Gå til innhold

Eksamen i historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke til å huske alt fra boka. Se om det er noen tema i boka som virker mer vektlagt enn andre (altså hvilke tema som har flest sider) og tenk også på hva læreren har brukt mest tid på i timene. Fokuser på å lære deg historiske trender og skillelinjer, og ikke memorisering av årstall.

Lenke til kommentar

Nå fikk du vite faget i går, noe som betyr at du (forhåpentligvis) sitter og jobber med selve oppgaven nå. Da vil du skjønne at det viktige er å kunne oppgavetemaet du trakk. Nå vet jeg ikke hvor avgrensa og spesifikt det er, men ofte er det såpass bredt at du skal og bør gjøre dine egne valg.

 

Det er uansett slik at eksaminator og sensor har rett til å spørre om alt fra pensum/kompetansemålene, men helst ikke ting det ikke har blitt undervist i og sjeldent for mye annet enn oppgavetemaet. Hadde en sensor som mente at han ikke kunne gi en elev en ståkarakter hvis han ikke visste at konsensjonslovene er det viktigste for å forklare moderniseringen av Norge på 1800- og tidlig 1900-tall, men jeg hadde jo ikke nevnt det en gang, så da fikk jeg overtalt sensor til å gi eleven karakter(til slutt. Svak elev i utgangspunktet. Men: Drittsensor).

 

Det er linjene og sammenhengene som er viktigst for å vise oversikt, så årsaksforklaringer og diskusjon av konsekvenser for å vise forståelse, og til slutt enkeltfakta for å vise basic kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...