Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilforhandler holder tilbake pengene min! hjelp !

mobil34

Anbefalte innlegg

Fikk en bilforhandler til å selge bilen min i slutten av januar/starten av februar. Den ble solgt litt over midten av februar. Fant ut av dette selv etter at jeg sjekket nettsiden deres. Etter det ventet til starten av mai, så fikk jeg etter mye mas fra min side utbetalt 100.000 av 150.000. De skylder på at de holder igjen penger grunnet kjøper vil fikse lyktene, og prøver å finne et verksted som kan fikse dette.. dette har de nå skylt på i noen mnd. 

Jeg har foreslått at at jeg får pengene utbetalt, men skrive et kontrakt på at jeg er med å betaler for de lyktene.

Så ja.. da lurer jeg på egentlig på har de lov til å holde igjen disse pengene?

Nå har det jo gått fra midten av februar til midten av juni..

Tar gjerne imot råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sånn alt for morsom kommentar, får en 2er.. skjønner at det ikke betyr noe for deg dette.. men jeg skulle gjerne hatt pengene mine altså.

Du tok ikke den nei, ingen seriøs forhandler sitter å ruger på kundene sine penger.

Hva kjøper gjør med bilen er totalt uinteressant for din del, dette får forhandler og kjøper ordne. 

Er ikke ditt problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken kontrakt du har med bruktbilforhandleren, men om det er slik at de kan ta depositum i en viss andel av salgssummen som du har da godkjent, så høres jo 33% rimelig grei ut om kjøper finner mangler. Men at det skal ta så lang tid høres derimot urimelig ut, jeg prøvde å finne noe lovverk på dette, men finner ikke noen klare regler på hvordan en kontrakt kan utformes og hva den skal inneholde når man selger en bil via en bruktbilforhandler....

Så jeg tør ikke å si noe bastant før noen med faktisk erfaring og kjennskap til akkurat slike situasjoner dukker opp :)

Edit: Ellers så om bilen er solgt for 150 000,- så får du jo ikke 150 000,- uansett..  Forhandler vil ta ut en god sum av dette for å gjøre jobben i form av provisjon, samt tilby bruktbilgaranti til kjøper..  Så om bilen ble solgt for 150K, og du har mottatt 100K, og det var også en sum som måtte brukes på lyktene.. Så blir de 50K kronene fort spist opp...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt unaturlig ved kommisjonssalg (dvs. der forhandler selger bilen for deg, i stedet for å kjøpe den og selge den videre i eget navn). Etter forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd er en selgerrepresentant solidarisk ansvarlig med selger for mangelskrav mv. overfor kjøper.

Vanligvis vil det være avtalt eller forutsatt mellom selger og representant at det er selger som skal bære det endelige ansvaret. Dersom det er rettet krav mot representanten, og representanten sitter på deler av oppgjøret, vil representanten være berettiget til å holde igjen deler av oppgjøret for å sikre sitt regresskrav.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken kontrakt du har med bruktbilforhandleren, men om det er slik at de kan ta depositum i en viss andel av salgssummen som du har da godkjent, så høres jo 33% rimelig grei ut om kjøper finner mangler. Men at det skal ta så lang tid høres derimot urimelig ut, jeg prøvde å finne noe lovverk på dette, men finner ikke noen klare regler på hvordan en kontrakt kan utformes og hva den skal inneholde når man selger en bil via en bruktbilforhandler....

Så jeg tør ikke å si noe bastant før noen med faktisk erfaring og kjennskap til akkurat slike situasjoner dukker opp :)

Edit: Ellers så om bilen er solgt for 150 000,- så får du jo ikke 150 000,- uansett..  Forhandler vil ta ut en god sum av dette for å gjøre jobben i form av provisjon, samt tilby bruktbilgaranti til kjøper..  Så om bilen ble solgt for 150K, og du har mottatt 100K, og det var også en sum som måtte brukes på lyktene.. Så blir de 50K kronene fort spist opp...

Takk for gode svar.

Bilen ble solgt for 250 også gikk en del rett inn i nedbetaling av lånet som var på den. Har regnet på det som vi har avtalt i forhold til det de skal ha for å gjøre det, slik at det jeg "skal" ha tilbake er 150+/- . 

Men de bare utsetter og utsetter. Så nevnt over så har det holdt på slik i mange mnd. 

Er det noen man kan kontakte for å få bistand til å sette et krav eller noe slikt mot dem ?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Bilen ble solgt for 250 også gikk en del rett inn i nedbetaling av lånet som var på den. Har regnet på det som vi har avtalt i forhold til det de skal ha for å gjøre det, slik at det jeg "skal" ha tilbake er 150+/- . 

Skriftlig kontrakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...