Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av riktig elbil.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker å kjøpe en elbil til rundt 250.000 kroner. Sånn som det er nå, så står det mellom en i3 og en e-golf. i3´en (94ah) har lengre rekkevidde, men jeg syns at den ikke er fullt så pen som e-golfen.

Spørsmålet er vel om jeg trenger den ekstra rekkevidden som i3 gir meg, eller greier jeg meg med e-golfen?

Det er 103km fra der jeg bor (Fornebu) til Norefjell som jeg ofte drar til om vinteren. Greier e-golfen den avstanden om vinteren (10-20 minus), eller blir det et kjipt stopp på veien? 

Som dere kanskje skjønner, så har jeg null peiling på elbiler :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra til Møller Bil, lån deg en e-golf i en dag eller to for å se om den dekker behovet ditt?

Merk: Det kan hende at du må legge om noe av kjøremønsteret, spesielt om du er glad i fart.

Har ikke testet e-golf selv, har kun erfaring med Leaf (30kWh), og den kommer seg 200km på sommeren, og typ 150km på vinteren. Det er realistisk. Men kjører du endel på motorvei (100km/t ++) så vil det redusere rekkevidden endel. 

Lenke til kommentar

-Mulighet for å lade hjemme og starte med 100% batteri er nøkkelen til et problemfritt elbil-liv. 

Jeg har selv en 24 kwh leaf til jobb-pendling og barn til aktiviterer-frakter. Den går vell 20.000 km i året uten rekkeviddeangst. Vi har en S-max i tillegg. Dersom du skal ha el-bilen som eneste bil, er rekkevidde viktigere. 

Tror jeg ville valgt BMWen fordi jeg kjenner en som har hatt el-golf 10 ganger på verksted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

-Mulighet for å lade hjemme og starte med 100% batteri er nøkkelen til et problemfritt elbil-liv. 

Jeg har selv en 24 kwh leaf til jobb-pendling og barn til aktiviterer-frakter. Den går vell 20.000 km i året uten rekkeviddeangst. Vi har en S-max i tillegg. Dersom du skal ha el-bilen som eneste bil, er rekkevidde viktigere. 

Tror jeg ville valgt BMWen fordi jeg kjenner en som har hatt el-golf 10 ganger på verksted.

Godt poeng med mulighet for å lade hjemme, og gjerne på hytta og!

Visste ikke at det var så mye tull med e-golf faktisk.

Har ikke kjørt i3 enda, men ser for meg at den sporer endel pga den er så smal? 

Lenke til kommentar

Er vell over 1 år på Kona også, 1-2 år på Bolt/Ampera-e, blir jo fort sånn når staten deler dem ut gratis :)

Tja, de er vell langt i fra gratis. Koster jo tilsvarende andre biler, selv om en ikke betaler avgifter. Men de er absolutt fordelsmessig i drift :) 

Lenke til kommentar

Tja, de er vell langt i fra gratis. Koster jo tilsvarende andre biler, selv om en ikke betaler avgifter. Men de er absolutt fordelsmessig i drift :)

El-bil lån, El-bil forsikring, avgiftsfrie.

Er du litt smart lader du gratis i tillegg.

Si du bor i Lillestrøm og jobber i Fornebu, da sparer du 136kr dagen i bompenger, og fort 50+ kr i drivstoff, det blir så mange tusenlapper spart at du fort tjener inn verditapet på bilen, og spesielt de som kjøpte elbil for noen år siden og selger i det miljøet vi har nå, de har virkelig skutt gullfuglen.

Lenke til kommentar

El-bil lån, El-bil forsikring, avgiftsfrie.

Er du litt smart lader du gratis i tillegg.

Si du bor i Lillestrøm og jobber i Fornebu, da sparer du 136kr dagen i bompenger, og fort 50+ kr i drivstoff, det blir så mange tusenlapper spart at du fort tjener inn verditapet på bilen, og spesielt de som kjøpte elbil for noen år siden og selger i det miljøet vi har nå, de har virkelig skutt gullfuglen.

Absolutt, jeg tenkte mer på innkjøpsprisen :) Det er enorme penger å spare for noen, som finnøybuene. De har spart noen enorme summer de siste årene, nå er det snart "slutt". 

Lenke til kommentar

Absolutt, jeg tenkte mer på innkjøpsprisen :) Det er enorme penger å spare for noen, som finnøybuene. De har spart noen enorme summer de siste årene, nå er det snart "slutt".

Var det ikke snakk om halv pris elns selv nå som de skulle måtte betale bompenger?

Er jo mange som har spart mer enn bilene koster, kan se for meg feks å jobbe med noe hvor man må kjøre rundt i bomheim, er fort mange hundre kroner om dagen...

Var jo også en historie for noen år siden om en eldre kar i nord som kjøpte seg Tesla og tok båten frem og tilbake mens han spiste sveler, hendte han kjørte ett stykke, ladet bilen og dro tilbake :D

Lenke til kommentar

Var det ikke snakk om halv pris elns selv nå som de skulle måtte betale bompenger?

Er jo mange som har spart mer enn bilene koster, kan se for meg feks å jobbe med noe hvor man må kjøre rundt i bomheim, er fort mange hundre kroner om dagen...

Var jo også en historie for noen år siden om en eldre kar i nord som kjøpte seg Tesla og tok båten frem og tilbake mens han spiste sveler, hendte han kjørte ett stykke, ladet bilen og dro tilbake :D

Jo de starter vell der, men tror det "baler på seg" ganske fort egentlig :) 

Ang svele fyren, seriøst? Den har jeg ikke fått med meg  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...