Gå til innhold

[Løst] Registrere utenlandsk henger?


Complexity

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har importert en lift fra tyskland, og med denne følger det med en spesiell maskinhenger som jeg må ha skilt på.

 

Før jeg begynner ringerunde tenke jeg kansje å høre om noen vet prosedyren her? Antar hengeren først må på noe slags visning hos vegvesenet, og jeg må vel isåfall fikse prøveskilt til hengeren? Får man prøveskilt på en henger som ikke er registrert noen plass i norge i norge?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker :) Hengeren var registrert i tyskland, men ble fraktet til norge med fraktselskap og ankom uten skilt.

 

Har en del papirer til den, men da jeg ikke er så stødig i tysk er jeg litt usikker på hva det står i dem.

 

Skal ta en telefon til biltilsynet å spørre om veien videre. Takker for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med hengeren skal du også ha det tyske vognkortet, dette heter noe slikt som fahrzeugbrief mener jeg.

Det er todelt akkurat som i Norge nå om dagen mener jeg, og du trenger da del 2 for å omregistrere tilhengeren til Norge.

Har du ikke dette kan du i prinsippet bare glemme det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med hengeren skal du også ha det tyske vognkortet, dette heter noe slikt som fahrzeugbrief mener jeg.

Det er todelt akkurat som i Norge nå om dagen mener jeg, og du trenger da del 2 for å omregistrere tilhengeren til Norge.

Har du ikke dette kan du i prinsippet bare glemme det hele.

 

Ser ut som jeg mangler dette, men skal høre med selgeren i tyskland.

Har en del TUV papirer hvor det står all informasjon om hengeren, men ikke noe som kan se ut som ett vognkort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Med hengeren skal du også ha det tyske vognkortet, dette heter noe slikt som fahrzeugbrief mener jeg.

...............

Det heter "Zulassungsbescheinigung" (Fahzeugschein).  Det kommer I to deler.  Del 1 er den som skal være med mens "kjøretøyet" er I bruk.  Del 2 er salgsmelding og oversikt over tidligere registreringer.   Det er grønnt og omtrent I A5 format.

Endret av Whist1er
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det heter "Zulassungsbescheinigung" (Fahzeugschein).  Det kommer I to deler.  Del 1 er den som skal være med mens "kjøretøyet" er I bruk.  Del 2 er salgsmelding og oversikt over tidligere registreringer.   Det er grønnt og omtrent I A5 format.

 

Takker.

 

Gitt at jeg har alle papirer i orden, må hengeren alikevell på noe form for "visning"  før jeg kan registrere den i norge?

Lenke til kommentar

Ironisk nok kom vognkortet sendt i posten i dag.

Det viser seg at hengeren har sveitsisk vognkort, da den ble ombygd i sveits i 2015 for å tåle høyere vekt, deretter sendt til Tyskland og ombyggingen er godkjent hos TUV men den ble tydeligvis aldri registrert der før den havnet i Norge.

 

Litt av en smørje ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

står de nye vektene i det Sveitsiske vognkortet?

 

hvis ikke, vil/må de nok gå grundig(ere) til verks...

kulehanske, påløp, aksling(er),  bremser (og muligens rammevanger?)... alle disse skal ha typeskilt som forteller hvor mye de tåler (kan også være preget inn)... sjekk at alle disse er lesbare... hvis EN mangler, kan du risikere at de setter totalvekta til 750kg.

lastkode på dekk blir sjekket... 

dokumentasjon på felger hvis hengeren har uoriginale felger (alufelger) dette er mest aktuelt på veldig tunge hengere

 

dokumentasjon fra tollvesenet at du har betalt moms... bank-kvittering godtas normalt ikke

spør gjerne på forhånd om de godtar papirer skrevet på tysk... hvis ikke, finn en annen trafikkstasjon.

 

husk å sjekk alle lys  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at alt som er godkjent i et EU land i utgangspunktet også er godkjent i Norge, så det ble ikke bli noe problem, så lenge du har alt av papirer som nevnt

 

Hengeren er ombygd i Sveits, som ikke er et EU land

TS har TÜV papirer, og disse blr jo kontrollert mot utstyret som er på hengeren. (typskilt MÅ være lesbare)

Lenke til kommentar

Det sveitsiske vognkortet har ikke de nye vektene nei, og det er i tillegg stemplet ugyldig på tysk.
Men godkjenningspapirene fra TUV i tyskland har med de nye vektene og all ombygging er godkjent.

Hengeren har to skilt på seg med både gammel og ny vektbegrensning, men usikker på om det er impregnert på alle delene.. må ta en titt.

Alle lys fungerer utmerket, og den har vel mange flere lys en påkrevd og virker det som. Hengeren ser og oppfører seg strøket så tviler på det er noe teknisk dem kan klage på..

Men det er altså en aluminiumshenger på 430kg som skal kunne frakte 3 tonn så får høre med dem hva dem tenker.

 

Papirer på Moms må jeg få skaffet ja. Det er selfølgelig betalt fra Sverige så blir sikkert noe tull der og..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det gikk egentlig mye greiere å få gjort dette enn først antatt.

 

Dro til vegvesenet og fikk ett papir som måtte fylles ut.

Dette papiret dro jeg til tollstasjonen med og fikk ett stempel på at momsen var betalt.

Ringte å bestilte time til visning, og så tilbake til vegvesenet å hentet prøveskilt.

Deretter dro jeg på visning med hengeren, og det gikk raskt siden TUV papirene sparte dem for mye arbeid.

 

Så tar man bare med seg hele lefsen av papir tilbake til Vegvesenet og går ut med skilt i hånda.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Fjellreven80 skrev (På 6.6.2024 den 7:48 PM):

Hei jeg har tenkt å kjøpe en combi camp av en som bor i Norge og har tollpapirer og alt men hvordan får jeg norske skilter på når det ikke er vognkort fra Nederland der oppererer di ikke med vognkort på tilhenger under 750 kg?

Ta kontakt med Statens Vegvesen og spør, men jeg vil tro at du vil måtte vise den på Biltilsynet, og få en engangsgodkjennelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...