Kajac Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Det går nok an og diskutere om annenhvert år er litt for ofte for nyere biler, men det var mye forferdelig dårlig på vegen før EU-kontrollen kom så det har nok hevet tilstanden mye, selvsagt mest på gamle biler. Man kunne jo hatt rapport fra ordinær service så hadde de som hadde jevnlig service slapp en egen kontroll. Ingen tvil om at eu-kontrollen bidrar til mye positivt, men det er blitt et overkomplisert monster etterhvert. Og mange verksteder tolker fremdeles feilpunktene veldig forskjellig. Selv har jeg kjøpt en bil for noen år siden som hadde fått 2'er feil pga. manglende lys i midtkonsoll (klimaanlegg). Dette er ikke engang lov å anmerke i følge vegvesenet. Har sett biler få anmerkninger på rust i bærende konstruksjon der det kun har vært overflaterust. Har også fått anmerkning på for mye oksygen i eksosen (2'er feil). En del punkter burde rett og slett vært fjernet fra eu-kontrollen. Så lenge lysene virker, sikten er god, bremser fungerer som de skal, og bærende konstruksjoner ikke er rustet i stykker, burde det holde lenge for en kontroll spør du meg. At man får anmerkning for manglende refleksvest, sprukket drivknutemansjett eller fordi vinduet på passasjersiden bak ikke fungerer, er bare med på å svekke respekten for kontrollen. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Jeg er glad vi fremdeles har hvert annet år. Av de bilene jeg har sett på som har vært på PKK, er det dessverre alt for mye som glir igjennom, og kanskje største problemet er at det varierer så voldsomt. Nå har jo SVV sagt det skal komme en tydelig innskjerping på dette, med bedre opplæring og mer kontroller av verksted, noe vi alle bør være veldig glad for. Det er fremdeles en god del direkte farlige biler ute på veiene, og skremmende mange har ikke kontroll på det mest grunnleggende på lys og dekk, og utrolig mange våger seg på å kjøre biler som ikke er godkjent, mangler forsikring etc. Ikke langt fra der jeg bor er det et knutepunkt for trafikk, med en ÅDT på knappe 30.000 kjøretøy hvorav en nokså høy andel er tunge kjøretøy. Der har SVV ganske ofte kontroller av teknisk tilstand både på kjøretøy og henger/lastsikring, og plassen de står på har plass til et tyvetalls personbiler. Og hver eneste gang de har kontroll der, så tar det bare 1 maks 2 timer før plassen er fylt opp av biler med klippede skilter. Når en leser i avisen hva som er gjengangerfeil på bilene, så er det ingen tvil om at slike kontroller må det være mye mer av. Dette gjelder da norske personbiler og lastebiler, ikke utenlandske. Og dette på tross av PKK hvert annet år på personbiler (som er eldre enn 3-4år, elns?). Så jeg er ikke ett sekund i tvil om at PKK er helt tvingende nødvendig. At noen av oss har vett til å holde bilen i sikker stand, er dessverre ikke mye representativt for hva som plukkes på slike kontroller. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Mitt inntrykk er at de fleste som blir stoppet og klippet i sånne kontroller mangler forsikring eller eu-kontroll. Ikke nødvendigvis at de faktisk er teknisk farlige. Nå har jeg hatt en del biler (7) opp igjennom årene, og kjenner mine egne biler ut og inn før de taes på kontroll. Jeg bruker NAF og har aldri opplevd selv å få uforutsette/ubegrunnede anmerkninger på biler. De har stort sett alltid funnet de tingene jeg allerede har visst om, verken mer eller mindre. Men mange verksteder har en praksis med å skape jobb til seg selv, ved å anmerke feil som egentlig ikke er feil. Dette har jeg sett på andre biler i f.eks. familien, og er en av grunnene til at jeg ikke stoler på bilverksteder. Det virker som en del verksteder bruker eu-kontrollen som "unnskyldning" for å bytte deler som er slitt, men ikke så slitt at de er klar for utskiftning. EU-kontrollen skal ikke sjekke om en bil er i god stand, men heller om den oppfyller minstekravene til sikkerhet. De siste årene har jeg til og med vært med på eu-kontrollene selv, så jeg kan stille spørsmål og se hva som gjøres og nøyaktig hva som må fikses. Dette anbefaler jeg alle. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Brukte Naf i en del år, men sluttet med det da kontrolløren ikke skjønte hvordan lyset fungerte på min bil - og jeg fikk mangel på det. Etter det bruker jeg et uavhengig verksted jeg er mye mer fornøyd med. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Man har muligheten til og få den kontrollert hos Vegvesenet hvis man er uenig i verkstedets vurderinger, det bør man gjøre da VV er veldig interessert i og se juks og dårlige kontroller. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Brukte Naf i en del år, men sluttet med det da kontrolløren ikke skjønte hvordan lyset fungerte på min bil - og jeg fikk mangel på det. Etter det bruker jeg et uavhengig verksted jeg er mye mer fornøyd med. Dette er vel typisk sånn som skjer når det skjer store endringer. Vet at mange fikk anmerkning på fabrikkmonterte LED-kjørelys i støtfangeren foran (som var så populært for noen år siden), da kontrollørene trodde det var tåkelys, og tåkelys og nærlys skal ikke være på samtidig. Disse lysene kunne ofte ikke slåes av, noe som førte til anmerkninger. Har også sett veteranbiler som har fått anmerkning på manglende bilbelte i baksetene, selv om det ikke var påkrevd når bilen var ny. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Har du en gammel, sær bil kan man få anmerkninger på ting som er helt OK, man bør velge verksted med omhu hvis man har en slik snodig doning. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 En veldig vanlig bil, en Fiat, noe med lysbryterstilling for å få parklyset til å virke uten å ha nøkkelen i. Greia var at da jeg kommenterte anmerkningen - bare stirret han veldig aggressivt på meg i noen sekunder, svarte ikke på det og bare forsatte å beskrive resten av eu-kontrollen. Avsluttet med å si at jeg må vise bilen innen da og da. Fikk liksom følelsen av at han tok min kommentar som en fornærmelse på hans fagkunnskap og at han ikke likte å bli utfordret. Ganske absurd , hehe. Dro ned på mitt faste uavhengige verksted som fikset "mangelen" på 2 min - uten å ta betalt. Det har selvsagt ikke så mye med Naf å gjøre, men jeg vil ikke risikere å bli betjent av samme person en gang til. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Forståelse for den. En bil jeg leide i Kroatia (Lancia Ypsilon) hadde kun to valg på lysbryteren: hovedlys og av. For å få den i parklys måtte tenningen slåes av, deretter måtte lysene slåes av og deretter på igjen (mens tenningen var av). Da kom kun parklysene på. Ganske merkelig opplegg. Det var ingen mulighet å sette på bare parklys mens motoren var i gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå