Dubious Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 EL-bil politikken i dag straffer de som kjører fossilt Salget vil ikke gå noe ned ved å innføre mva. på den biten som passerer 300k, folk vil bare velge billigere EL-biler, altså ikke luksusbilen Tesla, som vil slite mye mindre på veiene Svært få som trenger rekkevidden og det er svært få som har bare EL-bil Om vi skal bruke vekt som avgiftsgrunnlag for bom så vil Tesla bli dyrere å kjøre enn de fleste fossilbiler Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 EL-bil politikken i dag straffer de som kjører fossilt Salget vil ikke gå noe ned ved å innføre mva. på den biten som passerer 300k, folk vil bare velge billigere EL-biler, altså ikke luksusbilen Tesla, som vil slite mye mindre på veiene Svært få som trenger rekkevidden og det er svært få som har bare EL-bil Om vi skal bruke vekt som avgiftsgrunnlag for bom så vil Tesla bli dyrere å kjøre enn de fleste fossilbiler Det er i hovedsak piggdekk og tungtransport som sliter på vegen, personbiler selv om de veier 2 tonn, sliter lite på vegen. Husk og at Tesla har store biler som størrelsesmessig og motormessig er i X5\Passat Stv\GTE-serieland og de er faktisk ikke så mye lettere når man regner inn kraftig motorisering, automat etc. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien Totalt sett ruller det få Tesla S\X på vegen, de er nisjebiler som BMW X5, BMW 7-serie etc som relativt få kjøper pga pris. De fleste elbiler er Leaf og eGolf og de veier bare marginalt mer enn sine fossile tvillinger. Tesla kommer med Model 3 og Model Y snart og de veier bare marginalt mer enn tilsvarende fossilbil (1500-1700ish). De vil garantert selge langt bedre enn S\X pga en mye hyggeligere pris. Piggdekkandel elbiler ligger på ca 10%, for fossilbiler ca 20% så faktisk sliter fossilbiler mer på vegene pga dekkvalg. Man kan så argumentere for at man mange steder i nord ikke kan velge elbil pga dårlig utbygd lading, samt at endel fossilbiler kjøres steder hvor piggdekk er et must, noe jeg har stor forståelse for. Allikevel vil være bil i snitt slite mer på vegen. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Jeg har ikke vært der selv, men siden du trakk fram Finnøy: Hvor mye rushtrafikk er det egentlig å bekjempe der? 3000 innbyggere i hver sin bil mellom bensinstasjonen og butikken kl 16.00 til 16.10?Det er ikke noe rushtidsavgift på Finnøy(så vidt jeg vet). Det er ikke derfor de har bomstasjon der. Det er for å betale ned en veldig dyr tunnel som de som bruker den har svært god nytte av. Da syns jeg det er en rettferdig ordning at ikke du og jeg betaler hele den tunnelen hvis vi ikke vil bruke den. Det blir litt som med ferje; skulle den vært fullt ut statssponsa? Det syns ikke jeg. Greit, staten kan subsidiere noe for å unngå veldig høye priser, men jeg syns det er fair at de som bruker ferja betaler for den. Rushtidsavgift har hatt god effekt i Bergen og nå til høsten kommer det til Stavanger. Jeg syns det er bra å kunne bruke slike virkemidler når det viser seg at de virker. Ambisjonen er nullvekst i biltrafikken og pengene skal brukes til en bypakke i Nord-Jæren som ser svært bra ut. Hvem skal betale for europaveiene og andre forbindelser der det er lange strekninger uten bebyggelse?Staten? Vi får alle nye eller bedre veier før eller siden i det lange løp. Det handler bare om hvordan man stykker opp regninga. Skal for eksempel nåværende generasjon betale for Finnfast, men neste slippe?Ja, jeg ser ikke det store problemet med det. Vedlikehold er nok kanskje mer fornuftig å ta over skatteseddelen i en eller annen form etter veien er nedbetalt. Selv om forbindelsen har et perspektiv på minst 50 år. Vedlikeholdsbehov og trafikkmengde er ikke automatisk synkronisert. Det trengs prioriteringer der noen sitter med den overordnede fordelingen. Bompenger gir ikke den fleksibiliteten.Det virker som du har misforstått litt hva jeg mener. Jeg tenker ikke at bompenger skal være 100% av finansieringen for veier. Jeg mener bare at en del bomringer er fornuftige. Da tenker jeg spesifikt i form av virkemidler for å kunne glatte ut rushtidstrafikk eller samle inn penger til lokale, nye veiprosjekt. I de tilfellene mener jeg det er fornuftig og mer rettferdig enn mange andre alternativ. Lenke til kommentar
