Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sarotex og Seroxat

AAa

Anbefalte innlegg

Hva skjer. Jeg har gått på Sarotex fra 1980-tallet og fikk senere Seroxat når det kom på markedet. Altså det er snakk om peride fra 1980-tallet til dags dato. Min lege mener nå at jeg ikke burde bruke begge sorter. Tar en Seroxat om morgenen og en Sarotex om kvelden. Nå når jeg var på apoteket for å hente ut Seroxat fikk jeg beskjed om at "apoteket var bekymret for denne kombinasjon".

Bruker en Seroxat for angst, og en Seroxat for smerter og for søvn.

Min lege mener at begge er antidepressiva. Vel, selv om det er antidepressiva så mener og føler jeg at de har forskjellig virkning og dermed har jeg bruk for begge. Hva er det som er nytt innen dette temaet?

Skulle jeg f. eks. tatt Sarotex om morgenen hadde jeg blitt trett hele dagen. Skulle jeg tatt Seroxat om kvelden vil ikke det hjelpe for søvn og smerter. Hva et den "nye greia" som forskere har funnet? Det er veldig frustrerende. Min kropp er vant med dette inntaket, jeg vil lytte til min kropp, ikke til alt det nye som blir fremlagt av overmakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar 20mg Seroxat og 20mg Seroxat. Jeg forstår at lover og regler er endret, men som sagt, har brukt det hhv. i 20 og 30 år

At lege og apotek nå plutselig skal bekymre seg for dette anser jeg som at de har "vaktbikkjer" som overvåker. Og denne "overvåkingen" synliggjør seg mer og mer i dagens samfunn, noe eldre menn liker dårlig:)

Lenke til kommentar

Har googlet litt og finner at det er et stoff som heter serotonin. Dette har vi naturlig i hjernen. Ved psykiske lidelser kan det hjelpe å tilføre dette stoffet ved å ta en pille. Tanken min blir da at både Seroxat og Sarotex tilfører serotonin.

Men videre vil jeg tro at disse to preperatene har forskjellige virkestoffer utover serotonin. Derfor trenger jeg Seroxat om morgenen pga. angst, og Sarotex for å få sove og smertene i muskulaturen.

Lenke til kommentar

Bakgrunnen for dette er en generell bekymring om at det for enkelte blir for mye serotonin som igjen kan gi problemer.

Det er rimelig strenge regler som gjelder for medisinutskriving, så dette er bare for å være innenfor det som er propert. En bør selvfølgelig bruke skjønn når en person har gått på noe så lenge uten at de har gitt problemer, så hvis du har kombinert dette i 20 år så tilsier vel erfaringen din at det går greit.

Du kan jo lage et skriv hvor du forteller bakgrunnen og at du selv tar ansvaret om det blir noe problem, så har legen ryggen fri og du kan bruke det du er komfortabel med.

Lenke til kommentar

Tar 20mg Seroxat og 20mg Seroxat. Jeg forstår at lover og regler er endret, men som sagt, har brukt det hhv. i 20 og 30 år

20 mg av begge (du skrev Seroxat to ganger)? Burde ikke være noe problem. Maksdosene er 60 mg for Seroxat og 150 mg for Sarotex. Selv om du legger dosene dine sammen, er du langt under.

Bare hold på at du tar en lav dose, og at du har brukt det samme i lang tid uten problemer.

Du kan jo lage et skriv hvor du forteller bakgrunnen og at du selv tar ansvaret om det blir noe problem, så har legen ryggen fri og du kan bruke det du er komfortabel med.

Det funker ikke sånn, legen har alltid ansvaret.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...