Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klikk ved fult rattutslag

Anbefalte innlegg

Jeg har en klikkelyd i bilen ved fult rattutslag. Det er ikke drivknuta fordi det lager kun et klunk når jeg svinger. Jeg kan også få lyden til å komme frem noen ganger når jeg vrir rattet fra en side til den andre stillestående.

Lyden kommer kun i lav fart fordi det er da jeg må vri mer på rattet. Det er også alltid ett eller 2 klunk. Vanskelig å høre nøyaktig hvor det kommer fra men det kommer fra foran.

Noen tips til hva jeg kan sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslo Mondeo da en kollega har samme problem med en slik bil, og det ser ut til å være en svakhet i tannstangen på de bilene. 

Siden det ikke er en mondeo, tenker jeg at det kan være ett eller begge støtdemperlagrene foran. Hvis de blir ødelagt, kan det hende  fjærskålen ikke vrir seg gjevnt, men heller står fast helt til det blir så mye "spenn" at den glipper, og det kommer et klunk/smell. Noen andre kan sikkert fortelle dette mye bedre enn meg :)

Men for å sjekke om det er det som er problemet, kan du følge med på øvre og nedre fjærskål foran mens noen svinger på rattet. Fjærskålen oppe skal rotere sammen med støtdemper og fjærskålen nede. Dersom den øvre "rykker" eller ikke roterer i det hele tatt, er den ødelagt, og kan forklare lydene.

Dette forutsetter selvfølgelig at bilen din har McPherson-hjuloppheng foran.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner! Takk for godt tips.

Men hvis dette er problemet, burde ikke det ha kommet hver gang jeg svinger på rattet? Det gjør ikke det hver gang når jeg står stille, heller ikke hver gang jeg kjører sakte og svinger.

Men takk for tips. Skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...