Federico Zenith Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 [...] Altså ville jeg som politiker ha foreslått: 25% av vanlig takst på elbiler, 125% for bensinbiler... Jeg er enig og har argumentert for å benytte andel elbil-bompasseringer som variabel: f.eks. hvis elbil utgjør 25% av bompasseringene, blir det som du sier 25%-125% sats, hvis elbilandel blir 50% så blir det 50%-150% osv.Kjører du matematikken, er det flere fordeler: 1) forutsigbar og konstant fordel for å bytte til el fra fossil; 2) konstant inntekt for bomselskapene uansett hvor mange elbiler kjører; 3) endringene er gradvise og ikke plutselige, vilkårlige avgjørelser tatt av en byråkrat, og det er ingen rom for forhandlinger eller føleri - kun statistikk. Dette kan utvides til f.eks. fergetakster, parkeringstakster, MVA på bilkjøp og de fleste elbilfordeler (ikke noen som tilgang til kollektivfeltet), der det enkelte selskapet eller myndighet holder styr på hvor mange elbiler benytter seg av deres tjenester. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Når vi er inne på avgifter og sånt EL-biler burde vært fritatt mva opp til 300k, alt over må en betale mva. for Kan kalle det hva man vil, men da blir det en luksusskatt på lik linje med fossilbiler Forklar hvordan det vil øke utbredelsen av elbiler.. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Forklar hvordan det vil øke utbredelsen av elbiler.. Jeg skrev at det vil ikke minske salget og vi trenger ikke flere biler på veien MYE bedre om de gjør det billigere å ta bussen enn at det skal være billig å kjøpe luksusbil Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Jeg skrev at det vil ikke minske salget og vi trenger ikke flere biler på veien MYE bedre om de gjør det billigere å ta bussen enn at det skal være billig å kjøpe luksusbil Men en Tesla er verken billig eller noen luksusbil(bare hør med bil entusiastene!). De aller fleste elbiler er priset tilnærmet likt dens "konkurrenter", men en betaler ikke avgifter. Det er mange tiltak til billig buss også, i min by koster det 10 kroner å ta bussen, overalt. Dette er noe kommunen må inn å bruke penger på. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Kommunen må få pengene fra en plass og da er bom på El-bil en suveren måte Tviler på at de som kjører el-bil, vil hoppe over på fossilbil bare fordi de må betale halv bom I beste fall så vil de ta bussen oftere, da det kan bli mer lønnsomt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Men en Tesla er verken billig eller noen luksusbil(bare hør med bil entusiastene!). Høy pris likestilles med luksus. Selv om bilen er laget av legoklosser og har strikkmotor.Fordi det er ansett som luksus å kunne ha råd til en bil til 1.3 Milloner. Det andre som definerer dette er prestisje det gir å eie eller disponere den (ulike årsaker). 2017 Model S 1.280000,- https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118021058 2017 Model X 1.315 000,- (billigste 2017 100D 850 000,-) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98408366 Mercedes S400 er også luksus bil (samme prisnivå ca 1.3 M) Telsla er på top 10 listen over luxurious cars i UK. https://www.autocar.co.uk/car-news/best-cars/top-10-best-luxury-cars Endret 14. juni 2018 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Høy pris likestilles med luksus. Selv om bilen er laget av legoklosser og har strikkmotor. Fordi det er ansett som luksus å kunne ha råd til en bil til 1.3 Milloner. Det andre som definerer dette er prestisje det gir å eie eller disponere den (ulike årsaker). 2017 Model S 1.280000,- https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118021058 2017 Model X 1.315 000,- (billigste 2017 100D 850 000,-) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98408366 Mercedes S400 er også luksus bil (samme prisnivå ca 1.3 M) Telsla er på top 10 listen over luxurious cars i UK. https://www.autocar.co.uk/car-news/best-cars/top-10-best-luxury-cars Nå er du lite kul, man får model s for langt mindre. Og en rå s klasse er langt i fra samme bil... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 De som kjører fossilt i Trondheim, blir straffet med høyere bomrpiser, fordi så mange har valgt å kjøre EL-bil Trafikken har ikke gått opp, eller ned for den sakskyld, men for mange har gått over til å kjøre elektrisk.. JA til bomavgift for EL-biler i hele landet Ja, det vil komme. Men først må det bli nok elbiler på veiene. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Tallene sier deg i mot. Snittlønnen til elbileiere er mye høyere enn snittet. Elbiler er subsidiert av staten. Ergo -> de med høyere inntekt har fått mer subsidier til biler enn de med lavere inntekt. De med høyere inntekt har også skattet mer til staten enn de med lavere inntekt, så de er slett ikke subsidiert av fattige. Fattige vil knapt betale noe i skatt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Når vi er inne på avgifter og sånt EL-biler burde vært fritatt mva opp til 300k, alt over må en betale mva. for Kan kalle det hva man vil, men da blir det en luksusskatt på lik linje med fossilbiler Det ville vært håpløst, da bilene folk faktisk kan bruke gjerne koster mer. En familie med behov for å kjøre langt vil slite med Leaf, for eksempel. Det man ender opp med da er at folk som trenger plass og/eller rekkevidde kjøper fossilbiler, og dermed når man ikke målene man har satt seg. Med ditt forslag er det bare rike som vil ha råd til elbiler med OK størrelse eller rekkevidde. Endret 14. juni 2018 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 2017 Model S 1.280000,- https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118021058 Du synes ikke det er litt løgnaktig av deg å linke til en bil som koster omtrent det dobbelte av det billigste utgave av Model S koster ny? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Det å ha prisfirskjell basert på type drivstoff er vare feil, tull og unøyaltig på en slik måte at det rammer brukere urettferdig. (Type kollektiv avstraffelse?) Nei, det er ikke tull. Det er en ønsket politikk for å fremskynde overgangen til elbil. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Ja, det vil komme. Men først må det bli nok elbiler på veiene. Det er nok EL-biler på veiene Det er derimot for mange fossilbiler De vil ha mindre biler på veiene, men fossilbilene blir erstattet av EL-biler og trafikken har faktisk økt siden salget på EL-biler økte Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Du synes ikke det er litt løgnaktig av deg å linke til en bil som koster omtrent det dobbelte av det billigste utgave av Model S koster ny?Seriøst.Hvorfor er det løgnaktig å linke til en topputstyrt 2017 D100 ludicrus modell ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 (endret) Nå er du lite kul, man får model s for langt mindre. Og en rå s klasse er langt i fra samme bil...Du som sier at Telsla ikke er luksus bil.Jeg gir deg bevis og eksempler på det motsatte , så bare sutrer du istedet for å innrømme at du har feil i utsagnet ditt. Makan Sjekk pris på samme 2017 toppstyrt Model S 100DL i sverige 1.85 Mill https://www.blocket.se/ystad/Tesla_Model_S_P100DL_76457057.htm?ca=11&w=3&last=1 Så den dyraste BMW X6 M50 2018 jeg fant til ca det halve. 975 000,- https://www.blocket.se/ostergotland/BMW_X6_M50d_Ultimate_Edition__reg_fore_Bonus_79657831.htm?ca=11&w=3 Billigste 2017 Model S (60D) som p.t ligger på blokket.se til 837 000,- SEK https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_Model_S_60D__75D__Leasebar__AP2_Soltak__79403487.htm?ca=11&w=3 Der får man to 2018 BMW X6 M50 topp modell for prisen av en Tesla S topputgave 2017 100DL . Så ikke kom å påstå at Tesla ikke er og har vært forbundet med luksus biler. Både i pris, prestisje og ytelse. Endret 14. juni 2018 av syar2003 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Det er nok EL-biler på veiene Det er derimot for mange fossilbiler De vil ha mindre biler på veiene, men fossilbilene blir erstattet av EL-biler og trafikken har faktisk økt siden salget på EL-biler økte bilane blir berre større og større, men du ønsker kanskje færre biler? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Du som sier at Telsla ikke er luksus bil. Jeg gir deg bevis og eksempler på det motsatte , så bare sutrer du istedet for å innrømme at du har feil i utsagnet ditt. Makan Sjekk pris på samme 2017 toppstyrt Model S 100DL i sverige 1.85 Mill https://www.blocket.se/ystad/Tesla_Model_S_P100DL_76457057.htm?ca=11&w=3&last=1 Så den dyraste BMW X6 M50 2018 jeg fant til ca det halve. 975 000,- https://www.blocket.se/ostergotland/BMW_X6_M50d_Ultimate_Edition__reg_fore_Bonus_79657831.htm?ca=11&w=3 Billigste 2017 Model S (60D) som p.t ligger på blokket.se til 837 000,- SEK https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_Model_S_60D__75D__Leasebar__AP2_Soltak__79403487.htm?ca=11&w=3 Der får man to 2018 BMW X6 M50 topp modell for prisen av en Tesla S topputgave 2017 100DL . Så ikke kom å påstå at Tesla ikke er og har vært forbundet med luksus biler. Både i pris, prestisje og ytelse. Hvorfor ser du på svenske biler egentlig? Jeg ville egentlig ikke kalt noen av disse bilene luksus, heller premium. Luksus for meg er S klasse, maybach, phantom osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå