Gå til innhold

Argumenter

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Jeg, som de fleste andre som jevnlig poster i denne kategorien på hw-forumet, er hellig overbevist om at Linux er den eneste sanne vei innen IT ;) Det jeg lurer på, er hvordan går dere fram når dere skal forklare til "de uvitende" hvorfor Linux er bedre enn Windows?

Personlig er dette mine hovedargumenter:

-Unngå å støtte M$ (må annsees etter persjon)

-Billigere (desverre "tvangsleveres" de fleste maskiner med M$ software, så det er ofte for sent å redde dem ut av det ondes klør :p)

-Mer stabilt (har fått et par over fra win 98/ME med denne)

-Mindre dustete feil => lettere å bruke

Vil gjerne høre deres "rekruteringsargumenter"!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver ikke med noe veldig linux pushing i jobb sammenheng. Men om folk spør hvorfor jeg foretrekker linux så pleier jeg si at det er mye mere "køstomiserbart", at det generellt sett fungerer bedre(enn windows) og at det er gratis. Aberet mener jeg er at folk om de skal få "mere ut av linux" så er terskelen ganske høy(la oss ikke starte en flammekasterkrig nå).

Jeg er klar over at argumenter som "det fungerer stort sett bedre" er rimelig zealotske - men det er nå min mening ;)

Men somsagt - jeg er ikke av dem som gidder pushe linux løsninger medmindre jeg blir spurt om min mening.

Lenke til kommentar

Jeg mener stort sett når man blir spurt om sin mening. En annen ting man kan si er at windows vokser man ut av, mens linux inn i. Grensen for fleksibilitet er klart lavere på windows. Men så er det hva de fleste bruker da, de fleste klarer ikke engang å utnytte windows.

På en annen side mener jeg det største hinder for brukervennlighet er ting som fungerer forskjellig fra gang til gang. Eller meldinger "Det har skjedd noe galt. Programmet må avsluttes." ev. "En feil har oppstått i x10354FAC2. Programmet må avsluttes."

Lenke til kommentar

Føler jeg mister kontroll i windows, spyware og annen unsket programmvare sniker seg inn på pcen, den blir tregere og tregere og tregere med tiden. Det blir større "frihet" i linux, man har full kontroll over hva som kjører, hva lastes inn og til og med hvilken drivere som skal eksistere på systemet.

Så er det bare det at enkelt programmvare som jeg bruker kjører bedre i linux, dette er blant annet mldonkey, mozilla og gaim

Lenke til kommentar

Skal titte på det. Kansje lage plakater a la:

"Visste du at...

Når du kjøper en ny PC, går ca 5000 kroner rett i lomma på Bill Gates, verdens rikeste"

(stygt bilde av Bill i bakgrunnen)

:D

Akkurat det med kontroll er veldig viktig for mange. Spyware og virus eksisterer så vidt jeg vet ikke på Linux, og pga. strenge "regler" rund autoexecution blir det vel vanskelig å lage også.

Resursser er også viktig. Men hvis noen er totalt oppsatt på å skaffe seg ny pc, er det neppe lett å overtale dem til å droppe det til fordel for å skaffe Linux. Et stort problem later til å være forhåndsdømming. En jeg kjenner argumenterte ivrig for at Windows var kjempemye lettere å bruke enn Linux, og at Linux bare var "svart skjerm med hvit skrift". Det viste seg at han aldri hadde sett Linux...

Det vi hadde trengt, hadde vært om en av de store kjedene hadde begynnt å levere PC'r med Linux preinstallert og konfigurert, til en mye lavere pris. (Low end maskiner uten Windows/word lisens kunne mildt sagt blitt billig)

Forøvrig er det et rykte om at Akershus kansje skal standarisere på OpenOffice.

Skal titte igjennom de til skolelinux!

Lenke til kommentar

Akershus burde jo absolutt standardisere på Open Office, etter å ha brukt så mye penger (via Skolelinux) på oversettelse! Men det viktigste er jo at Skolelinux er på full fart inn i, nettopp, skolene. Så folk får det inn nærmest med morsmelken at Windows ikke er eneste operativsystem i verden, og at det finnes andre ting som er like brukbart (husk at dette er ungdommer, ikke 70-åringer som mumler noe om at «jeg lærte meg word perfect som sekstiåring, og det er DET vi bruker HER hos OSS!»). Og mange av disse ungdommene kommer til å kjøre Linux hjemme også, så Windows-die-harderne og «Linux er jo bare svart skjerm med hvit skrift»-dustene kommer rett og slett til å dø ut eller få seg anleggsarbeiderjobb.

Jeg mener, hvordan kan du konkurrere med noe som er gratis og like godt? Og hvordan kan du ansette flere utviklere enn alle som jobber frivillig og hengivent med fri programvare?

Lenke til kommentar

På Valler VGS (hvor jeg går), har jeg greid å dra i gang et lite linux miljø. Dette består riktignok for øyeblikket stort sett av fra før av relativt kunnskapsrike persjoner, men stadig titter folk oss over skulderen og spør.

Forøvrig mener jeg at OpenOffice ikke bare kan konkurere på pris! Kvalitetsmessig/brukervennlig sett er de faktisk også på mange måter bedre - de viktigste funksjonene er ikke gjemt bort i en bitteliten, uforståelig knapp i et rotete panel! Eneste jeg har noe å si på OO er oppstartstiden - her kan de bli bedre. (har ikke testet windows vesjonen) Forøvig skal det vistnok deles ut en cd med OO og Norman antivirus til alle elever og lærere ved VGS i akershus på nyåret... (og nå kommer få, får, fått inn i aspell?!?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...