks. diabetikere og slike som trådstarter kan unngå sukker om de vil.

Funnet flere drikker/drops som ikke har angitt kjal/kilohjul etc opp gjennom årene, stadig blitt mindre av dem.. men hender jeg ser det, speselt små-pakker av drops er litt opp og ned..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...