PgUp Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Etter å ha fulgt med på E3 virker som nesten alle nye spill er en form for Action Adventure, som regel med RPG elementer som looting og crafting. Som regel enten FPS eller third person. Jeg føler litt av variasjonen har forsvunnet. På bilspill fronten var det vel omtrent bare Forza Horizon 4. Du har jo Nintendo som kommer ut med litt varierte spill, men de er jo egentlig ikke nye spill men gamle spill som blir relansert for switch med litt nye baner og karakterer. Rocket league var en ganske ny ide som tok helt av, selv om man hadde ps3 versjonen var ikke mange klar over at fotball og racing kunne kombineres så bra. Jeg skulle likt å se mer av slike spill som utforsker nye gameplay mechanics. Endret 13. juni 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Jeg vil si enda mer generelt at det er for mange spill med rollespillelementer. Før var det nesten ingen spill utenom rollespillene selv som hadde disse elementene, men på et eller annet tidspunkt (jeg tror det var i tiden etter FF7 da rollespill eksploderte i popularitet) så skulle gud og hvermann ha rollespillelementer. Personlig er jeg som avataren min antyder stor fan av rollespill, men i blant tar jeg en pause fra rollespill og når jeg spiller FPS og tredjepersons eventyrspill ønsker jeg ikke å bruke masse tid i en meny der jeg må fikle med equipment, skills og crafting - det er jo nettopp dette jeg prøver å ta pause fra! Da ønsker jeg meg heller en mest mulig rendyrket actionopplevelse. Faktisk var dette hovedgrunnen til at jeg var lite begeistret for Doom (2016). Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Jeg vil si enda mer generelt at det er for mange spill med rollespillelementer. Før var det nesten ingen spill utenom rollespillene selv som hadde disse elementene, men på et eller annet tidspunkt (jeg tror det var i tiden etter FF7 da rollespill eksploderte i popularitet) så skulle gud og hvermann ha rollespillelementer. Personlig er jeg som avataren min antyder stor fan av rollespill, men i blant tar jeg en pause fra rollespill og når jeg spiller FPS og tredjepersons eventyrspill ønsker jeg ikke å bruke masse tid i en meny der jeg må fikle med equipment, skills og crafting - det er jo nettopp dette jeg prøver å ta pause fra! Da ønsker jeg meg heller en mest mulig rendyrket actionopplevelse. Faktisk var dette hovedgrunnen til at jeg var lite begeistret for Doom (2016). Jeg er veldig enig der. Selv FPS skal ha quests og looting. Og battle royale sjangeren har kombinert FPS med RPG / MMO elementer. Mulig det har noe å gjøre med at de ønsker å selge skins og microtransactions for å gjøre lootinga enda lettere og det er derfor det innføres i så mange spill. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Jeg er en stor fan av variasjon. Mange av de store AAA-spillene blir mer og mer like, men man er ikke nødt til å tviholde på dem. Det er fullt lovlig å prøve andre spill med mindre budsjett og/eller man aldri finner på topplister også. Sånn sett vil jeg påstå det ikke er for mange action/adventure spill. Det er bare de som blir hypet mest. Leter man litt utenfor topplistene finner man nok vanvittig mange spill i andre sjangre også som er minst like bra, og gjerne bedre. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 AAA-spill er helt like ja. Det er cinematiske actionspill med litt stats som har ingenting å si, og en "sterk" historie, skrevet av amatører. Indiespill derimot har jo vanvittig variasjon av sjangere og stilarter, slik som f.eks Rocket League. Så jeg anbefaler at du prøver å følge mer med på hva som skjer der. Det er selvsagt vanskelig fordi spillpressen, Gamer inkludert, kun bryr seg om AAA-spill, så det krever en del egeninnsats. Nå skal det også sies at det er på PC det skjer, så om man bare har konsoller, så er det omtrent bare å gi opp, selv om en del av de bra spillene drypper over på konsollene også. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Det går begge veier. Konsollene sitter også på mange eksklusiver som jeg ikke ville gått glipp av. For min del blir det nærmest en selvfølge å spille på flere plattformer. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Hmm, jeg lurer på om den utstrakte bruken av rollespill-elementer (level ups, stats, equipment, etc.) har noe med hvordan dette påvirker spillere gjennom illusjonen av belønning. Med andre ord, stadige drypp med belønninger i spillet får spilleren til å bli (om marginalt) mer avhengig, og gir spilleren underbevisst et mer positivt inntrykk av spillet. Endret 15. juni 2018 av afterall Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Mulig det, men det kan også ha mye med at det er blitt mange flere folk som spiller enn før, og folk er forskjellige. Noen liker å snike seg frem, noen liker å løpe rundt og skyte løs på alt mulig. Å legge til litt karakterbygging med skills osv gjør at folk kan justere spillet litt etter hva de ønsker, og spille på "sin" måte. Det gjør at flere vil like spillet, noe som fører til flere salg, noe som igjen fører til mer inntekt de kan bruke på et enda større budsjett neste gang. Angående indiespill synes jeg Nintendo har fått det svært bra til med Switch. Vi får mange indiespill der, og de fleste jeg har prøvd har vært veldig bra. Det er også mange der jeg aldri kunne ha tenkt meg å prøve på f.eks PC, fordi de ville ha blitt begravet i haugen med elendige indiespill som dukker opp nesten daglig. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 I actionpregede spill synes jeg rollespillelementer ødelegger tempoet og innlevelsen. Når man spiller en heseblesende FPS ønsker man ikke å åpne menyen midt i en kamp for å fikle med den oppgraderingen man akkurat fikk nok poeng til å kjøpe. Det skaper ikke den riktige følelsen av en intens actionopplevelse med 100% fokus som en FPS bør være. Veldig ofte er disse aspektene i tillegg lite kreative. Det består vanligvis av at man enten får erfaringspoeng når man dreper noe eller samler på diverse gjenstander, som man så bytter inn i nye ferdigheter og nytt utstyr i en meny. Hvis dette er alt man har tenkt til å gjøre ut av det så tenker jeg man like gjerne kan droppe det. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Nå vet jeg ikke helt hva slags spill du sikter til, men har aldri falt meg inn på avbryte en kamp for å endre litt på skills. Det gjør jeg mellom slagene. I Tomb Raider endrer jeg f.eks ingenting før jeg sitter med bålet og koser meg. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Synes de kunne holdt de greiene der utenfor Tomb Raider. De første Tomb Raider-spillene trengte det ikke, og det gjør ikke de nyere heller. Uncharted-spillene har gjort dette helt riktig og tar deg aldri ut av opplevelsen med denne typen ting. Lenke til kommentar
MuffinMatt Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det jeg liker med denne innføringen av rollespillelementer i andre spill; er at de ofte tilføyer gjenspillingsverdi og åpner for flere spillestiler. Bruk av ferdighetstrær som lar en spesialisere og skreddersy opplevelsen slik at den passer meg bedre; og åpner for at jeg kan nyte flere spill. Eller det samme spillet på flere måter. Jeg er deifinitivt mer åpen for god innføring av "rollespillelementer" i andre sjangere, enn at elementer forsvinner for å gi plass til mer action(Les: mass effect 1 kontra 3). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå