Gå til innhold

Elbiler må betale bompenger i Rogaland


Anbefalte innlegg

Vi får dessverre ei kraftig oppbremsing i elbilsalget snart dersom hurtigladenettet ikkje blir utbygd. Fortum og Grønn Kontakt sei dei ikkje vil auke tetteheita i distrikta, men tettheita må vere proposjonal med elbilparken.Du skal ikkje vente over en time mange ganger før det er en dealbreaker. Vi går fra rekkeviddeangst til ladekøangst.

 

Halv pris i bomringen er heilt greit, eg er meir spent på om Fjord1 vil respektere stortingsvedtaket om halv pris på ferge, med rabattkort. No har det vore full pris lenge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ser du på svenske biler egentlig? 

 

Jeg ville egentlig ikke kalt noen av disse bilene luksus, heller premium. Luksus for meg er S klasse, maybach, phantom osv.

 

Hvorfor se på svenske biler .Hvorfor ikke?

Det viser godt hvordan resten av verden ligger i prisnivå på disse teslaene sammenliknet med andre BMW X6M eller mercedes S klasse om du vil. Ikke det kunstige skillet vi har i Norge og de hinsides kostnadene på biler med forbrenningsmotor.

 

Jeg har forklart deg at det også er andre faktorer som trigger betegnelsen luksus (les top 10 artikkelen fra uk) enn selve kjøretøyet isolert sett.

Er det ikke luksus for deg å eie en 2 millioners bil (objektet kan likeledes være er en gammel veteranbil fra 30 tallet eller en årgangs ferrari som har høy kost grunnet samleverdi.)

 

Ang. Sverige : Er det landsavhengig om en bil er kategorisert som luksusobjekt. Poenget er hos våre nærmeste naboer er det temmelig luksuriøst å eie en 100DL. Er du enig i det eller ikke ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De med høyere inntekt har også skattet mer til staten enn de med lavere inntekt, så de er slett ikke subsidiert av fattige. Fattige vil knapt betale noe i skatt.

 

Teslaene de eier er subsidiert av folk med lavere inntekt enn dem selv. Det er det som er fakta.

Lenke til kommentar

Teslaene de eier er subsidiert av folk med lavere inntekt enn dem selv. Det er det som er fakta.

Elbiler er ikkje subsidiert, dei er fritatt for mva og andre avgifter. Merkelig kor positive frp-erane blir til avgifter og bompenger dersom det gjeld elbil.

Lenke til kommentar

Høy pris likestilles med luksus. Selv om bilen er laget av legoklosser og har strikkmotor.

Fordi det er ansett som luksus å kunne ha råd til en bil til 1.3 Milloner.

Joda, det er nok luksus å ha råd til en bil til 1,3 millioner, men nå man ikke velge luksusutgaven heller. Prisene for Teslaer spenner fra i underkant av 0,4 millioner til drøyt 1,3.

Lenke til kommentar

Elbiler er ikkje subsidiert, dei er fritatt for mva og andre avgifter. Merkelig kor positive frp-erane blir til avgifter og bompenger dersom det gjeld elbil.

Teknisk sett er de ikke subsidiert av staten nei. Men de er fortsatt "subsidiert" i form av at pengene staten taper på disse er nødt til å hentes fra et sted.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok EL-biler på veiene

Det er derimot for mange fossilbiler

De vil ha mindre biler på veiene, men fossilbilene blir erstattet av EL-biler og trafikken har faktisk økt siden salget på EL-biler økte

Det er ikke nok elbiler på veiene. Landet klarer seg ikke med 200 000 personbiler totalt. Antallet elbiler bør stige. Antallet fossilbiler bør synke så mye at totalen synker. Men vi har et økende behov for transport, så dette "gapet" må vi finne gode løsninger på. Det er å øke antallet personer per bil og få korte bilturer til å oftere byttes ut med sykkel. Men vi har også blant annet flytrafikk som vi ønsker å redusere. Hvis noen flyreiser kan erstattes av bilreiser så er det en klimamessig fordel.

 

Når det gjelder trafikkøkningen så skyldes det fossilbiler. Elbilister kjører i snitt mindre per år enn fossilbilister.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor se på svenske biler .Hvorfor ikke?

Det viser godt hvordan resten av verden ligger i prisnivå på disse teslaene sammenliknet med andre BMW X6M eller mercedes S klasse om du vil. Ikke det kunstige skillet vi har i Norge og de hinsides kostnadene på biler med forbrenningsmotor.

 

Jeg har forklart deg at det også er andre faktorer som trigger betegnelsen luksus (les top 10 artikkelen fra uk) enn selve kjøretøyet isolert sett.

Er det ikke luksus for deg å eie en 2 millioners bil (objektet kan likeledes være er en gammel veteranbil fra 30 tallet eller en årgangs ferrari som har høy kost grunnet samleverdi.)

 

Ang. Sverige : Er det landsavhengig om en bil er kategorisert som luksusobjekt. Poenget er hos våre nærmeste naboer er det temmelig luksuriøst å eie en 100DL. Er du enig i det eller ikke ?

 

Nei, siden vi diskuterer i Norge er det jo normalt å se på Norske priser tenker jeg. 

 

For meg er det ikke luksus å kjøre i en skranglekasse det finnes en av i verden, nei. 

 

Som sagt, jeg definerer ikke luksusbil som pris, nei. Men jeg sier ikke det er feil å si det heller, det er bare hvordan jeg definerer en luksusbil. 

Lenke til kommentar

Hvorfor ser du på svenske biler egentlig? 

 

Jeg ville egentlig ikke kalt noen av disse bilene luksus, heller premium. Luksus for meg er S klasse, maybach, phantom osv. 

 

Ok, gi meg halve lønna di da :p

Du som virker å være så bemidlet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nok elbiler på veiene. Landet klarer seg ikke med 200 000 personbiler totalt. Antallet elbiler bør stige. Antallet fossilbiler bør synke så mye at totalen synker. Men vi har et økende behov for transport, så dette "gapet" må vi finne gode løsninger på. Det er å øke antallet personer per bil og få korte bilturer til å oftere byttes ut med sykkel. Men vi har også blant annet flytrafikk som vi ønsker å redusere. Hvis noen flyreiser kan erstattes av bilreiser så er det en klimamessig fordel.

 

Når det gjelder trafikkøkningen så skyldes det fossilbiler. Elbilister kjører i snitt mindre per år enn fossilbilister.

 

Eller innføre EL-drevne luftskip. Går kanskje like sakte som bil (vet ikke fordi jeg har neppe sette et luftskip med egne øyne noensinne). Men det bør jo spare miljøet, selv mer enn fossilbil.

 

Det går an å fylle et luftskip med helium istedetfor brennbart hydrogen for oppdrift. Man behøver ikke å gjenoppleve Hindenburg-katastrofen. En utfordring med luftskip er vind. Men likevel så greide de å fly helt i fra Europa til Amerika med dem.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Airship

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, gi meg halve lønna di da :p

Du som virker å være så bemidlet.

 

Ehm, hvorfor i alle dager skulle jeg det? Saken var at når jeg tenker på luksusbiler tenker jeg på spesifikke biler, ikke på prisen. De fleste er såklart dyre, men det er ikke en betingelse når jeg tenker på en slik bil. 

Lenke til kommentar

Nei hvorfor skulle du det.. Godt at du er enig i at de er dyre. Synes det var en interessant debatt. Fortsett, kjør debatt. Står det seg virkelig sånn at fattige betaler for disse EL-bilene indirekte via bompengefritaket? Interessant vinkling.

 

Misunnelse vil alltid være en sterk følelse :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Tesla priser tydeligvis økning i batterikapasitet veldig høyt (når man holder andre tilvalg så likt som mulig), fordi de kan. Det gir et kjempeincentiv til konkurrenter om å tilby biler med høy batterikapasitet. Det er selvsagt en tanke eller to bak det. Det ene er å gi bransjen et spark bak til å utvikle seg raskere og det andre er å håve inn penger for å spe på ytterligere utvikling og økning av produksjonskapasitet. Betaler man 1,3 millioner for en topp Tesla så er lite av pristillegget sammenlignet med en bunnmodell fundert i kostnader ved batteriet.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tull. Det er en ønsket politikk for å fremskynde overgangen til elbil.

Det er tull fordi det blir urettferdig for de som ikke har så god råd at de kan kjøpe bil med fordeler. Det er galt at dette ønske om å fremskynde overgangen til elbil skal gå på bekostning av dem.

