hekomo Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Hvis du er så intressert i å sammenligne får du være ærlig nok til å sammenligne avgift pr. km, så kan vi diskutere fra de tallene hvem som er sterkt avgiftsbelagt. Nei, du må også ta med energi(mis)bruk i beregningen. Og ting som helseeffekt (partikler fra eksos, osv.). Det er mange parametre her hvis man først skal begynne å pirke. Med et antatt forbruk på 2kWh/mil, 0.7l/mil (bensin) og 0.5l/mil (Diesel) får jeg følgende avgiftskroner for drivstoff pr. km: El: 7øre Diesel: 40 øre Bensin: 63 øre Du glemmer vel virkningsgrad her. Endret 13. juni 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Nå er da ikke Tesla noen luksusbil heller. Noen bil for den jevne nordmann er det hvertfall ikke. Problemet har jo vært mangel på modeller, det var det eneste brukende for familier. Nå kommer det heldigvis bedre tider. Jeg ser ikke helt hvorfor pris skal være avgjørende, røkke får trekke i fra renter på selvangivelsen han også.. Biler som koster det dobbelte av en gjennomsnittlig årslønn og får fullt avgiftsfritak på flere hundre tusen kroner syns hvertfall ikke jeg er helt fair. Poenget er: Hensikten har vært å fremme miljøvennlige biler. Pga Tesla har effekten også blitt at man har gitt masse skattefritak til de rikeste i befolkningen. Endret 13. juni 2018 av Nimrad Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Noen bil for den jevne nordmann er det hvertfall ikke. Biler som koster det dobbelte av en gjennomsnittlig årslønn og får fullt avgiftsfritak på flere hundre tusen kroner syns hvertfall ikke jeg er helt fair. Poenget er: Hensikten har vært å fremme miljøvennlige biler. Pga Tesla har effekten også blitt at man har gitt masse skattefritak til de rikeste i befolkningen. Nå koster de dog fra en årslønn og oppover, men det er dyre biler for all del! Jeg er dog generelt sett uenig i å skille slike ting. Det skal være likt for alle, etter min mening. Rik eller fattig. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Jeg syns generelt tiltaket er bra. Men jeg syns det er litt uheldig at Tesla S/X har fått såpass kraftige avgiftsfritak. Den såkalte "tesla-avgiften" var et godt forslag i mine øyne. "Luksus"biler fortjener ikke like kraftige fritak spør du meg. Jo, det gjør de. Spesielt når de i realiteten var de eneste som tilbød god nok rekkevidde for mange. Det er uansett bedre at noen kjøper en Tesla enn at de kjøper en fossilbil. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Nå koster de dog fra en årslønn og oppover, men det er dyre biler for all del!De billigste modellen koster goodt over en gjennomsnittslønn. Og de dyreste får så klart sponset MVA-fritt soltak, elektrisk bakluke, oppvarming i setene osv osv. For meg gir det null mening at det skal være totalt fritt for avgifter. Jeg er dog generelt sett uenig i å skille slike ting. Det skal være likt for alle, etter min mening. Rik eller fattig.Det er jo en ganske heftig påstand. Hva er likt for alle? Lik lønn til alle? Lik skattesats til alle uavhengig av lønn? Generelt i Norge har det alltid vært slik at staten skal skjevfordele. Tjener du mer enn snittet bør du betale mer enn snittet til fellesskapet. Også som en andel av hva du tjener, ikke bare i kroner og øre. Det finnes ingen parti på stortinget som er uenige i det, men de er uenige i hvor mye mer de rikeste skal betale og hvor mye mindre de fattigste skal betale. Jeg har forholdt meg til det premisset. Og da er det ingen tvil om at avgiftsfritak på Tesla har gitt en motsatt effekt. Som sagt. Jeg er enig i at selv dyre Tesla-er skal slippe noen avgifter. Jeg syns bare det er alt for ekstremt slik det er nå. Jo, det gjør de. Spesielt når de i realiteten var de eneste som tilbød god nok rekkevidde for mange. Det er uansett bedre at noen kjøper en Tesla enn at de kjøper en fossilbil. Så du vil at de fattige skal sponse de rike med nye biler? Det er jo egentlig i god miljø-ånd det. Vi rike i vesten har forurenset verden og nå får fattige utviklingsland betale regningen. Endret 13. juni 2018 av Nimrad Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 De billigste modellen koster goodt over en gjennomsnittslønn. Og de dyreste får så klart sponset MVA-fritt soltak, elektrisk bakluke, oppvarming i setene osv osv. For meg gir det null mening at det skal være totalt fritt for avgifter. Det er jo en ganske heftig påstand. Hva er likt for alle? Lik lønn til alle? Lik skattesats til alle uavhengig av lønn? Generelt i Norge har det alltid vært slik at staten skal skjevfordele. Tjener du mer enn snittet bør du betale mer enn snittet til fellesskapet. Også som en andel av hva du tjener, ikke bare i kroner og øre. Det finnes ingen parti på stortinget som er uenige i det, men de er uenige i hvor mye mer de rikeste skal betale og hvor mye mindre de fattigste skal betale. Jeg har forholdt meg til det premisset. Og da er det ingen tvil om at avgiftsfritak på Tesla har gitt en motsatt effekt. Som sagt. Jeg er enig i at selv dyre Tesla-er skal slippe noen avgifter. Jeg syns bare det er alt for ekstremt slik det er nå. Så du vil at de fattige skal sponse de rike med nye biler? Det er jo egentlig i god miljø-ånd det. Vi rike i vesten har forurenset verden og nå får fattige utviklingsland betale regningen. Koster ca 20% over en snittlønn. Litt usikker på hva du mener med ekstra utstyr, mener du da generelt eller bare for tesla? Førstnevnte kan jeg forsåvidt være enig i altså. Alle havner under samme skattesystem ja, som nevnt får de aller rikeste fradrag for renter de også. Selv om de har råd til å betale det... Nei jeg mener ikke at noen skal sponse noe som helst for meg jeg, det klarer jeg fint selv... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Så du vil at de fattige skal sponse de rike med nye biler? Det er jo egentlig i god miljø-ånd det. Vi rike i vesten har forurenset verden og nå får fattige utviklingsland betale regningen. De fattige sponser ingen med noe som helst. Og det er ikke bare rike som kjøper nye biler. Men saken er at det er ønskelig at elbiler ersattter fossilbiler, og det tjener alle på både med miljøgevinst og helsegevinst, samt større utvalg av elbiler. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 De som kjører fossilt i Trondheim, blir straffet med høyere bomrpiser, fordi så mange har valgt å kjøre EL-bil Trafikken har ikke gått opp, eller ned for den sakskyld, men for mange har gått over til å kjøre elektrisk.. JA til bomavgift for EL-biler i hele landet Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Koster ca 20% over en snittlønn. Litt usikker på hva du mener med ekstra utstyr, mener du da generelt eller bare for tesla? Førstnevnte kan jeg forsåvidt være enig i altså.Det har ingenting med merke å gjøre. Det er like urettferdig i mine øyne at Jaguar i-pace får det. Alle havner under samme skattesystem ja, som nevnt får de aller rikeste fradrag for renter de også. Selv om de har råd til å betale det...Hvorfor er det relevant egentlig? Problemet jeg påpeker er at staten har subsidiert den rikeste delen av befolkningen og jeg syns noe burde gjøres for at disse subsidiene ikke skal være så ekstreme. Nei jeg mener ikke at noen skal sponse noe som helst for meg jeg, det klarer jeg fint selv...Det var ikke skrevet til deg. De fattige sponser ingen med noe som helst. Og det er ikke bare rike som kjøper nye biler.Tallene sier deg i mot. Snittlønnen til elbileiere er mye høyere enn snittet. Elbiler er subsidiert av staten. Ergo -> de med høyere inntekt har fått mer subsidier til biler enn de med lavere inntekt. Men saken er at det er ønskelig at elbiler ersattter fossilbiler, og det tjener alle på både med miljøgevinst og helsegevinst, samt større utvalg av elbiler.Selvfølgelig. Elbiler er jo fremtiden. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Nei, du må også ta med energi(mis)bruk i beregningen. Og ting som helseeffekt (partikler fra eksos, osv.). Det er mange parametre her hvis man først skal begynne å pirke. Det er strengt tatt en helt annen diskusjon. Jeg sier ikke det er feil at bensin og diesel er tyngre avgiftsbelagt en el. Jeg sier det er feil å late som om el er tyngre avgiftsbelagt enn bensin og diesel. Du glemmer vel virkningsgrad her. Nei, i den grad det er relevant er det bygd inn utregningen. Beregningen var avgiftskroner pr. km. Øker du virkningsgraden får du naturligvis lavere avgiftskostnad. Endret 14. juni 2018 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Jeg syns generelt tiltaket er bra. Men jeg syns det er litt uheldig at Tesla S/X har fått såpass kraftige avgiftsfritak. Den såkalte "tesla-avgiften" var et godt forslag i mine øyne. "Luksus"biler fortjener ikke like kraftige fritak spør du meg.En av tingene jeg digger med det avgiftsfritaket er at det er så herlig enkelt! Tenk hvilket byråkratisk garnnøste man *kunne* laget av dette hvis man skulle latt misunnelsen herje fritt og bedømt hver enkelt komponent på bilen som 'luksus', 'ikke-luksus', '36,9% luksus'.. Dessuten kan du bite deg i nesa på at *mange* vil insistere på at ting som store batterier og hurtig lading er nettopp luksus og bør beskattes deretter.. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 En av tingene jeg digger med det avgiftsfritaket er at det er så herlig enkelt! Tenk hvilket byråkratisk garnnøste man *kunne* laget av dette hvis man skulle latt misunnelsen herje fritt og bedømt hver enkelt komponent på bilen som 'luksus', 'ikke-luksus', '36,9% luksus'.. Dessuten kan du bite deg i nesa på at *mange* vil insistere på at ting som store batterier og hurtig lading er nettopp luksus og bør beskattes deretter.. Ja jeg er enig i at det er enkelt. Men det betyr ikke at det er bra. Å slenge kommentarer om misunnelse er latterlig spør du meg. Da gir du elbilmotstandere mye godt stoff å bruke. Jeg ønsker ikke såpass ekstreme subsidier av dyre biler. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Ja jeg er enig i at det er enkelt. Men det betyr ikke at det er bra. Å slenge kommentarer om misunnelse er latterlig spør du meg. Da gir du elbilmotstandere mye godt stoff å bruke. Jeg ønsker ikke såpass ekstreme subsidier av dyre biler.Hvordan kan det *ikke* være misunnelse? Det er ikke lite sutring om å subsidiere de høytlønte i denne tråden.. Enkelt er bra! Komplekse ordninger for å oppnå millimeterrettferdighet har vi nok av. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Når vi er inne på avgifter og sånt EL-biler burde vært fritatt mva opp til 300k, alt over må en betale mva. for Kan kalle det hva man vil, men da blir det en luksusskatt på lik linje med fossilbiler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Det er jo negativt. Man ønsker effekt på rushtrafikk(lavere trafikk i rushtiden). Det viser seg jo at rushtidsavgift gjør akkurat det.Jeg har ikke vært der selv, men siden du trakk fram Finnøy: Hvor mye rushtrafikk er det egentlig å bekjempe der? 3000 innbyggere i hver sin bil mellom bensinstasjonen og butikken kl 16.00 til 16.10? Nettopp. Derav bompenger. Betal for veien du bruker. Forstå meg rett; jeg mener at bomstasjoner kan være veldig passende på en del spesifikke veiprosjekter. Finnfast er et typisk slik eksempel hvor man erstatter ferje med tunnel og da mener jeg det er mye mer rettferdig å sette opp bomstasjon enn å ta det fra felleskassa. Samme med Ryfast. Det er stikk i strid med hva vi tradisjonelt sett har gjort i Norge hvertfall. Øysamfunn vil forsvinne. Nord-Norge vil få mye mindre. Det blir i så fall en heeeeeelt annen politisk diskusjon om man bør fordele etter behov eller fordele likt. Hvem skal betale for europaveiene og andre forbindelser der det er lange strekninger uten bebyggelse? Vi får alle nye eller bedre veier før eller siden i det lange løp. Det handler bare om hvordan man stykker opp regninga. Skal for eksempel nåværende generasjon betale for Finnfast, men neste slippe? Selv om forbindelsen har et perspektiv på minst 50 år. Vedlikeholdsbehov og trafikkmengde er ikke automatisk synkronisert. Det trengs prioriteringer der noen sitter med den overordnede fordelingen. Bompenger gir ikke den fleksibiliteten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Hvordan kan det *ikke* være misunnelse? Det er ikke lite sutring om å subsidiere de høytlønte i denne tråden.. Enkelt er bra! Komplekse ordninger for å oppnå millimeterrettferdighet har vi nok av. Helt enig, hvorfor i alle dager skal en ha en slik ordning for bil når vi ellers ikke har det. Skal alle over snittlønn miste alle goder? De er jo rike må vite. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Når vi er inne på avgifter og sånt EL-biler burde vært fritatt mva opp til 300k, alt over må en betale mva. for Kan kalle det hva man vil, men da blir det en luksusskatt på lik linje med fossilbiler En jantelov-avgift altså. Så en bil som koster 299 999 koster akkurat det, men bestiller man den med vinterdekk i tillegg så skal den altså koste 75 000 kr mer? Det henger ikke på greip. Da skaper man et kunstig skille som gir kunstige utslag. Tyskland har prøvd noe sånt. En praktisk talt egen Tesla-avgift, som har resultert i at folk som trenger god rekkevidde presses over på fossilt drivstoff. Elbilandelen i Tyskland er veldig mye lavere enn her. I Norge ville det fungert ennå dårligere grunnet mer spredt bosetting og dermed større behov for rekkevidde. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Mye bedre enn mva. fra første krone, som vil komme og bilen vil ikke koste 75k mer, om da ikke dekkene koster 225k Det jeg mente var at man betaler mva. på det som kommer over 300k Endret 13. juni 2018 av Dubious 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Så det du sier er at vanlige folk ikke skal få rå til elbil som dekker et stort behov for rekkevidde? Det er jo helt vanvittig og slår hull i hensikten med elbilpolitikken, samtidig som det skaper et kunstig skille. Vi har allerede et skattesystem som favoriserer de lavtlønte framfor de høytlønte. Det kan ikke være sånn at de høytlønte etter å ha betalt en høyere skatteprosent også skal måtte betale mer for varene i butikken/bilforhandleren i tillegg. Mva kommer på elbil før eller siden, men som sagt. Både folk og næringsliv MÅ få forutsigbar politikk å forholde seg til. Å gå fra 0 til 25% mva over natta, helt uannonsert kommer ikke til å føre noe bra med seg. Da får vi samme reaksjon som i Danmark. Vi må altså få annonsert avgiftsstrategien i lang tid fremover. Prosentsatser, når det trer i kraft, eventuell differensiering ut fra pris, vekt eller andre ting osv. Avgiftene MÅ annonseres i god tid (flere år) før de trer i kraft. I tillegg må ikke innføringen skje fra 0 til 25% over natta. Det må innføres gradvis. F.eks 2,5% økning hvert år frem til standard mva-sats. Gjør vi det får vi et lite rush av kjøp før hvert årsskifte. Det vil nok heve elbilandelen mye mer enn å ta alt i et jafs. Men for at det skal kunne bli noe kjøperush MÅ økningene annonseres i god tid slik at folk rekker å tenke gjennom saken grundig, bestille og få levert elbil, selv om det er flere måneder ventetid. Edit: Mva er ikke et differensierings-verktøy, det er en fiskalavgift som har til hensikt å være inntekt for staten. Skal staten differensiere bilavgifter på pris så bør de kalle en spade for en spade. Tesla-avgift, ta-rikingene-avgift eller Jantelov-avgift. Det bør selvsagt også gjelde andre produkter enn bare elbiler. La de betale en viss promille av månedslønna i bompasseringer, dyrere dagligvarer, dyrere flybilletter etc. Så vi får et fler-pris system a la diverse turistfeller. En pris for turistene en annen for de lokale. Poenget er at forslaget ditt kommer til å skape så mange nye urettferdigheter og skjevdelinger at det jeg nevner er knapt toppen av isfjellet. Endret 13. juni 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Det er snakk om bompenger. For kjøretøy på veien. Om det i hele tatt skulle være noe pris rabatt på de forskjellige kjøretøyene, burde det reflektere kjøretøyets vekt. Det er allerede slik det er idag for vektklasse over 3,5 tonn, hvorfor ikke videreføre dette? Full personbil avgift for tyngre kjøretøy (over 2 tonn?) 50% rabatt for lettere kjøretøy (under 1,5 tonn?) Og kanskje 25% rabatt for noe imellom der. Er vel også derfor sykkler og andre lette kjøretøy har 100% rabatt? I 2018 er ikke dette ett problem, da en enkelt å greit kunne koblet vekt klasse rabatt med bilens skiltnummer/bombrikke. Det å ha prisfirskjell basert på type drivstoff er vare feil, tull og unøyaltig på en slik måte at det rammer brukere urettferdig. (Type kollektiv avstraffelse?) Bensin og diesel har allerede en avgift 150% (!!) så argumentet om at kjøretøy som forbruker slikt drivstoff skal betale mer for bompasseringer, eller at elektriske kjøretøy ikke skal betale i det hele tatt, henger ikke på greip. "Alle er tjent ved å bytte ut hydrokarbon biler med elektriske biler" ikke glem at alle også er tjent ved å ha bedre veier ettersom det gir mindre slitasje (både for kjøretøy, dekk, bremser og vei), mindre støy, lavere drivstoff forbruk, tryggere veier, mindre kø, ++++. Så alt i alt vil jeg si at vi er bedre tjent å få inn mer penger/avifter til veier, enn å "tape" vei penger ved å fokusere på å erstatte hydrokarbon biler med elektriske biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå