Gå til innhold

Elbiler må betale bompenger i Rogaland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører elbil og synes det er bra vi og må betale bompenger. 50% rabatt er greit for å fortsatt holde på incentivene noen år til frem til man får tak i reele fossilalternativer som koster bare litt mer enn tilsvarende stor fossilbil slik at drivstoff og lavere serviceutgiftere over noen år gjør dem ca like kostbare.

 

Pr idag er de reele familiealternativene (Tesla) for dyre for de fleste. De rimeligere modellene av andre elbiler går for kort og har for lite plass eller kan ikke kjøpes (Ampera-E). Nye Leaf er dog ikke så verst på plass, men blir ikke et godt alternativ før 60-versjonen er på plass. Jeg kjøpte en Tesla for 4,5 år siden for litt under 500k og den er vår eneste bil (3 barn og ofte med venner i ekstrasetene i bagasjerommet). Vårt alternativ var da en Touran\Prius seven som lå på rundt 350k i pris, men etter noen år kostet det samme totalt sett. Idag koster rimeligste Tesla rundt 150k mer, noe som blir en drøy terskel for mange. For familier med f.eks 1-2 barn hadde det verdt en dårlig løsning da de fint kan klare seg med en Skoda Octavia eller Kia ceed stv til 250-300. Et sted mellom 2020 og 2025 er det nok på tide å fase ut alle elbilalternativene, dog vil alltid drivstoff og service være vesentlig rimeligere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Elbileier her også. Helt greit med harmonisering av bompenger slik at ulike typer personbiler avgiftsbelegges likt, blant annet fordi de tar like mye plass på veiene. Men nå mener jeg også at bompenger generelt er en uting som burde vært erstattet av en km-basert veibruksavgift med enten automatisk avlesning av km-stand eller manuell kontroll en gang i året og valg mellom årlig fakturering basert på målingene og månedsbasert fakturering ut fra 1/12 årsforbruk.

 

Slike avgiftsendringer må annonseres lang tid i forveien. Både privatpersoner og næringsliv fortjener forutsigbarhet når de skal gjøre sine innkjøp som skal nedbetales i mange år fremover.

 

Det samme gjelder innføringen av mva på elbiler. Annonsering lang tid i forveien, og ikke noen voldsom endring over natta. Gradvis innføring med for eksempel +2,5% mva per år fra 2023 til 2033, dersom det blir annonsert i 2018,

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette måtte vel komme, siden bompenger er et altfor enkelt tiltak for å hente inn penger til statskassa. MEN: kan vi ikke beholde forskjellen mellom elbil og bensinbiler? Dvs for hver krone som tillegges elbiler, økes avgiftene for bensinbiler tilsvarende. Alt annet vil være å gjeninføre bensinbiler avgiftsmessig.

 

Og ift til hvor skadelig elbiler er: det er sant at en elbil tar mye plass på vegen og sliter på vegbanen, men mange bomringer er rundt byene, og elbilene gjør mye mindre negativt utslag på bymiljøet både i forhold til støv- og gass utslipp og støy.

 

Altså ville jeg som politiker ha foreslått: 25% av vanlig takst på elbiler, 125% for bensinbiler...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbileier her også. Helt greit med harmonisering av bompenger slik at ulike typer personbiler avgiftsbelegges likt, blant annet fordi de tar like mye plass på veiene. Men nå mener jeg også at bompenger generelt er en uting som burde vært erstattet av en km-basert veibruksavgift med enten automatisk avlesning av km-stand eller manuell kontroll en gang i året og valg mellom årlig fakturering basert på målingene og månedsbasert fakturering ut fra 1/12 årsforbruk.

Er det mer rettferdig da? Jeg syns det er helt fair at de som bruker veien betaler for det. Spesielt i tilfeller hvor det typisk bygges fastlandsforbindelse ut til øyer synes jeg det er helt innafor med bompenger. At vi brukte hundrevis av millioner for tunnel over til Finnøy som såvidt hadde 3000 innbyggere er ikke noe jeg har særlig lyst å betale ekstra for bare fordi jeg kjører bil. Bompenger har også mulighet for å glatte ut rushtrafikk og som virkemiddel for å hindre trafikkvekst i byer. Jeg ser ikke hvordan alternativet skal bli  noe bedre.

 

Problemet selve bompengeordningen har er vel at det er en mye større psykisk effekt å kjøre gjennom selve bommen. Det føles derfor verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bompenger koster mye i administrasjon og bomsystem å kreve inn, spesielt på små steder med lavt trafikkgrunnlag. Veibruksavgift er til sammenligning nesten gratis å kreve inn. Ikke har det nevneverdig effekt på rushen heller på slike steder.

 

Jeg ser poenget med psykologisk rush-begrensning i byer, men dette mener jeg løses bedre med parkeringsavgifter.

 

Du er kanskje ikke interessert i å være med å spleise på Finnfast, men så er vel heller ikke Finnøyværingene interessert i å være med å spleise på veiprosjekter der du bor. Sånn kan man sette opp mot hverandre ulike områder, helt unødvendig. Det handler om prioriteringer og menneskeverd. Hver person er i utgangspunktet like mye verdt og bør derfor få like mye veipenger til sitt område. Finansieringen bør i større grad følge folketall/trafikkmengde. Det går helt fint å prioritere sånn om vi bare velger riktige politikere til det. Vi har hatt mange nok samferdselsministere fra Senterpartiet for å si det sånn.

Lenke til kommentar

MEN: kan vi ikke beholde forskjellen mellom elbil og bensinbiler? Dvs for hver krone som tillegges elbiler, økes avgiftene for bensinbiler tilsvarende. Alt annet vil være å gjeninføre bensinbiler avgiftsmessig.

 

Altså ville jeg som politiker ha foreslått: 25% av vanlig takst på elbiler, 125% for bensinbiler...

Bompenger er ikke permanent CO2/NOX avgift.

 

 

§27 gir videre hjemmel til i forskrift å fastsette midlertidige tidsdifferensierte bompengetakster til bruk i avgrensede perioder i byområder når det er fare for og ved overskridelser av grenseverdiene for konsentrasjon av forurensning i luft utendørs, fastsatt med hjemmel i forurensningsloven

 

https://www.vegvesen.no/_attachment/61429/binary/964069

Har du satt deg inn i nivået for bompenge avgiftene i og rundt Oslo ?

Kjører bensinbil og har allerede betalt inn ca 200 000 nok til staten i co2/nox avgift.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med GPS-basert innkreving. Må selvsagt gjøres på en slik måte at det ikke er mulig å lese ut detaljert bruksinformasjon.

 

Dette kan f.eks. løses ved at GPS-en (som forøvrig kun MOTTAR informasjon) ligger i bilen, og daglig mottar oppdaterte priskart (som selvsagt kan være rushdifferensierte) og så legger den selv sammen summen og laster opp f.eks. én gang per uke til bomselskapet (altså kun summen å betale). Så kan du heller ha en knapp på GPS-modulen som når du har den på, gjør at bomselskapet får mer detaljert info som de kan sette på fakturaen. Så plomberer du denne dingsen og sjekker plomben på hver EU-kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altfor tidlig å begynne å lempe på elbil-insentivene. Dette vil kunne påvirke utviklingen negativt. Selv om fossilbilister vil måtte betale tilsvarende mer i bompenger så vil det ha en psykologisk effekt.

 

Nei, elbiler bør ha fritak kanskje helt til de utgjør over 50% av bompasseringene, og til det faktisk er elbiler der ute med god rekkevidde i alle prisklasser. Tesla planlegger blant annet en "Model 2" som skal være mindre og enda billigere enn Model 3 igjen, og med tanke på at de er i ferd med å redusere kostnaden på batteriene kraftig så vil også billigmodellen kunne ha en god rekkevidde. At bilen er mindre og lettere vil også bidra til bedre utnyttelse av batterikapasitet.

 

Og så håper jeg at også andre produsenter kommer på banen og slipper billig-elbiler med anstendig rekkevidde.

 

Først da kan man begynne å tenke på å gradvis og forsiktig avvikle elbil-fordelene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med GPS-basert innkreving. Må selvsagt gjøres på en slik måte at det ikke er mulig å lese ut detaljert bruksinformasjon.

 

Dette kan f.eks. løses ved at GPS-en (som forøvrig kun MOTTAR informasjon) ligger i bilen, og daglig mottar oppdaterte priskart (som selvsagt kan være rushdifferensierte) og så legger den selv sammen summen og laster opp f.eks. én gang per uke til bomselskapet (altså kun summen å betale). Så kan du heller ha en knapp på GPS-modulen som når du har den på, gjør at bomselskapet får mer detaljert info som de kan sette på fakturaen. Så plomberer du denne dingsen og sjekker plomben på hver EU-kontroll.

Enig i det, og jeg har foreslått et slikt system her i forumet tidligere. Det ble avfeid som for teknisk komplisert og som for millimeterrettferdig. Jeg mener det kan gjøres teknisk enkelt, uten å gå på bekostning av personvern. Argumentet for millimeterrettferdig skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det må jo være fantastisk egenskap, ikke et motargument.

 

Kombiner GPS-boks i bilen med Nokias stikkprøve dekktester på utvalgte plasser for å kontrollere/beregne eventuelt piggdekktillegg i avgiften

Lenke til kommentar

Bompenger koster mye i administrasjon og bomsystem å kreve inn, spesielt på små steder med lavt trafikkgrunnlag.

Kilde på det? Meg bekjent er kostnadene med bompengeinnkreving dramatisk mye lavere nå enn tidligere.

 

Jeg ser poenget med psykologisk rush-begrensning i byer, men dette mener jeg løses bedre med parkeringsavgifter.

Hvordan ser du for deg å kontrollere parkeringsavgifter (Som i stor grad setter privatrettslig) for å gi en reguleringsimpuls til å unngå overdreven trafikk i rushtiden?

 

 

Du er kanskje ikke interessert i å være med å spleise på Finnfast, men så er vel heller ikke Finnøyværingene interessert i å være med å spleise på veiprosjekter der du bor. Sånn kan man sette opp mot hverandre ulike områder, helt unødvendig. Det handler om prioriteringer og menneskeverd. Hver person er i utgangspunktet like mye verdt og bør derfor få like mye veipenger til sitt område.

Lykke til med det. Du skal få streve med en så dramatisk omlegging av distriktspolitikken.

 

 

Slike avgiftsendringer må annonseres lang tid i forveien. Både privatpersoner og næringsliv fortjener forutsigbarhet når de skal gjøre sine innkjøp som skal nedbetales i mange år fremover.

At elbiler også vil måtte betale bompenger er vel blitt flagget i lang tid. Om man ikke har tatt høyde for at det kan skje kan man bare skylde på seg selv for å ikke følge med. Innføring av bompenger for elbiler har så avgjort vært forutsigbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sikkert fornuftig at el-biler også betaler deler av bompenger da de også tar opp plass i veibanen og produserer støv, støy og mikropartikler som andre biler.

 

Men hvordan vil dette påvrike el-bil salget?

 

El-bil salget dumpet vel rett ned til omtrent null i Danmark når goder og fordeler med el-bil ble fjernet/redusert?

 

Tror nok de fleste kjenner mer på egen lommebok og hvordan fordeler forenkler hverdagen enn miljøpatriotismen når de velger el-bil fremfor diesel eller bensin.

 

Tar man bort krone-fordelene og andre goder så står man fort igjen med miljøpatriotismen som motivasjonen for at folk skal velge el-bil. Så begynner man å se på ulempene med el-biler.. kan ikke fylles opp like kjapt som en bensin/diesel bil... har ikke samme kjørelengde... må tilrettelegge for lading hjemme m.m.

 

Innføring av betaling for halve bompengene er jo også første skrittet... hva er den neste el-bil fordelen som vil reduseres eller fjernes etterpå ?

 

Dette vil ikke være formålstjenelig for å få folk til å kjøpe el-bil, ei heller for at Norge skal nå sine klimautslippsmål for 2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sikkert fornuftig at el-biler også betaler deler av bompenger da de også tar opp plass i veibanen og produserer støv, støy og mikropartikler som andre biler.

 

Men hvordan vil dette påvrike el-bil salget?

 

El-bil salget dumpet vel rett ned til omtrent null i Danmark når goder og fordeler med el-bil ble fjernet/redusert?

 

Tror nok de fleste kjenner mer på egen lommebok og hvordan fordeler forenkler hverdagen enn miljøpatriotismen når de velger el-bil fremfor diesel eller bensin.

 

Tar man bort krone-fordelene og andre goder så står man fort igjen med miljøpatriotismen som motivasjonen for at folk skal velge el-bil. Så begynner man å se på ulempene med el-biler.. kan ikke fylles opp like kjapt som en bensin/diesel bil... har ikke samme kjørelengde... må tilrettelegge for lading hjemme m.m.

 

Innføring av betaling for halve bompengene er jo også første skrittet... hva er den neste el-bil fordelen som vil reduseres eller fjernes etterpå ?

 

Dette vil ikke være formålstjenelig for å få folk til å kjøpe el-bil, ei heller for at Norge skal nå sine klimautslippsmål for 2025.

 

Nei, det dumpet til "0%" når prisene for innkjøp over natten ble langt dyrere, og tilsvarende fossiler er billigere. Noe som alle forventet.

 

At en må betale 50% bompenger påvirker nok ikke salget særlig, i noen områder(les Finnøy) vill det nok ha en dramatisk effekt, men for de fleste er bompenger en liten del av kostnadene med bilhold. Det viktigste er at elbiler kan konkurrere med fossilene på innkjøpspris. 

Lenke til kommentar

Opptil halv pris for bom er vel skånsomt nok.

Det er fremdeles ikke nybilsavgift og mva , samt at utgifter til energipåfylling (lading) er liten.

 

Du vet vel at elavgiften er en større andel av strømprisen, enn avgiftene på bensin er av totalsummen der?

Og hva med folk som kjøre4 en liten, billig fossilbil, framfor en stor SUV?? Skal disse betale mer i bompenger, fordi de går så billig??

Lenke til kommentar

Hva med GPS-basert innkreving. Må selvsagt gjøres på en slik måte at det ikke er mulig å lese ut detaljert bruksinformasjon.

Beskriv gjerne et slik system som har en rimelig grad av robusthet mot å angripes av bilbrukeren.

 

Dette kan f.eks. løses ved at GPS-en (som forøvrig kun MOTTAR informasjon) ligger i bilen, og daglig mottar oppdaterte priskart (som selvsagt kan være rushdifferensierte) og så legger den selv sammen summen og laster opp f.eks. én gang per uke til bomselskapet (altså kun summen å betale).

Denne er triviell å lure. Du trenger bare å jamme den. Hvis du legger på et tvungen korrelator med kjøredistanse, kan den fortsatt triviellt lures med å gi den falske signaler, eller forfalske bilens kilometerteller. Uten en kjørelogg for å avsløre åpenbar forfalskning er dette praktisk talt risikofritt m.h.p. bompengeinnkrevingen.

 

Så kan du heller ha en knapp på GPS-modulen som når du har den på, gjør at bomselskapet får mer detaljert info som de kan sette på fakturaen. Så plomberer du denne dingsen og sjekker plomben på hver EU-kontroll.

Plomberingen har nada betydning. Denne slås ut helt uten å måtte gripe inn i den fysisk, nettopp fordi en GPS mottaker kun mottar data,

Lenke til kommentar

Ikke har det nevneverdig effekt på rushen heller på slike steder.

Det er jo negativt. Man ønsker effekt på rushtrafikk(lavere trafikk i rushtiden). Det viser seg jo at rushtidsavgift gjør akkurat det.

 

Jeg ser poenget med psykologisk rush-begrensning i byer, men dette mener jeg løses bedre med parkeringsavgifter.

Totalt uenig i det. Rushtidsavgift er der både for å glatte ut trafikk om morgenene/ettermiddagene og for å tvinge folk over på kollektivt. En parkeringsavgift rammer helt feil. Joda, kanskje i noen grad i sentrum i storbyene, men i industriområdene blir det kun en ekstra utgift for bedriftene, ikke de ansatte. Jeg kan også fort se for meg at det rammer fattig mer enn rik. Lavtlønnede yrker ser jeg for meg har dårligere betingelse for å få dekket parkeringsavgifter av arbeidsgiver. En dårlig løsning i mine øyne.

 

 

Du er kanskje ikke interessert i å være med å spleise på Finnfast, men så er vel heller ikke Finnøyværingene interessert i å være med å spleise på veiprosjekter der du bor.

Nettopp. Derav bompenger. Betal for veien du bruker. Forstå meg rett; jeg mener at bomstasjoner kan være veldig passende på en del spesifikke veiprosjekter. Finnfast er et typisk slik eksempel hvor man erstatter ferje med tunnel og da mener jeg det er mye mer rettferdig å sette opp bomstasjon enn å ta det fra felleskassa. Samme med Ryfast.

 

Sånn kan man sette opp mot hverandre ulike områder, helt unødvendig. Det handler om prioriteringer og menneskeverd. Hver person er i utgangspunktet like mye verdt og bør derfor få like mye veipenger til sitt område.Finansieringen bør i større grad følge folketall/trafikkmengde. Det går helt fint å prioritere sånn om vi bare velger riktige politikere til det. Vi har hatt mange nok samferdselsministere fra Senterpartiet for å si det sånn.

Det er stikk i strid med hva vi tradisjonelt sett har gjort i Norge hvertfall. Øysamfunn vil forsvinne. Nord-Norge vil få mye mindre. Det blir i så fall en heeeeeelt annen politisk diskusjon om man bør fordele etter behov eller fordele likt. Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet vel at elavgiften er en større andel av strømprisen, enn avgiftene på bensin er av totalsummen der?

Og hva med folk som kjøre4 en liten, billig fossilbil, framfor en stor SUV?? Skal disse betale mer i bompenger, fordi de går så billig??

Ja, og ...

Men elektrisitet brukes ikke kun til biler, noe som bensin gjør.

Differanse i dag går på personbil eller lastebil (størrelse/vekt) , hvorfor er ikke det tilstrekkelig ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bompenger koster mye i administrasjon og bomsystem å kreve inn, spesielt på små steder med lavt trafikkgrunnlag. Veibruksavgift er til sammenligning nesten gratis å kreve inn. Ikke har det nevneverdig effekt på rushen heller på slike steder.

 

Jeg ser poenget med psykologisk rush-begrensning i byer, men dette mener jeg løses bedre med parkeringsavgifter.

 

Du er kanskje ikke interessert i å være med å spleise på Finnfast, men så er vel heller ikke Finnøyværingene interessert i å være med å spleise på veiprosjekter der du bor. Sånn kan man sette opp mot hverandre ulike områder, helt unødvendig. Det handler om prioriteringer og menneskeverd. Hver person er i utgangspunktet like mye verdt og bør derfor få like mye veipenger til sitt område. Finansieringen bør i større grad følge folketall/trafikkmengde. Det går helt fint å prioritere sånn om vi bare velger riktige politikere til det. Vi har hatt mange nok samferdselsministere fra Senterpartiet for å si det sånn.

 

Den enkleste/rimeligste ville være å bygge stamveier gjennom landet, uten fordyrende bompenge-innkreving. Så kunne den enkelte kommune vurdere om de ville betale kommunale veier gjennom bom-betaling. Med eller uten unntak for fastboende.

Å kaste bort  gode arbeidskrefter på innkrevingsarbeide er fordyrende tullball. ( Selv om idiotiet med betalings-kiosker nå som godt er ute av bruk. En utgift som vel tok 50% av bompengene. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...