 

Dette er bompenger, som betales for bruk av vei, uavhengig av drivstoff.

 

Momsfritaket er ett så sterkt hjelpemiddel for inføring av elbiler, at det ikke er nødvendig med slike skjevfordelte fordeler som bompenger rabatt/fritak.

Lenke til kommentar

Nei, siden vi diskuterer i Norge er det jo normalt å se på Norske priser tenker jeg. 

 

For meg er det ikke luksus å kjøre i en skranglekasse det finnes en av i verden, nei. 

 

Som sagt, jeg definerer ikke luksusbil som pris, nei. Men jeg sier ikke det er feil å si det heller, det er bare hvordan jeg definerer en luksusbil. 

Diskuterte vi Norge - Nei  (jeg trodde) vi diskuterte at Tesla ikke lagde luksusbiler iflg ditt utsagn.

Jeg har tilbakevist dette. Top 10 Luxury cars i UK (les tidligere vedlagt lenke) har Tesla model S på lista. Uansett hva differansen på de er i Norge,Sverige eller i Usbekistan .

Les definisjonen på luksusskatt.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuterte vi Norge - Nei  (jeg trodde) vi diskuterte at Tesla ikke lagde luksusbiler iflg ditt utsagn.

Jeg har tilbakevist dette. Top 10 Luxury cars i UK (les tidligere vedlagt lenke) har Tesla model S på lista. Uansett hva differansen på de er i Norge,Sverige eller i Usbekistan .

Les definisjonen på luksusskatt.

 

Ja, det var Norge som ble diskutert. Ja, det er mange som definerer det som en luksusbil, og mange som ikke gjør det. Jeg er sistnevnte, som jeg har forklart. 

 

Vi har ikke luksusskatt i Norge(ordet brukes ikke i skattevedtak.). 

 

Men, hva er det egentlig vi diskuterer her? Definisjonen luksusbil er ikke særlig interessant synes jeg, kan vi få noe kontekst eller fortsette i trådens ånd? 

Lenke til kommentar

Ja, det var Norge som ble diskutert. Ja, det er mange som definerer det som en luksusbil, og mange som ikke gjør det. Jeg er sistnevnte, som jeg har forklart.

 

Vi har ikke luksusskatt i Norge(ordet brukes ikke i skattevedtak.).

 

Men, hva er det egentlig vi diskuterer her? Definisjonen luksusbil er ikke særlig interessant synes jeg, kan vi få noe kontekst eller fortsette i trådens ånd?

 

Javel. Du er veldig flink selv til å dra diskusjoner off topic. Men jeg konkluderer med at du ikke vil kjøpe Tesla om du skal ha en luksuriøs bil og at Tesla har ingenting med luksus å gjøre.

 

Angående elbil og bompenger.

Fra mars 2019 skal iflg Oslopakke 3 også elbiler betale bompenger i Oslo. Dette hae vært varslet for en god stund siden. Og det er ikke snakk om mere enn en tier. Noe man bør la være å grine over som elbil eier av biler fra 400- 1,3 Mill.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/politikk/alt-du-ma-vite-om-oslopakke-3/

 

Spørsmålet er hva de gjør på sikt når inntjeningen daler etter hvert som flere bytter til elbil. De som kjører med hybrid , bensin og diesel betaler så det holder (samme med biler over 3,5T).

Bensin og Hybrid betaler da +340% ift elbil og Diesel +390%.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er de ikke subsidiert av staten nei. Men de er fortsatt "subsidiert" i form av at pengene staten taper på disse er nødt til å hentes fra et sted.

Staten taper det dei hypotetisk kunne tjent, men avgiftsfritaket eksisterer for å auke salget av elbiler. Med fossilavgifter ville elbilane vore fole dyre og nesten ikkje salg, og staten "taper" like mykje.

Lenke til kommentar

Og det er ikke snakk om mere enn en tier. Noe man bør la være å grine over som elbil eier av biler fra 400- 1,3 Mill.

Jeg har aldri skjønt argumentet om at desto mer man tømmer kontoen for å kjøpe bil desto mer har man igjen til å betale bompenger og andre avgifter. Kan du forklare?

 

F.eks 500 000 til bil og lave driftsutgifter eller 350 000 til bil og høye driftsutgifter. For min del er det i hvert fall det som var valget. En brukt tesla vs ny bensin/diesel stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...