Gå til innhold

Elbiler må betale bompenger i Rogaland


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt argumentet om at desto mer man tømmer kontoen for å kjøpe bil desto mer har man igjen til å betale bompenger og andre avgifter. Kan du forklare?

 

F.eks 500 000 til bil og lave driftsutgifter eller 350 000 til bil og høye driftsutgifter. For min del er det i hvert fall det som var valget. En brukt tesla vs ny bensin/diesel stasjonsvogn.

Hvis man kan kjøpe seg en bil til en halv million går man ikke på arbeidsledighetstrygd eller har det vanskelig økonomisk.

Da kan man betale 10 kroner for passering når andre som ikke har el bil eller ikke har råd til å kjøpe ny bil betaler 45 eller 50 kroner for å passere en Oslo bom.

Skjønner du nå ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kan kjøpe seg en bil til en halv million går man ikke på arbeidsledighetstrygd eller har det vanskelig økonomisk.

Da kan man betale 10 kroner for passering når andre som ikke har el bil eller ikke har råd til å kjøpe ny betaler 45 eller 50 kroner for å passere en Oslo bom.

Skjønner du nå ?

 

Hvem er det som har sagt at de ikke har råd egentlig? 

Lenke til kommentar

Råd til , evne til , vilje til. Take your pick.

 

Igjen, hvem? jeg har ikke sett noen. Jeg har dog sett bekymringer om at dette vill bremse utviklingen av salget, noe som er dumt ift målene dette landet har satt seg. I tillegg til de andre tingene en går glipp av når mindre folk går over til elbil. 

Lenke til kommentar

Igjen, hvem? jeg har ikke sett noen. Jeg har dog sett bekymringer om at dette vill bremse utviklingen av salget, noe som er dumt ift målene dette landet har satt seg. I tillegg til de andre tingene en går glipp av når mindre folk går over til elbil.

 

Hva spør du om.

Du er selv elbil eier.

Da kan jo du svare på dette :

Er du eller er du ikke villig til å bidra med å betale en andel av bom penger som går til veifinansiering, vedlikehold eller til byutvikling ?

Slik andre som kjører andre type biler gjør.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis man kan kjøpe seg en bil til en halv million går man ikke på arbeidsledighetstrygd eller har det vanskelig økonomisk.

Hvis man skal kjøpe seg en bil til 350 000 som i tillegg har høye driftsutgifter så går man ikke på arbeidsledighetstrygd eller har det vanskelig økonomisk. Da har man råd til 10 kroner økning i bompenger. Eller kanskje man strakk seg langt for å få råd til en bil man hadde veldig lyst på og ikke tok høyde for økninger i bompengeprisene? Da må i så fall økningen gå ut over andre ting man kunne tenke seg å bruke pengene på. Altså ting som ikke er faste utgifter. Kanskje færre/mindre julegaver? Redusere ferieambisjonene, mindre julegaver etc.

 

Dette er jo kalkulasjoner man gjør seg før man velger bil. Høy pris og lave driftsutgifter vs lavere pris og høyere driftsutgifter. Har man strekt seg langt på kjøpspris har man kanskje ikke så god råd til økninger i driftsutgifene. En løsning kunne jo være å rett og slett kjøpe en mye billigere/dårligere bil for å ta høyde for potensielle avgiftsøkninger. For de med behov for god rekkevidde uten lang ladetid betyr nok det å tviholde på fossil-teknologien en stund til og kanskje bli straffet økonomisk senere med et stupende verdifall på utgående/uattraktiv teknologi. Det er jo hverken bra for miljøet, privatøkonomien, levestandard eller norske klimamålsetninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva spør du om.

Du er selv elbil eier.

Da kan jo du svare på dette :

Er du eller er du ikke villig til å bidra med å betale en andel av bom penger som går til veifinansiering, vedlikehold for eller byutvikling ?

Slik andre som kjører andre type biler gjør.

 

Hva? Jeg har jo stilt deg spørsmålet ordrett, hvem er det som sier at de ikke har råd(evt de andre ordene du la inn)?

 

Selvfølgelig er jeg det, jeg ønsker bompengene velkommen og har alltid gjort det, men jeg er også redd for at det vill bremse utviklingen av salget av elbiler her hjemme. Men for min del, ja jeg har ingenting i mot det.

Lenke til kommentar

Hva? Jeg har jo stilt deg spørsmålet ordrett, hvem er det som sier at de ikke har råd(evt de andre ordene du la inn)?

 

Selvfølgelig er jeg det, jeg ønsker bompengene velkommen og har alltid gjort det, men jeg er også redd for at det vill bremse utviklingen av salget av elbiler her hjemme. Men for min del, ja jeg har ingenting i mot det.

Jeg har aldri skjønt argumentet om at desto mer man tømmer kontoen for å kjøpe bil desto mer har man igjen til å betale bompenger og andre avgifter. Kan du forklare?

 

 

Det var et tilsvar på dette.
Lenke til kommentar

Hvis man skal kjøpe seg en bil til 350 000 som i tillegg har høye driftsutgifter så går man ikke på arbeidsledighetstrygd eller har det vanskelig økonomisk. Da har man råd til 10 kroner økning i bompenger. Eller kanskje man strakk seg litt ekstra for en bil man hadde veldig lyst på og brukte bompengebudsjettet til å kjøpe bil for fordi man trodde det ikke kom til å bli noen bompenger på denne bilen?

 

Dette er jo kalkulasjoner man gjør seg før man velger bil. Høy pris og lave driftsutgifter vs lavere pris og høyere driftsutgifter. Har man strekt seg langt på kjøpspris har man kanskje ikke så god råd til økninger i driftsutgifene. En løsning kunne jo være å rett og slett kjøpe en mye billigere/dårligere bil for å ta høyde for potensielle avgiftsøkninger. For de med behov for god rekkevidde uten lang ladetid betyr nok det å tviholde på fossil-teknologien en stund til og kanskje bli straffet økonomisk senere med et stupende verdifall på utgående/uattraktiv teknologi.

Som sagt er det varslet at elbiler får bompenger og at det sannsynligvis blir en tier (for Oslo by og ring 3) som jeg referer til. Da bør man ta det med i beregningen om man skal kjøre til jobb 22dager i måneden at det har en bom kostnad på 220 kr.

Hvor mye betaler man pr mnd med hybrid tror du for samme situasjon. Jo 1210 kr.

Uforutsigbarheten ligger hos de som ikke kjører elbil. Her fikk man for ett år siden en økning på 50% omtrent over natta.

 

Det kan dog bli mere i Oslo da man skal opp med 50-100 nye bommer innenfor ring 3.

Uansett så har elbil eiere og fremtidig kjøpere en god del mere forutsigbarhet enn andre.

 

Dessuten så mener jeg at stramt budsjett og bil hører ikke sammen. Om man må finregne på om man kan betjene et par hundre kroner i måneden som elbileier sammen med et lån på en halv million bør man kanskje ikke kjøpe seg så dyr elbil. Eller droppe bil i det hele om man kan unnvære det.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...