Gå til innhold

Bioplast utgjør under 1 prosent av de over 320 millioner tonn plast som produseres hvert år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke den store forskjellen på ikke nedbrytbar plast, enter den er basert på fossil olje eller er biobasert. Heller ikke hvalen ville ha merket forskjell!

Plast er et utmerket materiale. Den store utfordringen er å håndtere plasten etter at den har tjent sin oppgave. Denne utfordringen mestrer vi langt på vei i Norge og vi bør bidra til at også land med dårligere utgangspunkt enn vårt kan løse problemene.

Plast basert på mat (for eksempel sukker) bør forbys. Da er fossil plast bedre!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bio høres jo fint ut, men finst det plast som blir nedbrutt i naturen? Og til noke anna enn mikroplast? Den "biologisk nedbrytbare" plasten må vel ligge et halvt år i industriell kompost med rett temperatur for å bli brutt ned?

Problemet med plast blir ikkje løyst med å lage den av mat, en må hindre at den havner i naturen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å være «captain obvious» men de 10 store elvene er allerede opplagt hovedårsaken her til de store volumene. som ikke håndterer søppelet, men tipper det ut i elva.

Flytt litt av bistandsmidlene til oppsamlingsløsning og tilknytt forbrenningsbasert kraftverk så er veldig mye gjort.

Dessuten burde Norge bidra med noen supplybåter som alikevel ligger i opplag for å hjelpe prosjektet til han unge Nedlenderen for opprydding av vårt «nye kontinent» oppsamling i plastansamlingene i Stillehavet.

I mellomtiden har ikke jeg dårlig samvittighet for å bære matvarene hjem i plastposer så lenge jeg selv kaster de på forsvarlig møte. Fiskeriflåten og fraktskip redere må selvsagt rydde i egen forsøpling, samt industri langs sjøen ikke spyler møkka ispedd isoporkuler og annet drit rett på sjøen, men det er kun finpolering. Ta de værste landene å hjelp dem igang med skikkelig renovasjonsvesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...