Alysetura Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Hei! Min store drøm de siste årene har vært å jobbe i ambulansetjenesten, og helst da i bil. Problemet er at jeg har fullført en yrkesfaglig utdanning (Elektriker),lærlingtid og påbygg(har altså studiekompetanse). Ligger på ca. 4 (3.9 hvis jeg ikke husker helt feil) i snitt fra påbygg. Søkte på Paramedic både i Oslo og Tromsø, men har ikke høye nok karakterer og består ikke løpetesten. Spørsmålet mitt er om det finnes noen andre veier enn å f.eks. ta opp igjen VG1 Helse&Omsorg, og VG2&3 Ambulansefagarbeider som privatist. Har hørt at det nesten er umulig å få lærlingplass hvis man går denne veien. Finnes det f.eks. noen utdanninger i utlandet? Er villig til å flytte på meg, da dette er den store drømmen Tar imot alle tips med et stort takk. Endret 13. juni 2018 av Alysetura Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 VG1 Helse- og oppvekstfag VG2 Ambulansearbeiderfaget Det er mange om beinet i dette yrket, ønsker deg lykke til. Lenke til kommentar
Alysetura Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 VG1 Helse- og oppvekstfag VG2 Ambulansearbeiderfaget Det er mange om beinet i dette yrket, ønsker deg lykke til. Vet. Er nok vanskelig å få praksis og lærlingplass når man ikke gjør det gjennom offentlig vgs. desverre Lenke til kommentar
Max123 Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Jeg ville nok heller tatt opp VGs-fag som privatist dersom jeg var deg, og trent på de fysiske testene, så kommer du nok inn på paramedicstudiet til slutt snittet er ikke SÅ høyt, så vil tro du fint skal klare det til neste år ettersom du får litt alderspoeng og slikt i tillegg. Endret 14. juni 2018 av Krisley Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 I all hovudsak er det to vegar inn, enten ambulansefag der det som du seier er stor konkurranse om lærlingplassane, eller utdanning som paramedic. Tek du feks paramedic utdanning i utlandet så må du sjekke opp om utdanninga kvalifiserer til å gi deg autorisasjon, det er ikkje alle utdanningar i utlandet som blir godkjent i Norge. Andre vegar inn er anna relevant utdanning som feks sjukepleiar. I teorien er det også mulig å få seg jobb som hjelpemann, slik at du etter nok arbeidserfaring kan gå opp som praksiskandidat, men det er ikkje lett å få ein slik jobb utan utdanning. Før kunne ein få innpass i ambulansetjenesten gjennom å bli tilsett som sjåfør, men eg trur det er heilt slutt på å tilsette utrykningssjåførar som ikkje har utdanning. Beste tipset mitt dersom utdanning er uaktuelt for deg er å skaffe deg relevant erfaring, med nok småting kan det være at du får eit jobbtilbud likevel. Meld deg inn i røde kors, verv deg inn i sivilforsvaret, søk jobb som deltidsbrannmann, jobb som assistent i psykiatrien, ta vekterkurs, og liknande, så kanskje du får såpass med ballast at du kan få jobb. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Hei, jobber i ambulansen og det er to måter du kan gjøre det på. Blir vg1, vg2 som privatist for så å ta læretid. Ellers må du forbedre karakterene dine slik at du kommer inn på paramedicen. Vil på det sterkeste anbefale paramedic da du kan få mulighet til å få bedre lønn og vil ha en utdanning som er mye mere fremtidsrettet da det ikke er utenkelig at med tiden vil det bli krav om paramedic for å jobbe i ambulanse/kunne utføre alle tiltak. Feks i Oslo vil du ikke kunne gi alle medikamenter/utføre alle prosedyrer med fagbrev da de som regnes som avanserte tiltak kun kan utføres av paramedic. Men andre steder er har de ikke innført det som krav at man må ha paramedic og man kan da utføre alle prosedyrer med fagbrev. Så med å ta paramedic kan du slippe å etterutdanne deg. Du kan også ta sykepleien og kanskje få jobb, men du vil ikke få autorisasjon som ambulansearbeider uten 2 års erfaring og kurs, så blir egentlig en omvei og du vil ikke få en utdanning som er spisset inn på prehospitalt akuttmedisin. Da faller det tilbake på paramedic bachelor som er spydspisset inn på prehospitalt akuttmedisin. Er ikke mulig å få jobb i ambulansen uten autorisasjon som helsepersonell og ambulanse relevant erfaring/utdanning. Bare å spørre vist det er noe mere du lurer på! 1 Lenke til kommentar
Alysetura Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 Hei, jobber i ambulansen og det er to måter du kan gjøre det på. Blir vg1, vg2 som privatist for så å ta læretid. Ellers må du forbedre karakterene dine slik at du kommer inn på paramedicen. Vil på det sterkeste anbefale paramedic da du kan få mulighet til å få bedre lønn og vil ha en utdanning som er mye mere fremtidsrettet da det ikke er utenkelig at med tiden vil det bli krav om paramedic for å jobbe i ambulanse/kunne utføre alle tiltak. Feks i Oslo vil du ikke kunne gi alle medikamenter/utføre alle prosedyrer med fagbrev da de som regnes som avanserte tiltak kun kan utføres av paramedic. Men andre steder er har de ikke innført det som krav at man må ha paramedic og man kan da utføre alle prosedyrer med fagbrev. Så med å ta paramedic kan du slippe å etterutdanne deg. Du kan også ta sykepleien og kanskje få jobb, men du vil ikke få autorisasjon som ambulansearbeider uten 2 års erfaring og kurs, så blir egentlig en omvei og du vil ikke få en utdanning som er spisset inn på prehospitalt akuttmedisin. Da faller det tilbake på paramedic bachelor som er spydspisset inn på prehospitalt akuttmedisin. Er ikke mulig å få jobb i ambulansen uten autorisasjon som helsepersonell og ambulanse relevant erfaring/utdanning. Bare å spørre vist det er noe mere du lurer på! Takk for godt svar. Har sett på muligheten å ta det som privatist, ja. Sender deg en PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå