Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva var før EU-kontrollen


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

EU-kontrollen slik vi kjenner den i dag kom vel i 1997. Men jeg har hørt mange historier om folk som har blitt kalt inn til kjøretøykontroll hos vegvesenet både på 70, 80 og 90-tallet, og har blitt sjekket for omtrent de samme tingene som ved dagens eu-kontroll (bremser, rust, sikkerhet, avgass, etc).

 

Hvilken type kontroll var det, og hva var det som ble kontrollert? Hvordan/hvor ofte ble man kalt inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke noe system i det, mange biler ble aldri kontrollert i hele sin levetid. Ungdomsbiler hadde nok større risiko for og bli innkalt men de fleste ble aldri kontrolert uansett eier, dog var det nok mye mer kontroller langs vegen og der tok man mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde man ikke også en viss tid mellom innkallingene den gang og? Kanskje bare ifm eierbytte? Jeg var iallfall inne på Biltilsynet minst et titalls ganger for ordinær kontroll (altså ikke fordi det var noe gale, eller stoppet langsmed veien, eller hadde tvilsom ungdomsbil) fra jeg fikk lappen på bil i ca 1988 og fram til 1.1.1998 da det gikk over til PKK/EU.

Her er utklipp jeg fikk fra SVV da jeg spurte om når kravet om separat bryter på fjernlyskastere forsvant (jeg fikk nemlig nylig feil på dette på min bil, litt morsomt å gå tilbake til den sta verksmesteren med utskrift av eposten):
 

Hei,

 

du har helt rett i at det ikke er krav om egen bryter for hjelpefjernlyskasterne på din bil, og det var heller ikke krav til det ihht. «forskrift om krav til kjøretøy nr. 2 1994» (dette skal jeg ta opp med kontrollorganet)

PKK ble innført 1.1.98.

Lenke til kommentar

Nei, EU-kontrollen begynte noe før på varebiler, muligens måtte de populære minibussene som det krydde av inn men det husker jeg ikke. Kjørte en gammel Datsun som var i slekta i fra 1972 og langt utover 90 tallet, den var aldri vist. Hadde pickuper som ble vist når eu-kontrollen startet opp på varebiler.

 

Dog kan det hende du var på lista, hadde noen bekjente og de var inne rett som det var når de byttet bil, hvorfor utover alder og trynefaktor vet jeg ikke.

 

Men det gjorde mye på sikkerheten når EU kom, fryktelig mye dårlig biler på vegen, mange hadde som eneste krav at bilen gikk for egen maskin, særlig på varebilene var det ille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker kontrollene på Biltilsynet som de eneste jeg våget å stole på. De fant stort sett de feil som hadde med sikkerhet, men jeg fant aldri ut at de hadde vært for strenge eller for slappe. Selvsagt ikke alt de fant, men det var nære på.

Skrekkens eksempel er nå sist på vår egen bil, hvor det kom et solid knippe av feil hvorav iallfall 4 av de bare var tull, mens at bakfjørene tilsammen var i 7 deler i stedet for 2, nei det så de ikke. De var forøvrig så snill at de justerte lysene på bilen helt ut av stilling. De mente også at den originale plasseringen av varseltrekanten var så tungvindt at de måtte sette mangel på den. Den er da festet nede i bunnen av brønnen hvor bakerste seterad ligger, slik at en må åpen en luke, vippe setet fram, og der ligger den. Jeg la den i passasjersetet, da var de fornøyd.
Men sånn går det vel når knapt en person på verkstedet snakker norsk :-/

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så kan en del av disse innkallingene ha vært i forbindelse med teknisk kontroll langs veien. De var det mange av, og hadde man for eksempel litt bredere dekk enn originalt, allikevel lovlig, så dumpet det gjerne ned en innkalling i postkassa ikke lenge etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før hadde de også tekniske kontroller i tillegg til farts- og promillekontroller. De stilte seg opp og vinka inn "mistenkelige" biler, MC-er og mopeder.

Husker jeg ble stoppet i teknisk kontroll med russebilen 18. mai i 1995, det var nok heeeelt tilfeldig.

Hadde vel flaks som fikk lov å kjøre videre såvidt jeg husker (pga bilens tilstand altså, ikke min)  :p.

Lenke til kommentar

Før EU-kontroller var det aktiv lobbyvirksomhet av bl.a. DEKRA og lign inn mot EU. 

 

Kontroller er milliardbutikk og lobbyvirksomheten er bakgrunnen til at det er blitt så hyppige kontroller

https://lobbyfacts.eu/representative/41ec7aa301544adb805aa142020b0d4a/dekra-e-v

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/JzAOR/kan-bli-eu-kontroll-hvert-aar 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Før EU-kontroller var det aktiv lobbyvirksomhet av bl.a. DEKRA og lign inn mot EU. 

 

Kontroller er milliardbutikk og lobbyvirksomheten er bakgrunnen til at det er blitt så hyppige kontroller

https://lobbyfacts.eu/representative/41ec7aa301544adb805aa142020b0d4a/dekra-e-v

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/JzAOR/kan-bli-eu-kontroll-hvert-aar (og det ble det jo...)

 

Hæ?

Eu-kontrollen er da virkelig bare annet hvert år i Norge. Husker jeg ikke feil, ble dette forslaget stemt ned. Men i enkelte land som englang og sverige har de eu-kontroll hvert år. Men det er fordi disse landene har valgt det selv, ikke fordi de er pålagt fra EU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok an og diskutere om annenhvert år er litt for ofte for nyere biler, men det var mye forferdelig dårlig på vegen før EU-kontrollen kom så det har nok hevet tilstanden mye, selvsagt mest på gamle biler.

 

Man kunne jo hatt rapport fra ordinær service så hadde de som hadde jevnlig service slapp en egen kontroll.

Lenke til kommentar

Hæ?

Eu-kontrollen er da virkelig bare annet hvert år i Norge. Husker jeg ikke feil, ble dette forslaget stemt ned. Men i enkelte land som englang og sverige har de eu-kontroll hvert år. Men det er fordi disse landene har valgt det selv, ikke fordi de er pålagt fra EU

Korrekt, jeg som forvekslet forslag med virkelighet - korrigerte innlegget mitt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...