Gå til innhold

ICE har lansert 4G-tale


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg også på, men tror man har HD-voice til Telia og ikke Telenor.

Jeg har skrevet ned alle kombinasjonene her et sted på forumet, men søke-fu / funksjonen suger baller.

Telia <> ice har hd-voice seg imellom, Telia <> Telia støtter hd-voice over hele linja + EVS kodek i volte/vowifi, Telenor støtter hd-voice kun mellom telefoner i eget nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har skrevet ned alle kombinasjonene her et sted på forumet, men søke-fu / funksjonen suger baller.

Telia <> ice har hd-voice seg imellom, Telia <> Telia støtter hd-voice over hele linja + EVS kodek i volte/vowifi, Telenor støtter hd-voice kun mellom telefoner i eget nett.

Ja, det ante meg at det var slik men tenkte kanskje det var forandringer nå når samtaler går over 4G/VoLTE i ICE eget nett, og derfor egentlig ikke er på samme nett lenger.

 

Etter hva jeg kan se utfra artikler i media så ser det ut som om ICE og Telia tilsammen har like mange kunder som Telenor. Dvs. 50% av samtalene ikke blir utført i HD-voice pga. forskjellig kodek. Dette synes jeg er ganske ille og håper de finner en løsning som bedrer samtalekvaliteten mellom nettene.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se utfra artikler i media så ser det ut som om ICE og Telia tilsammen har like mange kunder som Telenor. Dvs. 50% av samtalene ikke blir utført i HD-voice pga. forskjellig kodek. Dette synes jeg er ganske ille og håper de finner en løsning som bedrer samtalekvaliteten mellom nettene.

Ice og Telia til sammen har nok langt ifra 50% av markedet på mobilkunder.

 

Det er dog mulig de har 50% av markedet på privatabonnement. 

Lenke til kommentar

Ice og Telia til sammen har nok langt ifra 50% av markedet på mobilkunder.

 

Det er dog mulig de har 50% av markedet på privatabonnement. 

 

Eldre tall:

 

 

Ved utgangen av 2017 hadde Telenor 48,7 prosent av alle abonnement for mobiltelefoni og mobilt bredbånd samlet. Denne andelen var til sammenligning 49,6 prosent ved utgangen av 2016. Tilsvarende markedsandel for Telia går ned fra 35,1 prosent ved utgangen av 2016 til 33,7 prosent ved utgangen av 2017. ICE er den tredje tilbyderen med eget mobilnett. ICE øker markedsandelen fra 5,5 prosent ved utgangen av 2016 til 7,7 prosent ved utgangen av 2017. Disse tre tilbyderne hadde en samlet andel på 90,1 prosent av alle mobilabonnement ved utgangen av 2017. Det er samme andel som på samme tidspunkt i 2016.

 

 

https://www.nkom.no/marked/ekomtjenester/statistikk/ekommarkedet

Lenke til kommentar

I følge ICE’ kundeservice virker HDVoice mot Telenor og Telia. Skal ta en kryssjekk med Telia i morgen.

Hehe, er det ikke bare å ta en telefon til noen og sjekke lydkvaliteten selv? :green: (forutsetter selvsagt abo hos enten telenor eller ice nett og en bekjent som er på det andre nettet)

Lenke til kommentar

Hehe, er det ikke bare å ta en telefon til noen og sjekke lydkvaliteten selv? :green: (forutsetter selvsagt abo hos enten telenor eller ice nett og en bekjent som er på det andre nettet)

Prøv det, men hvordan du holder telefonen, kvalitet på radilolinja, telefontype, dialekt, stemmeleie, sinnstemning, kjønn og alder har også mye å si. Jeg vet, jeg jobber på at callsenter.

Endret av beladinka
Lenke til kommentar

Her er Telias svar:

 

"Det vil variere litt. Den parten som har dårligst kobling vil styre samtalekvaliteten. Dersom kunde ringer til noen som ikke har VoLTE eller er hos en operatør uten HD-voice funksjonen så vil kvaliteten være dårligere enn om kunde hadde ringt noen med samme kvalitet som seg selv. I utgangspunktet skal det være like god kvalitet mellom operatører som innad i eget nettverk :)"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, dette er feil og trolig inkompetanse på kundesenteret. Jeg merker stor forskjell når jeg ringer fra mitt Telenorabonnement til noen som har Telia.

Om jeg ringer til de som har Telia fra mitt ICEabonnement er det bedre kvalitet.

Jeg tror det fortsatt stemmer at det kun er innen eget nett som har HD-voice, og det ikke støttes ikke på tvers av nettene pga. forskjellig kodek.

Etter at jeg fikk støtte for VoLTE ble det et ørlite løft i samtalekvalitet totalt sett for alle nett. Det virker som om signalene er sterkere og mer stabile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Interessant at de moser sammen MBB og vanlig abo i all statistikk, syntes også at det er overraskende at Telia gikk ned nesten like mye som telenor.

 

c9hw4qg.png

Er øvrige i diagrammet kunder som har Talkmore, Onecall, Happybytes osv?

Jeg ville trodd at denne gruppen var langt større.

 

Det at kunder rømmer fra Telia og Telenor skyldes vel i stor nær dobbelt pris på enkelte abonnement. 

 

Om mobilt bredbåndabonnement også ligger inne her så vil vel dette redusere ICE sin andel?

Lenke til kommentar

Er øvrige i diagrammet kunder som har Talkmore, Onecall, Happybytes osv?

Jeg ville trodd at denne gruppen var langt større.

 

Det at kunder rømmer fra Telia og Telenor skyldes vel i stor nær dobbelt pris på enkelte abonnement. 

 

Om mobilt bredbåndabonnement også ligger inne her så vil vel dette redusere ICE sin andel?

Usikker på om feks Talkmore som er heleid av telenor inkluderes hos Telenor, eller om de ligger i "øvrige", tallene er jo fra første halvår 2017, så tipper at 2018 og 2019 blir seendes ganske annerledes ut, med en større andel "øvrige", samt at ICE går opp en del prosent igjen. Spørs også om ikke feks komplett er store nok til å stå alene på lista.

 

ICE sin andel vil nok reduseres 1-2 prosentpoeng om man fjerner MBB, ja

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv det, men hvordan du holder telefonen, kvalitet på radilolinja, telefontype, dialekt, stemmeleie, sinnstemning, kjønn og alder har også mye å si. Jeg vet, jeg jobber på at callsenter.

Det er såpass stor forskjell på amr-wb / evs og G.711 (eller hva kodeken heter) at jeg vil påstå å kunne skilte med tett på 100% suksessrate i gjetting av hva som blir brukt. Sjekket forøvrig og ice <> Telenor er fortsatt "G.711"

Lenke til kommentar

Her er Telias svar:

 

"Det vil variere litt. Den parten som har dårligst kobling vil styre samtalekvaliteten. Dersom kunde ringer til noen som ikke har VoLTE eller er hos en operatør uten HD-voice funksjonen så vil kvaliteten være dårligere enn om kunde hadde ringt noen med samme kvalitet som seg selv. I utgangspunktet skal det være like god kvalitet mellom operatører som innad i eget nettverk :)"

Dette er altså ikke korrekt for Telenor per i dag.

Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk støtte for VoLTE ble det et ørlite løft i samtalekvalitet totalt sett for alle nett. Det virker som om signalene er sterkere og mer stabile.

Du vil ha størst utbytte hvis telefonen din også bruker EVS kodeken (støttes i hardware kun på toppmodeller så langt såvidt jeg vet), som benyttes både i Telia og Telenor-nettet da denne kodeken er designet til å bedre opplevd samtalekvalitet i perifere områder.

 

https://www.spirent.com/blogs/wireless/2016/april/evs-codec-reveals-superior-performance-over-amr-wb

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du vil ha størst utbytte hvis telefonen din også bruker EVS kodeken (støttes i hardware kun på toppmodeller så langt såvidt jeg vet), som benyttes både i Telia og Telenor-nettet da denne kodeken er designet til å bedre opplevd samtalekvalitet i perifere områder.

 

https://www.spirent.com/blogs/wireless/2016/april/evs-codec-reveals-superior-performance-over-amr-wb

Vet du om alle VoLTE telefoner støtter EVS som standard?

 

Tok et kjapt søk for min Huawei Mate 10 Pro uten at jeg fant EVS nevnt med et ord.

Lenke til kommentar

Vet du om alle VoLTE telefoner støtter EVS som standard?

 

Tok et kjapt søk for min Huawei Mate 10 Pro uten at jeg fant EVS nevnt med et ord.

Dessverre, kjenner kun til at Samsung har støtte i hardware på S7, S8, S9, Note8 og Note9, og trolig også iphone 8 og nyere samt Sonys toppmodeller.

Her finnes det en liste over modeller hos amerikanske operatører: https://www.pcmag.com/article/360357/how-to-make-your-cell-phone-calls-sound-better

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg sendte e-post til Telia og fikk dette svaret:

Mellom Telenor og Telia (og mot ICE) er det nå full VoLTE fra ende til ende. Så det skal være HD-tale kvalitet så lenge alle benytter VoLTE. Mellom Telenor og Telia vil det ikke være HD-tale kvalitet dersom en av telefonene er på 3G eller 2G. Det er IP overføring av samtaler over 4G men alt annet benytter PCM koding fra operatør til operatør. HD-tale mellom 2G/3G og VoLTE fungerer bare innenfor samme operatør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg sendte e-post til Telia og fikk dette svaret:

Mellom Telenor og Telia (og mot ICE) er det nå full VoLTE fra ende til ende. Så det skal være HD-tale kvalitet så lenge alle benytter VoLTE. Mellom Telenor og Telia vil det ikke være HD-tale kvalitet dersom en av telefonene er på 3G eller 2G. Det er IP overføring av samtaler over 4G men alt annet benytter PCM koding fra operatør til operatør. HD-tale mellom 2G/3G og VoLTE fungerer bare innenfor samme operatør.

Egentlig synes jeg svaret er litt rart fordi jeg hører tydelig forskjell når jeg bytter sim-kort/nett når begge benytter volte. Det ER fortsatt stor forskjell når man ringer på tvers av nettene. Mulig det finnes en forklaring...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...